Projekt: Tältkåta

Dan, jag får inte ihop matten i din figur riktigt. Hur kan vinklarna bli 45 grader? 360 / 8 = 45, javisst, men nu är det ju så att bitarna sluttar ju neråt ut från mitten. Det kan väl inte bli så att varje toppvinkel i toppen på varje tårtbit blir 45 grader? Det ser mer ut som att tältkåtan ska ligga helt platt på marken i den där figuren.

I och med att tårbitarna sluttar ner från toppunkten så måste toppvinkeln bli mindre än 45 grader, hur jag än vrider och vänder på det.

Rätta mig om jag har fel!

Utan konkava sömmar kommer du att få dåligt sträck och därmed mera segel i kåtan, tyvärr.
Topphålet och konkavheten ritas som stora radier på mallen. Snöre och penna. Vik mallen så halverar du jobbet.
Akustikbehymmer tror jag inte alls på. Men i Fullers alluminumtält var det eko!

go tur

Jag skulle också satsa på konkava sömmar. Jag har inte ens slagit upp min ännu men sitter redan och funderar på hur jag ska klippa upp och göra om. Dessutom kom man på en hel radda detaljlösningar i processen som hade varit bättre än de man använde sig av. Nu ska jag sy dit markfästen, så man i alla fall kan prova innan man tar sönder.

3 dimensionell geometri är svårare än 2 dimensionell (plan) geometri. Jag har en uttjänt militär fallskärm på 80-85 kvadratmeter liggande i en påse hemma. Även om jag skulle ha en väldigt stor bostad så går fallskärmen inte att lägga ut plant på golvet.

Den bästa bild jag hittade utan att lägga mer alltför mycket tid
SET-10-2.1.jpg

Dom flesta inser nog att om man lägger ner en sådan här fallskärm på ett plant underlag så blir det veck i tyget. Nu är det visserligen skillnad på en fallskärm och en kåta, men ändå.

Men hur man sedan räknar ut toppvinklarna för tyget en 8 sidig kåta är numera utanför mina kunskaper, och böckerna är nog för sedan länge lämnade till pappersåtervinningen.
Läge för något CAD program? En förkortning som inte existerade under min tid på tekniska högskolan.

För att återgå från teori till praktik så ska man kanske göra en modell i tyg (gamla lakan) i stället för papper.

Per Brune

^_^; sa:
Dan, jag får inte ihop matten i din figur riktigt. Hur kan vinklarna bli 45 grader? 360 / 8 = 45, javisst, men nu är det ju så att bitarna sluttar ju neråt ut från mitten. Det kan väl inte bli så att varje toppvinkel i toppen på varje tårtbit blir 45 grader? Det ser mer ut som att tältkåtan ska ligga helt platt på marken i den där figuren.

I och med att tårbitarna sluttar ner från toppunkten så måste toppvinkeln bli mindre än 45 grader, hur jag än vrider och vänder på det.

Rätta mig om jag har fel!
Nu var tanken att du kunde använda bilden och formeln för basen på duken, och sen vidare. Tältkåtan på bilden ligger just platt på backen eftersom det är golvet du ser, uppifrån. Golvet är 8 tårtbitar. Kåtan är också 8 tårtbitar. Längden L på min skiss är densamma för basen på kåtadukens tårtbitar. Jag använde formeln för att på ett mätsnöre mäta ut det rätta avståndet mellan markpinnarna, givet radien från mittstången ut till markpinnarna. Formeln funkar för alla trianglar.

Om jag i mitt exempel, med mina siffror, vill beräkna avståndet på duken från toppen av kåtan längs med sömmen ner till marken, till den radie jag gav som exempel, vet jag att markradien är 195 cm och mittstången 230 cm. Vinkeln vid mittstången är 90 grader, så då går Pythagoras att använda. Kalla diagonalen, hypotesnusan, avståndet från toppen av mittstången ner till marken för X:

X(upphöjt till 2) = 195(upphöjt till 2) + 230(upphöjt till 2) , ger X = 301,54........

Vill jag sedan veta vinklarna är det bara att rita en triangel igen. Höjdkateter 230 cm, baskateter (radien i kåtan) 195 cm, hypotenusan 301,54........ En vinkel är känd, 90 grader vid mittstången. Alla sidors längder är kända. Sinussatsen används. Kalla vinkeln i toppen för z. I mitt fall sin 90/301,54.... = sin z/195.

Du har helt rätt, vinkeln i toppen blir 40,229.... grader. Vinkeln vid marken återstoden, 49,77...

Beklagar om du missupfattade skissen.

Raskesven
[Ändrat av Raskesven 2007-03-04 kl 11:25]

Inga problem Dan, men jag förstod bara inte att det var projektionen av konen som man såg. Problemet utrett nu alltså!

Det ska bli roligt att dra igång det här projektet.

Tårtbiten

Gahhh
Måste svara och se om det är jag som har fel eller någon som gjort ett misstag! Om vi säger att basen är 142cm och höjden på tältet 230cm på tortbiten och vill ha fram längden på tyget så måste vi väll utgå från tältbasen som var 342 och ta hälften för att tårtbiten skall räcka från ytterkanten till tältets mitt 171*171+230*230=82141 som vi tar roten ur och får fram att tårtbiten skall ha en bas av 142cm och längd av 286cm...

Såg nu att du hade nya siffror att jobba med på 3:e sidan och de är betydligt mera rätt än första sidans, så då har du hittat det som var fel.

[Ändrat av jocke5 2007-03-04 kl 19:22]

rakt eller konkavt?

Vilken tråd som växt fram här på bara några dagar! Intresset för kåtasömnad verkar snudd på hysteriskt... Det där med konkava sömmar intresserar mig. Jag sydde en kåta i bomull-polyester för knappt ett år sedan, med raka sömmar. Inga som helst problem att spänna upp - blir som ett trumskinn (och ja - akustiken påverkas, det ekar). Bilder finns i mitt fotoalbum här. Dock funderar jag på att ge mig på en ny kåta, denna gång i silnylon. Frågan är då om det är läge för konkava sömmar, då ju detta tyg är betydligt styvare än en b-p-blandning. Någon som har konkreta exempel på konkava kontra raka sömmar?

Snyggt jobbat Pär

När jag tittar på bilden ”luva” så förstår jag inte hur du lyckats få hörnet till vänster i bild så sträckt. Är det bara en mittstång och sedan linor?

På bilden ”inluft” tycker jag det ser ut som sömmen är krökt. Synvilla eller ?

Det är mycket möjligt att det har med hur stumt tyget är. Jag håller ju nu på att försöka sy i neporen, och även om det är svårt att få bra sömmar i symaskinen, så har elasticiteten det goda med sig att man inte behöver vara så noggrann med måtten.

PS:
Om man eldar lite linorna (om dom är av någon syntettråd) så slipper man fransar på linan (bilden linfäste).
DS

Per Brune

Pär, din tältkåta är ju jättefin! Ser inte alls pösigt ut trots att du har gjort raka sömmar. Nej det får bli raka sömmar för min del också, nu är jag riktigt övertygad.

Tack för komplimangerna, Frida och Per!
Angående det sträckta hörnet, så åstadkomms det med hjälp av tunna, löstagbara, glasfiberstänger i överkant på "tårtbitarna". Ungefär som lattor i ett segel. Sömmen i underkant blir mycket riktigt krökt när kåtan är uppsatt, på grund av att man spänner ner hörnen mot marken. Dock är den sydd rak från början.
De fransiga snörändarna var provisoriska bomullssnören, som nu är ersatta med väleldade dito i nylon.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg