Projekt: Tältkåta

Stormlinfästena

Jag tycker att Pärs stormlinfästen ser väldigt stabila och bra ut. Jag ska göra likadana tror jag!

Hade du några extra grejjer i kanalerna Pär?
 
Jag har haft några olika mittstänger fråm Moskosel. Ingen har vägt lika med någon annan. Går inte heller att beräkna vikten genom att jämföra "strippad" med komplett på deras hemsida. Har aldrig stämt.

Tidigare orginalmittstången till femmans modell vägde runt 750-800 gram. Nu är alugodset i skarvarna lite tjockare. Räkna med 900-1000 gram. Femmans mittstång är i 1 mm tjockt alugods och 27 mm i diameter. Den mittstång jag använder nu är den bästa och mest pålitliga jag haft, och som jag också kan bära omkring på. Tog mittstången som är till sjuans modell (gamla modellen utan förstärkta skarvar) och kapade den till 230 cm längd. Den väger 1300 gram, alugodset är 1,5 mm tjockt och diametern 35 mm. Men min kåta är anpassad för att mer än klara stormgränsen på öppet fjäll.

Raskesven
 
Glasfiberstängerna i överkanten löper inte i några kanaler, utan sätts på plats i "fickor". I varje hörn sydde jag fast rembitar, 20mm breda, 40mm långa, som fungerar som hållare för stängerna. En förutsättning för att kunna sätta dit och ta loss dessa är att de är hyggligt böjbara. Angående linfästena har jag för mig att de är mer eller mindre kopior av de fästen Anders Jonsson visar till sin kåta, så ta en titt på hans sida (men det antar jag att du redan har gjort).
 
Jag har en liten tanke ang formen på tårtbitarna som man syr kåtan av..
Istället för att man använder likbenta trianglar och får 50% spill, som skerligen kan användas till nånting annat iofs..

Varför tar man inte sin 1.5 * 2.5 meter tygbit,och delar den diagonalt, nu får man ju 2 st likadana bitar, och 100% effektivitet i tygåtgång.. men det är inte huvudsaken i resonemanget.
Då komer ju inte sidorna på triangeln bli lika långa heller, detta kan ju ses som ett problem, men måste det verkligen vara det?

Då är mitt förslag att man tar tygbit a..
ÄSH! jag ritar istället!
P1010098.JPG


Om man skulle göra alla dessa 8 bitar, så kommer det inte gå cirkeln ut, det kommer inte gå jämnt upp, så då tar mna och syr ihop första och sista biten, så ha man helt plötsligt en kon med avhuggen topp..
I det här exemplet så är den långa sidan 41 cm längre än den kortare, således blri den övre cirkeln 8*41 cm i omkrets, dvs 3.28 meter, diametern på en sån cirkel blir dvs lite mer än en meter. Nu kan det mycket väl hända att detta är för stort hål i toppen, men detta avhjälps med anidra propotioner på bitarna.. blir dom längre eller smalare så kommer hälet i toppen bli mindre.
Botten skulle bli 1.5*8/pi i diameter, dvs 3.8 meter (pi funkar väldigt bra för att räkna diametern på 8hörningar, och har man en 6hörning och mätar ytterhörnen så blir pi helt plötsligt exakt 3!)

Nu skriver jag det här bara för att presentera ett koncept som jag tycker känns lite mer vägvinnande, inte för att komma med en komplett ritning med exakta mått och planlösning ;)

Jag skulle uppskatta lite tankar på konstruktionen, lätt att bli hemmablind när man funderar på nånting.
För det här är ingenting jag har sett på annat håll, jag har aldrig tittat hur kåtor är konstruerade direkt.
Utan jag är bara hemma, sjuk och spekulativ!

MVH / Tomas
[Ändrat av lleberg 2007-03-14 kl 01:03]
 
Jag ändrar mig lite, i förra inlägget så sa jag att man får 50% tygspill om man använder likbenta trianglar, detta är inte nödvändigt vid lite eftertanke.
Om man skär tyget på diagonalen och skär bort den trubbaga vinkeln. Så får man ganska litet spill, och betarna blir riktigt stora och fina..

Men mna såste fertfarande hugga av toppen när bitarna är färdiga, och mna måste fortfarande skära bort det där trubbiga hörnet..

Ush nej, nu måste jag sova.
 
Intressanta tankegångar där!

Jag tror jag kommer köra på den symmetriska modellen ändå, eftersom jag tänker mig att man kan sy andra skojjiga saker av spillbitarna.
 
Hej. När det gäller golv, eller inte. Jag fjällvandade förra sommaren och bode då i en tentipi "varie lätt 5" vi hade inget mer än bara tältet, dvs. inget innetält och inget golv. Det var dessutom en riktig regning period, vi var ute då järnvägsspåret spolades bort en bit från Åre, om du mins händelsen. Beroende av vilken mark man ligger på går det alldeles utmärkt, vi hade tältplatser med bra dränerande underlag (grovt grus) och komforten var riktigt bra. Vi hade visserligen en del kondens, men precis som Tentipi själva påstår så rinner den bara ner och ställer inte till med samma problem som i vanliga fjälltält, även med innertält. Tro mig jag har provat båda versionerna. Ett golv påvekar ju förståss i rätt riktning ändå. Jag har precis tänkt påbörja ett liknande projekt, och jag hade tänkt sy ett golv och ett innertält, så att jag kan välja vilken kombination jag vill ändå. Sedan får jag väl se hur tungt det blir, för vandring.
På vår vandring förra sommaren var vi två pers och bar på ett 5-manstentipi, och det var inte tyngre än vilket 3-4 mans fjälltält som helst.
 

Liknande trådar


Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg