Om sytråd, segelmakarn har sin uppfattning och andra må ha sin, men jag har fått en 5km bobin av Fj med mycket stark ryggsäckstråd, bomull ytterst, sväller och tätar och en spunnen polytenkärna. På etiketten står det AKN, Coats Koban, Art. Nr N571M, färgkoder och 5000m(5470yd). Den är stark.
Jag frågade om innerhöjden då man bör kunna stå utan att vidröra duken och mittstången.....Totalhöjd och ståhöjd är inte riktigt samma sak.
Det finns ju en orsak till att man fäster stora tält med spett, halvstora med smidda järnpinnar, dragkrafterna uppåt i seglet. Mitt lilla 8m3 patrulltält har 250mm långa smidda tältspik, 10 är minimum. Det har bara kryp och sitthöjd men goda torkmöjlighet samt bra mysfaktor.
Att som du föreslår ha 16 markspik verkar klokt. Angående inluftsventiler skulle jag nöja mej med tre, två plus dörren, 120 graders förskjutning. Givetvis mygg och regntätade.
Markkappa är bra med den får man tält och kåtor dragtätade. FMs tält ställer ju ytterpinnarna på innerkappan, men i kåtor hur gör man?
Om krokiga sömmar, så bör de vara konkava och rätt stora radier, 2-3x diametern gissade segelmakarn. (Han har hitintills endast sytt terass och bomtält men vi skall ändra på det, bara jag vet vad jag vill ha och i vilket material.)
Kåtor och Yourier har en spännställning i takets mitt. FMs tält har tälttallrik runt skorstensröret/mittstången. Själv tycker jag att skorstensrör borde kunna göras både tunnare och lättare. Att eldlådor och spisar kan bli lättare har vi alla sett.
Själv är jag övertygad om att eldtält är prima gejor.
go tur