Proteinpulver för normalidrottaren?

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Inte vetenskapligt

öringen; sa:
Hehehe sant sant... fast en skribent på ett bikerforum?! ;)
Riktiga bikers brukar väl veta hur man lägger på späcklagret. Eller menade du cyklister?

Den sk "stenåldersdieten" diskuterades i något nummer av Forskning&Framsteg i somras, där man konstaterat att stenålderns människor åt lite av varje, och att det ofta var mycket kulturellt betingat. I ett område med mycket säl åt man t ex bara säl, medan man i ett angränsande område med mycket säl, snarast levde av rötter och rotsaker, eftersom sälen inte var lika betydelsefull inom mytologin/religionen där. Således får man nog anpassa sin "naturliga" "stenålderskost" till, ja, i stort sett vad som helst utom Findus' färdigmatsortiment, som man vet garanterat inte förekom under stenåldern.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Inte vetenskapligt

nermander; sa:
För det är ju liksom en av näringslärans "grundlagar": All energi som du stoppar i dig (som kroppen tar upp) och som inte förbränns kommer att lagras. Stoppar du i dig mer energi än du förbränner så blir du fet, stoppar du i dig mindre energi än du förbränner så blir du smal. Detta gäller oavsett vilken form energin har.
Bra att du sätter "-tecken runt ordet grundlag, för det har ju sannerligen börjat ifrågasättas bland experterna.
T.ex. citerar jag dr Dahlqvist (från hennes blogg):
"Vi, som hävdar att den rådande lågfett/högkolhydratkosten är helt fel för folkhälsan (och katastrofal för diabetiker), brukar framhålla insulinets verkan att lagra in fett och blockera fettförbränning.
Ett exempel på det är Kekwicks studie från 1956 där tre grupper åt varsin kost på 1000 kcal.
Varje grupp åt enbart fett, proteiner resp kolhydrater. Fettgruppen gick ner mest, därnäst proteingruppen, medan kolhydratgruppen inte gick ner alls, några gick till och med upp.
Kolhydraterna blev nämligen blodsocker som stimulerade till insulinfrisättning, vilket blockerade fettförbränningen."

Det och mycket mer finns att hitta på http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika

Alltså är det inte BARA energimängden i det du äter som avgör om maten är fettbildande eller inte - utan även VAD du äter. (Jag säger inte att energimängden inte har NÅGON betydelse, en viss betydelse har den ändå - om du äter mer än vad du gör av med går du inte ner i vikt eftersom kroppen inte behöver använda sina förråd.)

Det absolut bästa sättet att gå UPP i vikt är ju att göra som sumobrottarna - äta övervägande kolhydrater, snabba sådana, med lagom lite fett! Dvs tallriksmodellen!
Reklamfilmen där sumobrottarna gråter över att fettet i yoghurten ersatts med socker är ju rena nyset - en äkta sumobrottare skulle ju ha jublat!
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Inte vetenskapligt

Strykarräven; sa:
Riktiga bikers brukar väl veta hur man lägger på späcklagret.

Enkelt - chips och bira!
(Massor av kolhydrater - kombinerade med lagom mycket fett för att få upp energihalten och säkra rejäl fettinlagring!)
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Inte vetenskapligt

meg; sa:
Strykarräven; sa:
Riktiga bikers brukar väl veta hur man lägger på späcklagret.

Enkelt - chips och bira!
(Massor av kolhydrater - kombinerade med lagom mycket fett för att få upp energihalten och säkra rejäl fettinlagring!)

Du kan bara lagra in fett om du äter mer energi än du förbrukar. Äter du 5 chokladkakor och en ask smör om dagen och dessa energikällor innehåller exempelvis 5000kcal så kan du inte lagra på dig fett om du samtidigt förbrukar 5000kcal.

Däremot är en sådan kost förenad med hälsorisker och saboterade träningsresultat, men fett lagras inte in.

Man blir inte fet av fett utan av energiöverskott, detta oavsett varifrån överskottet kommer. Äter du för mycket kyckling och ris så blir du fet. Avsett hur långsamma kolhydrater osv livsmedlet innehåller.
 
Hej
Jag är klättrare och vill inte ha några stora muskler, men väl vara stark. Tror att denna kombination faktiskt gäller för rätt många som håller på med olika friluftssporter.

Under 2004 tränade jag mycket styrka, eftersom jag då hade en ryggoperation bakom mig och ville bygga upp kroppen på ett bra sätt. Jag klättrade fyra pass i veckan, sprang tre (då var dagarna slut) och körde dessutom styrka på morgonen två av klätterdagarna.

För att fylla på med energi tog jag en skopa proteinpulver efter varje klätterpass. Jag tyckte att det smakade f-n så jag blandade i minimjölk och körde ned en halv banan med stavmixern och då blev det drickbart för mig. (körde chokladsmak, eftersom jag tycker vanilj är ännu värre). Direkt efter träning gör det inget om det ligger med kolhydrater från bananen, det tar musklerna upp snabbt om de är trötta.

Vet inte om det berodde på detta extra tillskott eller på att jag var allmänt motiverad och flitig, men jag var väldigt stark det året. Om man inte gör om exakt samma träning med exakt samma övriga förhållanden runt om, så kan man aldrig veta vad som orsakade vad, men jag tror i alla fall inte att det störde med proteinpulvret.

För säkerhets skull ska jag väl tillägga att jag för övrigt åt en helt vanlig kost, kolhydrater, proteiner och fett. Jag gillar ris och pasta, så det finns med i stort sett varje dag. Den där efter-träning-drinken var bara ett tillägg, eftersom jag tyckte att jag ju körde ganska hårt och kunde behöva något extra.
[Ändrat av lilla_my 2005-12-23 kl 10:39]
 
För att fylla på med energi tog jag en skopa proteinpulver efter varje klätterpass. Jag tyckte att det smakade f-n så jag blandade i minimjölk och körde ned en halv banan med stavmixern och då blev det drickbart för mig. (körde chokladsmak, eftersom jag tycker vanilj är ännu värre). Direkt efter träning gör det inget om det ligger med kolhydrater från bananen, det tar musklerna upp snabbt om de är trötta.

Vet inte om det berodde på detta extra tillskott eller på att jag var allmänt motiverad och flitig, men jag var väldigt stark det året. Om man inte gör om exakt samma träning med exakt samma övriga förhållanden runt om, så kan man aldrig veta vad som orsakade vad, men jag tror i alla fall inte att det störde med proteinpulvret.

För säkerhets skull ska jag väl tillägga att jag för övrigt åt en helt vanlig kost, kolhydrater, proteiner och fett. Jag gillar ris och pasta, så det finns med i stort sett varje dag. Den där efter-träning-drinken var bara ett tillägg, eftersom jag tyckte att jag ju körde ganska hårt och kunde behöva något extra.
[Ändrat av lilla_my 2005-12-23 kl 10:39] [/QUOTE]
Tror fan att du kände dig stark, det är ju en hyfsad träningsmängd du låg inne med;)
Har sysslat en del med kostregistrering och beräkning av näringsintag och med tanke på den kosthållning som du beskriver är min bild att du (som alla andra i västvärlden överäter protein) klarar dig utan proteintillskott (som för övrigt håller sämre kvalitet än det protein du får i dig via kosten).

Med din digra träningsmängd är det helt rätt som du skriver att du ville fylla på med energi. MenHär hjälper dig proteinpulvret dig inte (det protein som kroppen inte behöver kissar man ut). Med din nuvarande kosthållning är ditt proteinintag säkrat. Att kräma på med 100g snabba kolhydrater hjälper dig med bättre än alla proteindrinkar i världen. När det gäller träning och kost handlar det om att ha bra kvalitaté på det man stoppar i sig. Protein på burk är inte bra kvalité
 
Ja, och det år när jag bestämde att jag var en lat, klen drasut och började springa seriöst efter schema, så pressade jag min miltid från 50+ min till 38- min. Och sen, när jag såg hur smal jag blivit så började jag träna styrka, så då ökade jag i vikt från 67 till 75 kg på nåt år, (samtidigt som miltiden gick tillbaka). Under all denna tid åt jag, ja, mat.

Och på en vinterfjällvecka, när vi åt 4500 kcal/dag mest bestående av chips, jordnötter och couscous, så gick jag ändå ned 4 kg på 6 dagar.

Vilket skulle bevisas.




Vad är det egentligen ovanstående visar? Att man växer av mat? Att man växer av träning? Att man krymper av träning? Att man krymper av mat?

Eller visar det något av detta? Är det ö h t generaliserbart?
 
Jag tror inte att jag överäter protein eftersom jag inte gärna äter kött, utan håller mig till fisk och fågel eller rent veggo. Jag tycker t.ex. väldigt bra om vegetariska pastasåser, så åtminstonde ett mål om dagen var utan animalsikt protein över huvud taget. Men detta framgick nog inte av min text, så det var inte så lätt att veta.
 
Skrattretande?

Har ägnat sista halvtimmen åt att läsa inläggen i denna diskussion och det är ju riktigt kul emellanåt:)

1. Vart tog diskussionens egentliga syfte vägen? Allt personen i fråga ville ha svar på var om det var värt för henne som normalidrottare att använda sig av proteinpulver. Istället urartade hela denna gemytliga stämning träningsnarkomaner emellan till en testosteronstinn kamp om vem som hade rätt(och hur mycket Kcal-intag en skogsarbetare i Hudson Bay hade per dag) Det verkar som en del människor skulle må bra av att ta en termin i samhällsvetenskap på lokala högskolan för det känns snarare som att ni argumenterar om att få överleva än om en så trivial sak som träning. Naturligtvis är jag också inräknad i denna kategori eftersom jag skriver det här:)

2. Det ni alla jätteinsatta, och för den delen jätteduktiga människor där ute inte inser när ni matar på som en tysk MG42:a i alla dessa trådar är att det i längden är jävligt tröttsamt när man aldrig får svaret på frågan, förutom i de tre första inläggen(denna gång) innan den säkert inte illa menade men helt hysteriska person/tycka/tänk-kritiken går igång som på löpande band. Börjar förstå dom som säger att det aldrig går att få ett vettigt svar i ett forum. Visst är det viktigt att ta upp alla aspekter men vafan när det bara är en enkel fråga, varför inte bara ge ett eneklt svar. Om ni vill diskutera inuiternas intag av föda, skapa en ny tråd.

3. Vem fan är jag som kan sitta här och gorma och gapa på er alla? Ingen alls, är väl svaret, och kommer förmodligen få skit som fan av många av er för att jag blandade mig i, och gjorde den här diskussionen ännu mer off track. Men tänk på detta nästa gång ni skriver ett inlägg hos någon. Individen som lade ut tråden gjorde det för att få svar på sin fråga, allt annat är helt ointressant. Om jag har lagt ut en tråd där jag undrar om någon vet var man kan köpa en vinge billigt vill jag inte sitta och läsa om hur olika personer tycker att man hangflyger på bästa sätt. Således, i detta inlägg är iallafall 5 sidor total smörja.

4. Går ju alltid att diskutera men att föra på tapeten en sådan sak som kostintag är ju som att ställa frågan "Vilken tavla är vackrast?" eller "Vilken författare har skrivit dom allra bästa böckerna?" (Cred. to Drömkåken m. Bjrn Skifs) Såvida nu inte frågan var "Hur gör ni?" eller dylikt. Fruktansvärt individuellt och det borde inte minst alla ni experter på områden veta, till exempel Patric som är stark som en björn. Sen va de ju diskussionen om en kampsportsnubbe kunde spöa en fetto på 160 Kg+. Inse allihop att det ibland går lite till överdrift, även om intentionerna är ädla.

Tjingeling och puss på er alla!

/Daniel
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Inte vetenskapligt

meg; sa:
nermander; sa:
För det är ju liksom en av näringslärans "grundlagar": All energi som du stoppar i dig (som kroppen tar upp) och som inte förbränns kommer att lagras.
Alltså är det inte BARA energimängden i det du äter som avgör om maten är fettbildande eller inte - utan även VAD du äter. (Jag säger inte att energimängden inte har NÅGON betydelse, en viss betydelse har den ändå - om du äter mer än vad du gör av med går du inte ner i vikt eftersom kroppen inte behöver använda sina förråd.)

Om du läser en gång till så skriver jag "som kroppen tar upp". Stoppar du i dig mer än kroppen kan ta upp så går det bara rakt igenom.

Jag kommer inte ihåg exakta siffror, men när det t.ex. gäller protein så handlar det om att matsmältningen inte klarar av att bryta ner mer än cirka 70 gram protein per måltid. Stoppar man i sig mer än så så passerar resten bara rakt igenom.

Liknande fenomen finns när det gäller fett, matsmältningen klarar inte av att bryta ner stora mängder fett till fettsyror (som behövs för att det skall passera tarmväggen) utan det passerar rakt igenom om man äter "för mycket".
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gonkan Bäst proteinpulver för bulk? Träning och hälsa 7

Liknande trådar