Projekt: Tältkåta

Nya mått

Jag tänkte på det här med 2 cm sömsmån:

Ny_taltkata.jpg

Kanske är bättre. Åtminstone uttnyttjar man ju tyget till max om man gör så.

Intressanta tankar om sytråden. Men borde det inte vara bra tråd som Shelby säljer? Det står ju att tråden ska vara bra till utegrejjer. Knepigt att tråden ska spela så stor roll, men det är ju den som håller ihop allting förstås.

Tråd är en hel vetenskap

Går man in på
http://www.guetermann.com/Startpage/Guetermann/ så förstår man att sytråd är en hel vetenskap. Jag pratade en gång med en försäljare av ”vanlig” Gütermann sytråd som var på besök i symaskinsaffären, när jag var där för att handla.

Tråd för industribruk är en hel vetenskap. Tråd för skor, tråd för Airbags, tråd för skyddskläder i renrum (dammfria miljöer), tråd för brandsäkra kläder (brandmäns kläder och kläder som dom har i tävlingsbilar) är bara några. Problemet är att man inte kan köpa bara en rulle, utan att dom (Gütermann) bara säljer i hela kartonger och där varje rulle nog räcker livet ut för oss som syr lite för privat bruk.

Och sedan finns det bara inom fallskärmssporten massor av olika trådar http://www.paragear.com/templates/parachutes.asp?group=33&level=2&parent=193 (en av många saker dom lärt mig på fallskärmsshopen).

Jag köpte en svart tråd från Shelby, när jag handlade därifrån för några år sedan. Men jag har i ärlighetens namn inte provat den tråden än. Jag har kvar tråd än som jag bunkrade från Klättermusen för många år sedan.

Per Brune

Re: Nya mått

Jag funderade också på att sy en tältkåta tills jag insåg att det blev nästan lika billigt att köpa en från bison. Jag är hittills väldigt nöjd med den. Och dessutom slapp den eventuella risken att behöva stå ut med en ohyggligt ful styggelse.

Jag har funderat på en sak i din formgivning. Jag skulle nog ha ett 10 sidigt tält eller 12 sidor. Ju fler segment desto mindre konkava/konvexa sömmar blir det, och dessutom mindre vindång. Sen har jag inte sett om du tänkte ha någon kjol i nederkant, det är ju alltid trevligt vid dåligt väder och i snö. Jag har inte förstått det här med markventiler. Tillluft kan man ju få från dörren, eller bara genom att höja upp duken på ett segment eller två (visst blir det bökigt med myggnät och sånt, men det är 'gratis' i tid), frånluft kommer onekligen aldrig gå via en markventil.

Bara lite funderingar. Om du istället skulle kunna tänka dig en rund tingest kan jag rekommendera http://tomato.ece.ndsu.nodak.edu/roger/tipi/tipimain.html

Jo jag ska ha en kjol längst ner hade jag tänkt.

Men 10-12 sidor, urs det kommer ju ta år och dag att sy. Nej det vet jag inte om jag orkar, jobbigt att räkna på också. Tycker 8 sidor är mer än nog att hålla ordning på...

Pappersmodell

Ja man har det väl inte roligare än man gör sig! ^_^

Skalan är 1:10. 1 cm = 1 dm i verkligheten.

Ny_taltkata_pappersmodell.jpg

Jag har inte klippt till någon hatt ännu. Men kjolen är med i alla fall.

Re: Pappersmodell

^_^; sa:
Ja man har det väl inte roligare än man gör sig! ^_^

Skalan är 1:10. 1 cm = 1 dm i verkligheten.

Är tydligen inte ensamm... hihi... Har också sysslat med origami (eller vad det nu heter).

Skulle vara roligt att känna på den pinnen Getout har, jag misstänker att den kan vara för klen. Men om vikten inte är viktig kan man ju ta en 2" träregel.
Själv tänkte jag fixa nåt i aluminium som mittstång, 3 delat troligen.

kata.jpg

Min modell...

