Både Ingstads och Mac Fie:s böcker brukar gå att hitta på Bokbörsen.se Jag är gammal nu men båda författarna kan få mig att drömma mig bort i fåtöljen.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Helge Ingstad vs. Svenska äventyrare?
- Trådstartare bramberg
- Start datum
Klondike Bill var en verklig person. Han figurerar också i Pälsjägarliv som den då 70 år gamle och något egensinnige trappern. Boken Klondike Bill är fiktiv men bygger på verkliga händelser från hans och andras liv.Jag har tre böcker av Ingstad, Pälsjägarliv, Nunamiut och Klondike Bill som verkar vara en påhittad historia...
PS. Jag har ingen av Macfies' böcker. Några går att få tag på men den jag vill starta med -Wasawasa, går ej att finna. Jag har så klart underökt bokbörsen och flera andra. Har du en till över som du kan sälja till mig?
Jag har jagat Pälsjägarliv men den verkar omöjlig att få tag i på svenska förutom ett fåtal bibiloteksexemplar. Men den finns som E-bok på bokmål https://www.adlibris.com/se/e-bok/pelsjegerliv-9788205417960
Thure
Thure
Nu har jag läst ut "Pelsjegerliv" som E-bok. Var lite trögt i början med bokmålet och t ex artnamnen. Moskusrotte är bisonråtta.
Men texten blir mer detaljerad och målande vartefter och hela andra halvan är mycket njutbar läsning. Jag saknar fotografier som jag sett att det finns i varje fall några tryckta upplagor.
Fascinerande liv som indianerna och de ditresta pälsjägarna levde. Tätt efter hans fyra år i vildmarken började sjöflygplan och flygplan som landade på snöfält och sjöisar förändra färdseln i området.
Boken är mycket läsvärd. Den finns på svenska tryckt i Finland 1932 men verkar svårfunnen.
Många upplagor finns på norska och det är lättare att få tag på dessa t ex https://www.ark.no/produkt/boker/ho...iv-blant-nord-canadas-indianere-9788205297326
Thure
Men texten blir mer detaljerad och målande vartefter och hela andra halvan är mycket njutbar läsning. Jag saknar fotografier som jag sett att det finns i varje fall några tryckta upplagor.
Fascinerande liv som indianerna och de ditresta pälsjägarna levde. Tätt efter hans fyra år i vildmarken började sjöflygplan och flygplan som landade på snöfält och sjöisar förändra färdseln i området.
Boken är mycket läsvärd. Den finns på svenska tryckt i Finland 1932 men verkar svårfunnen.
Många upplagor finns på norska och det är lättare att få tag på dessa t ex https://www.ark.no/produkt/boker/ho...iv-blant-nord-canadas-indianere-9788205297326
Thure
Senast ändrad:
En samlad lista med boktips från Utsidans medlemmar finns nu publicerad och i tråden "Litteraturtips - Böcker om friluftsliv och äventyr" finns fler tips. Den tråden blir också vår huvudtråd för boktips framöver
Några andra titlar i samma genre som jag sedan har läst och kan rekommendera. Det var intressant läsning, dock ej i samma klass som Pälsjägarliv eller Wasawasa.
Med Indiankanot Genom Finland - Westerlund, Hans G.
På Hundsläde Genom Kamtchatka - Bergman, Sten.
Med Indiankanot Genom Finland - Westerlund, Hans G.
På Hundsläde Genom Kamtchatka - Bergman, Sten.
Bilagor
Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter
Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg