Proteinpulver för normalidrottaren?

-PaTRiC-; sa:
ping; sa:
Fel,med samma proportioner,givet inte några jävla ytterligheter,så skulle jag säga att teknik vinner.

Självklart spelar känslan en roll också.
peter

du har inte varit i den svängen det hör jag..

pratar vi kontrollerade former så är vi helt överens, med givna proportioner så vinner teknik.. men när det smäller på "riktigt" så dyker en massa andra faktorer upp.. filmen speglade helt andra saker än teknik och storlek..

ett litet exempel på hur det fungerar i kontrollerade former: När jag var 16år och tävlade i både styrkelyft och karate så sparrade jag en gång med en kvinnlig europamästare i karate, hon hade inte en chans mot mig trots överlägsen teknik och erfarenhet, hon orkade inte blockera mina slag då jag var för tung och för stark..

på "riktigt" blir det helt annorlunda eftersom väldigt få människor vet hur dom reagerar med ett brutet näsben, dom flesta/nästan alla får panik och kan inte på egen hand ta sig ur situationen.

egentligen en ganska fånig diskussion.. men, men..

På "riktigt" tar en kille på 172,5 cm folk upp till 190 cm ;).

Stora människor tar också i när dom skiter.
-Mamma-


peter
 
-PaTRiC-; sa:
Strykarräven; sa:
Fundera på vad du ska ha alla de där musklerna till. Om du tränar någon spec idrott, eller ska använda musklerna "på riktigt" (starta en grisfarm...) så kan vanlig gymstyrketräning vara av mindre betydelse. Styrka är en teknikfråga och ofta väldigt grenspecifik, och 150 kg i bänkpress behöver inte vara en fördel när du ska lyfta upp en tung varmvattenberedare, eller dra loss bilen ur diket.

det e precis samma bluff som med kampsporter, "liten kan klå stor med teknik" det e en liten kille som sped den myten, det e därför det finns viktklasser, tyson skulle dödat en världsmästare i flugvikt oavsett teknik.. man bänkar inte 150kg med enbart teknik, man måste va skitstark oxå, kom ihåg att dom killarna ofta är starka i dom andra grenarna oxå.. dom som e starka på gymmet är starka utanför oxå, tvärtom kan det dock skilja då dom bonnstarka saknar just teknik, men man hör så mycket om bönner som ska va så starka, jag har sällan träffat någon var det stämmer på riktigt..
Nu har jag iofs slagits väldigt lite under min levnad, så just därifrån har jag ingen erfarenhet, men vad jag sett av människor i min omgivning så är det inte alltid de största som gör tunga jobb bäst eller snabbast. De kanske bättre klarar att lyfta "den där jättestora stenen av vägen", men när det ska bäras en båt, dras fulla släpvagnar etc så tycker jag sällan att jättarna imponerar.

Ex: På gym kör de flesta rätt få repetitioner, med stora vikter. Om du dag ut och dag in kör isolerade bicepsövningar, isolerade bröstövningar etc med 4-6 repetitioner (helst i maskin!), under kontrollerade former, så har du inte det som krävs för de flesta tunga jobb i vardagen. Hur många realistiska situationer är det när du måste göra ett fåtal/ett enda tungt lyft, och sedan kan gå hem och vila? De flesta "tunga" jobb, kräver en massa sammansatta rörelser, massor med gånger.

Sen ska vi inte tala om vilka muskelgrupper en hel del gymmänniskor tränar i dag, det är bara en ren modediskussion...
 
nenonen; sa:
Jag funderar på att köpa lite proteintillskott i pulverform för att äta som komplement till övrig mat och för att få lite extra muskler.

Jag kan ingenting om tillskottsområdet och undrar därför om det är någon idé för mig som "normalidrottare" att äta det. Främst tänkte jag äta det istället för en massa mackor när man har tränat sent och bara ska lägga sig när man kommer hem. Är det bara en massa utkastade pengar eller kommer jag märka en skillnad? Vad tror/vet/tycker du? Vad finns det för olika "pulver" att köpa?

Du får inte mer muskler av pulvret. Muskler får du om du börjar belasta din muskulatur mer än du gör i dagsläget och sedan proggresivt ökar den belastningen i framtiden.

Du märker alltså ingen skillnad i muskeltillväxt för att du äter pulver om du inte samtidigt tränar rätt. Och om du skiter i pulvret och tränar rätt så kommer du ändå öka i muskler, sannolikt lika mycket som om du inte käkade pulvret. Det beror på hur du äter i övrigt.

Ingen behöver proteinpulver(oavsett träningsnivå), men det är mkt dyrt och jobbigt att äta protein från vanlig mat om man har ett stort proteinbehov. Proteinpulver kan ha en viss fördel i måltider där man snabbt behöver få i sig aminosyror, men det är knappast någon avgörande skillnad. Proteinets kvalitet samt NÄR och i vilken MÄNGD man äter det spelar avgörande roll, sen är det skitsamma om det kommer från mat eller pulver.

Jag äter själv ca 4kg proteinpulver/månad. Av den enkla anledningen att proteinpulver är en lättillgänglig och mkt billig proteinkälla. Jag skulle lika gärna kunnat käka en massa extra tonfisk, kyckling osv men eftersom jag är lat och fattig så orkar jag inte fixa mer än tre måltider med riktig mat om dagen. Jag brukar sikta på att få i mig 2g protein/kg kroppsvikt och dag. Det är kanske lite i överkant men ändå ganska lagom. Sen äter jag alltid 100g fleromättat fett/dag och fyller på med kolhydrat upp till mitt aktuella dagsbehov av kalorier.
Jag själv brukar förbruka ungefär 3500kcal/dag men det där varierar mellan 2000kcal-5000kcal, således varierar även mitt kaloriintag på kolhydratsidan. Eftersom jag alltid äter samma mängd protein/fett så blir det enkelt att räkna ut hur mkt kolhydrat jag ska äta.

Ska du köpa pulver så är http://www.tdcs.se samt http://www.fitnessbutiken.se två bra ställen att handla på.

Self microwhey och det billigaste dXb-proteinet är bra vassleproteinkoncentrat(lite isolat oxå i self). Dessa smakar bra och är billiga, ca 500kr för 4kg.
 
-PaTRiC-; sa:
Strykarräven; sa:
men vad jag sett av människor i min omgivning så är det inte alltid de största som gör tunga jobb bäst eller snabbast. De kanske bättre klarar att lyfta "den där jättestora stenen av vägen", men när det ska bäras en båt, dras fulla släpvagnar etc så tycker jag sällan att jättarna imponerar.

http://www.magnus-samuelsson.net/main.asp

bönner e starka!!

Men inte så smarta.

"- Kroppen kan inte bygga upp muskler om den hela tiden måste återhämta sig efter osunt leverne, säger Magnus. Desto mer mat kräver Magnus imponerande kroppshydda. 8 500 kalorier dagligen. Det motsvarar vad en normal person får i sig på sju dagar. "
 
crazy; sa:
Men inte så smarta.

"- Kroppen kan inte bygga upp muskler om den hela tiden måste återhämta sig efter osunt leverne, säger Magnus. Desto mer mat kräver Magnus imponerande kroppshydda. 8 500 kalorier dagligen. Det motsvarar vad en normal person får i sig på sju dagar. "
Det skulle motsvara 1200 kcal/dag, vilket är ungefär hälften av rekommenderad kost för vuxna västerlänningar. Med 1200/dag kanske man behöver proteinpulver?
 
ett litet exempel på hur det fungerar i kontrollerade former: När jag var 16år och tävlade i både styrkelyft och karate så sparrade jag en gång med en kvinnlig europamästare i karate, hon hade inte en chans mot mig trots överlägsen teknik och erfarenhet, hon orkade inte blockera mina slag då jag var för tung och för stark..

Nu kan jag inte så mycket om olika kampsporter, men MÅSTE man hålla på och blockera i karate? Judo och ju jutsu bygger ju mycket på att undvika angriparens anfall och styra undan det.
 
nermander; sa:
ett litet exempel på hur det fungerar i kontrollerade former: När jag var 16år och tävlade i både styrkelyft och karate så sparrade jag en gång med en kvinnlig europamästare i karate, hon hade inte en chans mot mig trots överlägsen teknik och erfarenhet, hon orkade inte blockera mina slag då jag var för tung och för stark..

Nu kan jag inte så mycket om olika kampsporter, men MÅSTE man hålla på och blockera i karate? Judo och ju jutsu bygger ju mycket på att undvika angriparens anfall och styra undan det.

Ja, man tränar massor på blockeringar i karate.
 
crazy; sa:
-PaTRiC-; sa:
Strykarräven; sa:
men vad jag sett av människor i min omgivning så är det inte alltid de största som gör tunga jobb bäst eller snabbast. De kanske bättre klarar att lyfta "den där jättestora stenen av vägen", men när det ska bäras en båt, dras fulla släpvagnar etc så tycker jag sällan att jättarna imponerar.

http://www.magnus-samuelsson.net/main.asp

bönner e starka!!

Men inte så smarta.

"- Kroppen kan inte bygga upp muskler om den hela tiden måste återhämta sig efter osunt leverne, säger Magnus. Desto mer mat kräver Magnus imponerande kroppshydda. 8 500 kalorier dagligen. Det motsvarar vad en normal person får i sig på sju dagar. "

smart.. vem bryr sig, de e en attans grann päjk!!
 
nermander; sa:
ett litet exempel på hur det fungerar i kontrollerade former: När jag var 16år och tävlade i både styrkelyft och karate så sparrade jag en gång med en kvinnlig europamästare i karate, hon hade inte en chans mot mig trots överlägsen teknik och erfarenhet, hon orkade inte blockera mina slag då jag var för tung och för stark..

Nu kan jag inte så mycket om olika kampsporter, men MÅSTE man hålla på och blockera i karate? Judo och ju jutsu bygger ju mycket på att undvika angriparens anfall och styra undan det.

det beror just på hur attacken kommer, målet är att undkomma genom att undvika, men det är inte riktigt så enkelt och ofta så kan man inte flytta sig ur attacken utan måste blockera med ren styrka. det finns en anledning till viktklasserna..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gonkan Bäst proteinpulver för bulk? Träning och hälsa 7

Liknande trådar