Blir nog 16 pinnar och ev. 8 till.

Zack på Shelby tyckte att jag skulle prova att limma ihop kåtan med Sewfree Adhesive Film, han trodde att det skulle hålla, förutom vid dörrblixtlåset där jag borde sy en söm också.

/Ulf

Konkava sömmar, urs urs urs

Din modell ser ut ungefär som min. Jag ska nog också ha dubbla linor vid varje hörn. Plus marklinor.

Jag skulle nog inte våga limma ihop en tältkåta, det känns inte som att det skulle hålla särskilt bra. Jag är kanske lite gammeldags... Men det är ju stora påfrestningar på ett tält som man packar upp och ner, och som dessutom ligger hoppackat mesta delen av tiden.

Det här med konkava sömmar har gjort mig alldeles deprimerad. Projektet känns inte genomförbart alls längre! Det kommer bli jättesvårt att få det bra, jag vet ju hur svårt det är att sy runda sömmar i vanliga fall, och här pratar vi 3-meterssömmar som ska få en rund form.

Antingen blir det raksöm eller också blir det ingen tältkåta alls.

Re: Konkava sömmar, urs urs urs

^_^; sa:
Din modell ser ut ungefär som min. Jag ska nog också ha dubbla linor vid varje hörn. Plus marklinor.

Jag skulle nog inte våga limma ihop en tältkåta, det känns inte som att det skulle hålla särskilt bra. Jag är kanske lite gammeldags... Men det är ju stora påfrestningar på ett tält som man packar upp och ner, och som dessutom ligger hoppackat mesta delen av tiden.

Det här med konkava sömmar har gjort mig alldeles deprimerad. Projektet känns inte genomförbart alls längre! Det kommer bli jättesvårt att få det bra, jag vet ju hur svårt det är att sy runda sömmar i vanliga fall, och här pratar vi 3-meterssömmar som ska få en rund form.

Antingen blir det raksöm eller också blir det ingen tältkåta alls.

Nä, ge inte upp nu. Det är ju betydligt lättare att sy "runt" ju längre tygstycket är. Det märks ju knappt på tre meter att det buktar inåt lite. Det knepigaste är väl tillskärningen skulle jag tro.

(Sa han som sydde rakt)

Min kåta är 230 cm hög. Det här är den variant jag använt för att finna det rätta avståndet mellan markpinnarna, givet radien:

cpic45e955f645c38.jpg

Samma formel kan användas i ditt fall, men med radien till punkten så långt ut som kåtans duk ska gå.Jag tycker det verkar enklare att du först bestämmer dig för vilken radie du vill ha, givet höjden. Alltså diametern är den linje som går från ett hörn till motstående hörn, genom mittpunkten i kåtan. Och sedan beräknar den korta katetern.

Myggnätet i toppen. Sy inte fast det. Vill du kunna elda måste myggnätet tas bort. Jag har fäst mitt med kardborre. Limmat kardborre runt om kåtan och sytt ett myggnät i frisbeeform som har makan till kardborre sytt runt kanten. Radien uppklippt och förslutningsbar med kardborre så man kommer runt mittstången:

cpic45e959e7734e0.jpg

Sätts lätt dit och tas lätt bort.

Jag har gjort motsvarande variant för dörren. Kardborre runt dörren, en myggnätsdörr som trycks dit. Tätar neråt med stormmatta gjord av en gammal Fjällräven poncho:

cpic45e959b122430.jpg

På min kåta sitter spännremmar i hörnen på sidorna, som fästs i markpinnarna som på vissa HB-tält. Viktigt att kunna efterspänna kåtan så duken blir bra sträckt, om du tänkt dig att framöver utsätta kåtan för vind. Är inte duken sträckt får vinden fäste och förvandlar den till en spinnaker.

Jag har dubbla fästen för stormlinor, som på Wolf25:s bild.

Raskesven

[Ändrat av Raskesven 2007-03-03 kl 12:37]

Konkava sömmar, akustiken

Eftersom det nog var jag började skriva om detta med konkava skarvar, så ringde jag min bekant i går kväll. I hans (deras) pyramidvindskydd (4 sidor) liknande Fjällrävens pyramidtält så trodde han att inbuktningen på varje sida var någonstans i storleksordningen 3-5 cm.

För att krångla till det ytterligare, så kom i morse på detta med akustiken. Ni ska ju spela musik i kåtan. Risk för ekon, eller andra otrevligheter i ett så litet utrymme?

Per Brune

Raskesven; sa:
...
Jag tycker det verkar enklare att du först bestämmer dig för vilken radie du vill ha, givet höjden. Alltså diametern är den linje som går från ett hörn till motstående hörn, genom mittpunkten i kåtan. Och sedan beräknar den korta katetern.

Myggnätet i toppen. Sy inte fast det. Vill du kunna elda måste myggnätet tas bort. Jag har fäst mitt med kardborre.

...

På min kåta sitter spännremmar i hörnen på sidorna, som fästs i markpinnarna som på vissa HB-tält. Viktigt att kunna efterspänna kåtan så duken blir bra sträckt, om du tänkt dig att framöver utsätta kåtan för vind. Är inte duken sträckt får vinden fäste och förvandlar den till en spinnaker.

Jag har dubbla fästen för stormlinor, som på Wolf25:s bild.

...

Oj vilket uttömmande svar med bilder och allt! *bugar och bockar*

Anledningen att jag valt de mått jag har valt är för att jag vill ha 8 sidor på tältkåtan och för att tyget är 150 cm brett. För att slippa skarva och med en sömsmån på 2 cm blir varje tårtbit 146 cm bred i basen.

Jag har gjort en pappersmodell av kåtan, och mina mått verkar fungera. Så jag tror jag kör så här. (Fast utan konkava sömmar!)

Stort tack för tipset om myggnätet. Så ska jag definitivt göra. Det brukar inte vara så farligt med myggen på stämmorna, så myggnät kan jag applicera senare. Jag har ju trots allt bara 2-3 månader på mig att sy själva tältet...

Japp, dubbla stormlinor ska det bli. Och jag har tänkt ha stormlinspännare på varje trådstump, även vid markfästena. Jag kommer köpa Hillebergs variant, då jag tycker att de funkar hemskt bra. Vikten av att spänna sitt tält ordentligt känner jag ju till sedan tidigare, annars blir det hemskt om det blåser lite.

Tanken med tältkåtan är att, förutom som det ultimata boendet på stämmorna, det ska fungera som ett familjetält. Det är väl inte omöjligt att man skaffar barn i framtiden, och då kan jag inte tänka mig något bekvämare än en tältkåta.

Brune; sa:
Eftersom det nog var jag började skriva om detta med konkava skarvar, så ringde jag min bekant i går kväll. I hans (deras) pyramidvindskydd (4 sidor) liknande Fjällrävens pyramidtält så trodde han att inbuktningen på varje sida var någonstans i storleksordningen 3-5 cm.

För att krångla till det ytterligare, så kom i morse på detta med akustiken. Ni ska ju spela musik i kåtan. Risk för ekon, eller andra otrevligheter i ett så litet utrymme?

Per Brune

Haha, vad festligt att du började tänka på akustiken! ^_^

Nej det är inga probs med akustiken, den behöver vi inte ens tänka på... Det är ju fort och starkt som är temat på spelmansstämmor, inte vackert. Jo man blir lite manisk så att säga.

Nej nej nej, det blir raka sömmar eller ingen tältkåta alls. Jag kan säga på en gång att jag inte ens kommer ha lust att börja klippa i tyget om jag måste klippa runt. Jag har bestämt nu att det blir raka sömmar.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg