Problem med tältval

Hej alla

Jag letar efter ett i första hand 3 säsongs tält till mig och min sambo. Det kommer mestadels att användas 1 vecka i fjällen årligen. Jag själv är ca 184 cm lång och min sambo 166 cm lång.

Jag har surfat runt och läst en massa olika forums inlägg och blivit ganska mycket klokare men ändå inte helt tillfreds.

Några av mina tältkrav:

1. Rymligt för 2 personer med packning (vill ej komma åt innertältet med sovsäck, inget hängande innertak osv)

2. Gärna med en stor absid som man kan laga mat i och lägga sin packning.

3. Bra ventilation! Jag hatar kondes!

4. Vikten! Jag vill inte ha ett tält som väger mer än strax över 3 kg +-, gärna under 3 kg.

5. Slitstarkt, tältet skall hålla för det mesta som kan ske i den svenska fjällvärlden.

6. Det vore trevligt om tältet va stabilt och inte låter så mycket när det regnar och blåser. Jag är inget stort fan av en fladdrande tältduk som håller mig vaken. (bespara mig att säga åt mig att använda öronproppar) Många UL tält har den förmågan att låta något förjäkligt.

7. Smakar det så kostar det, men vore trevligt att inte behöva köpa det allra dyraste.

Jag vet att det är svårt att kombinera allt detta, men här är några av dom tälten jag har kikat på. Ni får gärna svara så utförligt som möjligt, och stämma av mot mina 7 viktigaste tältkrav, så att dom stämmer med nedanstående tält. Och kom gärna med förslag på andra märken och modeller som stämmer med mina krav.

Hilleberg Nallo 3GT:
Verkar bra, dock mycket gnäll om dålig ventilation på detta tält. Verkar fladdrigt och låter mycket. En toppkandidat.
http://www.hilleberg.se/sv/product-family/nallo-nallo-gt

Arctic Alpine WBT3:
Finns i nuläget ej kvar på Northstar, har pratat med dom och de har inget datum när eller om dom får in fler. Också väldigt dålig vattenpelare i innergolvet + trånga stångkanaler och sisådär ventilation. Fladdrigt? Dock bra pris och vikt. Länkar till WBT4.
http://www.northstar.se/se/produkter/sova-ute/talt/tunneltalt/arctic-alpine-design-wbt4.html

Hilleberg Nammatj 3:
Riktigt toppentält verkar det som, dock så blir det för trångt med en nammatj 2 och för tungt för nammatj 3 gt. Fladdrigt?
http://www.hilleberg.se/sv/product-family/nammatj-nammatj-gt

Exped Venus II Extreme:
Ett rymligt tält med riktigt bra kvalité och bra vikt. Dock så är det 2 absider på varje sida. Vet inte hur stora dom upplevs. Skulle verkligen vilja klämma och känna på detta tält. Men plus att detta inte verkar fladdra eller låta i dåligt väder och har bra ventilation. Också en toppkandidat.
http://www.exped.com/sweden/en/product-category/tents/venus-ii-extreme-1

Fjellheimen Ligth 3 Camp:
Detta vet jagt inte så mycket om, men det verkar lovande i storlek och vikt. Men hur är kvalitén?
Fladdrar och låter detta tält? Ventilation? Annars är det en väldigt het kandidat.
http://www.helsport.no/no/produkter/TELT/_Pro/Fjellheimen_Light_Camp

Bergans Kompakt Light 3:
Detta är ett lite billigare tält som jag inte vet något alls om egentligen förutom att det kan vara problem med att ytterduken inte går ända ner till marken och är svår att spänna. Ventilation? Fladdrigt? Kvalité?
http://www.northstar.se/se/produkter/sova-ute/talt/tunneltalt/bergans-compactlight-3.html

Exped Andromeda II Extreme:
Verkar riktigt bra, men är lite för tungt om man ska gå efter expeds hemsida. Min vikt är 3.2 kg som är okej, men max är 3.65 kg som är lite tungt. Hur är kvalitén? Fladdrigt? Ventilation?
http://www.exped.com/sweden/en/product-category/tents/andromeda-ii-extreme-1

Fjällräven Abisko Lightweight 3:
Verkar helt okej, dock så är tältet väldigt lågt. Sedan vet jag inte så mycket om kvalitén, ventilation eller om det är fladdrigt. Kan vara något att ha?
http://www.fjallraven.se/abisko-lightweight-3

Helsport fjellheimen tycker jag verkar stämma in på det mesta av mina krav, dock vet jag inte hur det uppför sig i regn och vind som sagt. Gillar ju inte fladdrande dukar.

Fördelarna med Exped Venus tältet är att det inte ska fladdra och låta i dåligt väder, annars är jag nog mer åt tunneltält hållet. Dock håller jag alla dörrar öppna.
Ska på Nordic Outdoor mässan i mars i GBG och hoppas få känna och klämma på så många olika tälttillverkare som möjligt.

Men jag hoppas att det kommer massa bra svar och roliga kommentarer ifrån er experter på Utsidan. Och att ni orkar svara på mina frågor som säkert många andra redan har ställt här på forumet.

MVH Joakim

Vore det inte för ditt strikta krav på max 3kg, hade jag sagt HB Nammatj 2GT (3,6 kg komplett). Jag har själv det tältet och är otroligt nöjd med funktionen och detaljerna. Jag tycker det finns andra prylar som jag kan kapa vikt på än tältet när jag är ute, där satsar jag hellre på säkerhet. Fördelen med Nammatj är dess rubusta kontruktion, rakt innertältstak pga alla stängerna lika långa, bra ventilation (helt kondensfritt kan du nog aldrig uppnå, då det hänger på temperaturer, markfukt mm). Dessutom har Nammatj myggnät i ventilationshuvarana på yttertältet vilket inte de lättare tälten som Nallo eller Kaitum har. Hillebergs Y-peg markpinnar som följer med Nammatj sitter dessutom bättre i marken än de lättare V-peg. Nammatj är trots GT absid ett ganska kompakt tält och kräver inte så stor plats att sätta upp tältet på vilket är en fördel.
(Lämnar du det extra medföljande myggnätsdörren till yttertältes utgång hemma sparar du ca 200g i vikt).
Vill du komma under 3kg är HB Nallo 2GT eller Kaitum 2 några tips.

Bergans Compact light 3 har jag erfarenhet av, ett bra tält med många fördelar. Mycket prisvärt. Liknande materialval som i HB Nallo. Rejält rymligt för 2 vuxna, lite för trångt för 3 vuxna. Vikt komplett 3,3kg på min våg. Stånglängd ihopfällt är ca 30cm vilket gör tältet lättpackat och får plats på bredden i större ryggsäckar. Bergans svarta stormlinor är svåra att se, HB's signalfärgade röd/vita är foredömliga.

Jag är själv 193cm (använder sovsäck strl long (198cm ligglängd) och liggunderlag large (196cm) och har inget problem att få plats i vare sig Nammatj eller Bergans Compact light 3. Nammatj ger lite bättre plats på längden pga att innertältets lutning i fotändan har brantare vinkel samt att yttertältet har två extra markpinnsfästen mitt på fotändens kortsida vilket medger bra möjligheter att spänna ut dukarna.

De andra tälten på din lista har jag ingen personlig erfarenhet av.

Senast ändrad:
Kaitum?

Hejsan,

Kan bara uttala mig om Hillebergtälten. Men jag har sovit en hel del i Nammatj och äger ett Anjan, som är mycket likt Nallo.

Tycker att din sammanställning är ganska mycket mitt i prick. Nammatj är tveklöst både tystare och har bättre ventilation än Nallo (ännu större skillnad mot Anjan). Ventilationen är ju självsklar då Nammatj har ventilation i bägge ändarna, vilket gör påtaglig skillnad. Att jag upplever Nammatj som tystare beror nog däremot mest på att det går att "spänna upp" det bättre än Nallo/Anjan. Tror alltså inte att det har speciellt mycket med tjockleken på duken att göra.

Skulle dock vilja slå ett litet slag för Hilleberg Kaitum 3. Blev 1:a i ett stort test i Norge för inte alltför länge sedan och väger "bara" 3.3 kg, vilket trots allt är 0.7 kg lättare än Nammatj 3 GT. Förvisso får du ingen GT-absid, men väl en Absid i varje ände, vilket jag personligen tycker är väldigt trevligt.

/ Stefan

Hejsan,

Kan bara uttala mig om Hillebergtälten. Men jag har sovit en hel del i Nammatj och äger ett Anjan, som är mycket likt Nallo.

Tycker att din sammanställning är ganska mycket mitt i prick. Nammatj är tveklöst både tystare och har bättre ventilation än Nallo (ännu större skillnad mot Anjan). Ventilationen är ju självsklar då Nammatj har ventilation i bägge ändarna, vilket gör påtaglig skillnad. Att jag upplever Nammatj som tystare beror nog däremot mest på att det går att "spänna upp" det bättre än Nallo/Anjan. Tror alltså inte att det har speciellt mycket med tjockleken på duken att göra.

Skulle dock vilja slå ett litet slag för Hilleberg Kaitum 3. Blev 1:a i ett stort test i Norge för inte alltför länge sedan och väger "bara" 3.3 kg, vilket trots allt är 0.7 kg lättare än Nammatj 3 GT. Förvisso får du ingen GT-absid, men väl en Absid i varje ände, vilket jag personligen tycker är väldigt trevligt.

/ Stefan

Tillägg bara. Det går ju att få ett Kaitum 3 GT också om man vill. Dock inga färska viktuppgiter på det men absiden brukar vara 3-500 gr.

Bra tält...dåligt med absid....

hejsan.
själv är jag mkt nöjd med mitt warmlite 3R med måsvingar.
mvh

Jo Stephenson gör kanonfina tält (har ägt två) som uppfyller de flesta av Joakims kriterier. Mycket bra ventilation, tysta och stabila (och mycket stormtåliga) och lätta. Däremot saknas ju helt absid på deras tält, något som är viktigt enligt listan!

/ Stefan

Har själv ett Exped Venus II Extreme. Älskar det och tycker de dubbla absiderna är guld värda, dock brukar jag väldigt sällan laga mat i dem.

Ska inte gå inte på varje detalj jag gillar, för listan blir lång. Men helt klart ett bra tält. Det svåraste är att välja mellan UL och Extremevarianten tycker jag, var jag gjord av pengar skulle jag skaffa båda.

Om det inte vore för vikten skulle jag tipsa om Marmot Nusku 3p, tryggaste tältet jag haft. Tältade i full storm på Blåhammaren i fjol, på morgonen var flera tunneltält bredvid oss helt nermejade och genomblöta medan vi som sov i Nuskun bara märkt av att tältduken slog lite under natten. Men det väger ju mer åt 4 kg, hemskt egentligen och sällan värt det förstås om man ska bära långt. Gör sig förmodligen bäst i en kajak, antar jag.

Men kolla in Terra Novas sajt, har inte provat själv så kan inte rekommendera, men tälten i deras nya Polar Lite-serie ser intressanta ut tycker jag: http://www.terra-nova.co.uk/tents-and-spares/backpacking-tents/

Har både ett Nammatj2GT samt ett Kaitum3.

Nammatj känns stabilare och är det jag använt mest i dryga 10 år (har haft mitt Kaitum i knappa 2). Absiden är stor och rymmer både packning och matlagning samt inneutrymmet har varit fullt tillräckligt för 2 vuxna. Dock så har jag haft problem (är 182) med att fötterna kommer åt tältduken i fotändan med resultat att det blir fuktigt när det är regnar.

Kaitum3 fungerar för hela familjen (2 vuxna + 2 barn, 3 och 5 år) så utrymmet redan på Kaitum2 är nog fullt tillräckligt för 2 vuxna med gott om utrymme. De 2 absiderna gör ju också att man kan ha packning i en o matlagning i den andra. Att det är raka kortsidor i innertältet gör ju också att man får ett mycket bättre utrymme. Det enda jag kan anmärka på är att tältduken känns betydligt tunnare och jag har svårt att få till dukspänningen på samma sätt som på Nammatj. Dvs det prasslar lite mer vid vind. Kaitum2 är enl spec 0,7kg lättare än Nammatj2GT och väger in på prick 3kg.

Precis som smux har jag ett Hilleberg Nammatj 2GT. Är ruggigt nöjd med det, rekommenderas verkligen om du kan tänka dig att gå lite över tre kilo.

Rymligheten i GT-absiden tycker jag är guld värd, inte minst vid lite sämre väder då man vill laga mat m.m. "under tak". Även om man stuvar ryggsäckar där så finns det bra med utrymme.

Har även haft det tvivelaktiga nöjet att testa det i rejäl storm på kalfjället men det stod pall för allt, även när jag verkligen trodde att gränsen var nådd. Då om någon gång kändes det som att varenda krona var värd investeringen.

Kondens har aldrig varit ett problem och ventilationen är bra. Själv har jag kompletterat med ett footprint som ju ska minska kondensen också, hur vida det stämmer låter jag vara osagt men det är i alla fall trevligt att kunna sätta sig i absiden utan att ta ut underlag...

En rekommendation bland alla andra...

//Daniel

Flugfiske, Fjäll & Foto

Vill du inte ha kondens o hängande tältduk så får du stryka alla tunneltält du har på listan.
Rekommenderar ett semi-geodesiskt tält eller helt geodesiskt. Spana in terra-nova tälten. Slår Hilleberg med hästlängder i allt, t o m pris (nu får jag säkert stryk av HB-maffian, men jag har nävar så kom an bara).

Slår ett slag för Helsport

Har använt Nammatj och har nu Fjellheimen. Jämför därför dessa två.

Angående Helsport's Fjellheimen så kan jag meddela att det håller minst lika bra kvalitet som Nammatj. Nu har jag X-Trem varianten, med extra stormlinor och mattor (denna går alltså att spänna upp mycket bättre än Nammatj som jag upplever det). Bra ventilation, aldrig haft problem med kondens. Potentialen i X-trem utnyttjas knappast om man inte är ute även vintertid i dåligt väder.

Enligt mig så är Fjellheimen mer prisvärt än Nammatj, åtminstone om man väljer X-Trem. Om jag inte är helt ute och cyklar tror jag du får Fjellheimen billigare än Nammatj.

Använder 3 manna för två personer eftersom vi är 190 cm pjäser jag och polarna. Tältet väger ungefär 3.5 kg, vilket är ett elände att bära med sig. Men hur som helst, Fjellheimen är ett mycket bra tält - jag skulle göra om samma köp om jag behövde köpa nytt.

// Michael

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg