Pajas-äventyrare på P4

Tycker reaktionerna här är lite överkillad. Den unge äventyraren är 21 år och året är 2015. Inte 1915. Det innebär ju för de flesta att allt utanför den digitala världens trygghet är ett spännande äventyr. Bara att läsa en del här på forumet. Även programledarens mungipor gick ju t.om att höra här.

Alla är vi äventyrare - hela livet är ju ett äventyr!
😄

Nu handlar det om jag förstått det rätt om nån som är med i radio med titeln "Äventyrare" och som verkar ämna göra karriär av sitt "äventyrande".

Självklart kan man ställa krav på en sån person som gör sig offentlig och vill tjäna pengar på sitt värv trots att han "bara" är 21 år.

Jag ser inte på en 21-åring som ett oförståndigt barn , nån sorts "lillkille" som man ska förvåntas känna ömhet inför då han tar plats i offentligheten

Killen är ung, var ute en vecka (utan tält och mat tyckte jag det lät som). Han kommer växa upp och få erfarenhet.

Sen kan man ju ifrågasätta hur radio väljer sina gäster

Ja alltså, problemet är ju inte killen i sig, problemet är att han fick gratis reklamplats utan att bli det minsta ifrågasatt.

Ja det är väl egentligen inte så dumt att säga "Alla är äventyrare" på samma sätt som Rheborg och Schyffert myntat "Alla är fotografer" även om jag kan tycka det är lite löjligt om man springer omkring och kallar sig fotograf eller äventyrare om det inte är ens yrke.

Jag tycker problemet här är att intervjun rent ut sagt var pissdålig. Vad hade killen gjort i Nya Zeeland egentligen. Han säger i princip att han gått hela Te Araroa och det är ingen liten sak. Å andra sidan lät det som om han dök upp på Nordön redan efter någon vecka och det funkar ju icke. Och hur mycket hade han cyklat/äventyrat i USA. Var det också en vecka som han stod ut på ön eller hade han korsat hela kontinenten?

Sen är ju informationen om Everest Base Camp Trek direkt felaktig som redan nämnts. Jag kommer inte ihåg siffrorna nu men det är väl 10.000-tals som går den leden varje år så är det några som är vana med vita människor så är det just där. Visst finns det enkla lodger och badrum av mindre trevlig karaktär men i Namche finns det fantastiskt boende om än enkelt. Det hade väl blivit ett nog så trevligt inslag om han berättat att han gick en guidad tur med grupp vilket är det minst äventyrliga man kan göra i området. Men är man där för första gången så visst det kan vara en rejäl upplevelse med vyerna, kulturen och den tunna luften.

Det var nog inte journalistens område kan man väl misstänka för då hade han antagligen ställt bättre frågor.

Ja det är väl egentligen inte så dumt att säga "Alla är äventyrare" på samma sätt som Rheborg och Schyffert myntat "Alla är fotografer" även om jag kan tycka det är lite löjligt om man springer omkring och kallar sig fotograf eller äventyrare om det inte är ens yrke.

Jag tycker problemet här är att intervjun rent ut sagt var pissdålig. Vad hade killen gjort i Nya Zeeland egentligen. Han säger i princip att han gått hela Te Araroa och det är ingen liten sak. Å andra sidan lät det som om han dök upp på Nordön redan efter någon vecka och det funkar ju icke. Och hur mycket hade han cyklat/äventyrat i USA. Var det också en vecka som han stod ut på ön eller hade han korsat hela kontinenten?

Sen är ju informationen om Everest Base Camp Trek direkt felaktig som redan nämnts. Jag kommer inte ihåg siffrorna nu men det är väl 10.000-tals som går den leden varje år så är det några som är vana med vita människor så är det just där. Visst finns det enkla lodger och badrum av mindre trevlig karaktär men i Namche finns det fantastiskt boende om än enkelt. Det hade väl blivit ett nog så trevligt inslag om han berättat att han gick en guidad tur med grupp vilket är det minst äventyrliga man kan göra i området. Men är man där för första gången så visst det kan vara en rejäl upplevelse med vyerna, kulturen och den tunna luften.

Det var nog inte journalistens område kan man väl misstänka för då hade han antagligen ställt bättre frågor.

Reagerade också på biten om Te araroa , hade själv planer på att gå turen och den tar mellan 4-6 månader att gå men många många fuskar under vandringens gång och liftar stora bitar vilket jag antar att han kan ha gjort , tyckte mig inte höra hur lång tid det tog att gå leden för honom.

Kritik i all ära åt reportaget men jag tycker ändå att det är bra att lyfta fram sådant här så att många fler finner intresset.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kirunabo kan bli "Årets äventyrare Allmänt om friluftsliv 1
Phyllobates Sveriges största levande äventyrare, bushcrafter, mm? Allmänt om friluftsliv 60
Hithae Vägen till att bli en äventyrare som nybörjare? Allmänt om friluftsliv 14
Thundershit Hur ska jag uppnå drömmarna om att bli en äventyrare? Allmänt om friluftsliv 34
Nilsson.J Vilka svenska äventyrare ser du upp till? Allmänt om friluftsliv 49
wayhide Modifiera till en Pull-Forward-System på Höftbältet Allmänt om friluftsliv 2
Benetoft Tälta på camping - säkert? Allmänt om friluftsliv 44
fiskeaxel1 Svara på enkät. Mvh en grupp studenter Allmänt om friluftsliv 1
Picea Är det tillåtet att ta ut avgifter på ställen där allemansrätten gäller? Allmänt om friluftsliv 314
danfri Bästa sättet att fästa Gränsfors yxa på ryggsäck med MOLLE? Allmänt om friluftsliv 16
Still Alive Hur motverka imma på glasögonen? Allmänt om friluftsliv 61
dmitrij Tältplatser på Gotland Allmänt om friluftsliv 39
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Få längsta batteritid på mobilen Allmänt om friluftsliv 26
RolandF Dagens tips på tält Allmänt om friluftsliv 0
Robertos Hängmatta på hösten Allmänt om friluftsliv 15
hsp Anpassa ändhylsa på tältstänger Allmänt om friluftsliv 5
senmathal Boka fjällstuga på STF hemsida Allmänt om friluftsliv 6
vandrafjäll Stormsäkra tältet på vinterfjället. Allmänt om friluftsliv 19
Cohf88 Angående felaktiga länsgränser på Google Maps/Earth (+10 år) Allmänt om friluftsliv 4
brigas Storstadsperspektivet på friluftsliv. Allmänt om friluftsliv 22
Troll 3 Dyrt å korsa gränsen på fel ställe i Norge Allmänt om friluftsliv 28
Granitbitarn Vilken sida ska man gå på? Allmänt om friluftsliv 147
kennet_arvidsson Varför tätförbud på kommunala skogsbadplaser? Allmänt om friluftsliv 53
Johan123 Rulla kanot på kanotvagn - Käringsjövallen till Öster-Vingarna? Allmänt om friluftsliv 18
Cyrus Tälta på Galterö Allmänt om friluftsliv 11
pirx tips på skräddare i malmö/lund? Allmänt om friluftsliv 2
Noatun. Media på långtur? Allmänt om friluftsliv 31
stormdans Tips på aktiviteter utomhus 4 timmar om dagen Allmänt om friluftsliv 28
Stordrulen Altarringen på Fulufjäll Allmänt om friluftsliv 17
Skogsstjärnan Försvunna vägar på kartan? Allmänt om friluftsliv 7
turep Skyltar på L-balk i skogen Allmänt om friluftsliv 7
Kimkim Avslöja guldkorn på internet? Allmänt om friluftsliv 19
cloud76 Grava lax på fjället Allmänt om friluftsliv 5
Kimkim Var titta på vågor i Göteborg? Allmänt om friluftsliv 2
fotografiskt På vilken sida bär du kniven? Allmänt om friluftsliv 59
ODK123 Förslag på spännande visstidsjobb? Allmänt om friluftsliv 4
majjen Fjället 2019 : 3 Bröllop på Kenekaise Allmänt om friluftsliv 2
Askel Tälta på Ivö (Ej campingplats)? Allmänt om friluftsliv 1
Sarektomten Sydtoppens höjd oklar på kebnekaise Allmänt om friluftsliv 50
4623 Vad kan vi hitta på? Hjälp! Allmänt om friluftsliv 9
salvion Fråga: Förslag på hur jag gör c.a 50 waypoints i stan att gå efter? Allmänt om friluftsliv 4
bergonatur Bila i Norge, framkomlighet på våren Allmänt om friluftsliv 2
Mediana Tips på tältplatser man kan tas sig med bil Allmänt om friluftsliv 6
pack Hygien på tåg Allmänt om friluftsliv 21
KjeSjo 10% rabatt på resan med SJ via STF, men resan blev dyrare..? Allmänt om friluftsliv 11
Moga Bära saker på huvudet? Allmänt om friluftsliv 17
Linneaa Höga kusten-leden i slutet på maj? Allmänt om friluftsliv 4
WildlifR Nån som är sugen på en överlevnadsresa i naturen ca 1 månad (helst en tjej) Allmänt om friluftsliv 1
fritänkare Vad händer om man lägger en roddbåt på stadens mark? Allmänt om friluftsliv 7
Entertainer Neder- mellan- eller överslaf på nattåget? Allmänt om friluftsliv 14

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg