Jag är ledsen att det blev sån debatt om vatten. Allt gående är individuellt och alla har olika meningar om vad som är nödvändigt så man måste prova själv. Jag har efter många års vandringar och även 5 år som fjälljägare hittat ”min” packning. För 10-14 dagars ensamgående brukar jag hamna på runt 20 kg inkl mat.
Lanterna ? Har du ett normalt fjälltält får du ingen kondens i innertältet och torkar du yttertältet under tiden du gör morgonbestyren blir det torrt. Regnar det kan du aldrig få bort kondensen i alla fall. Värme, på sommaren behövs det inte. På vintern räcker ett par värmeljus för att hålla värmen i ett tält över 0.
Ha en bra tur och försök få så få kilon som möjligt , det uppskattar du efter någon timmes vandring.
Det är kanske en tankeställare för en del att en
fjälljägare, av alla, rekommenderar
att hålla vikten nere. Även om jag själv aldrig skulle bära 20 kg, speciellt inte på en så kort tur som 10 dagar (men jag har förstås bara ett kärl till maten bland mycket annat).
Men jag bir lite nyfiken här. Vad är ett "normalt" fjälltält? Jag har ett Akto, visserligen den gamla modellen utan takventilen, men utan kondens är jag sällan - dock är den inte så omfattande att den blir ett problem. Akto är alltså ett onormalt tält?
Och hur torkar man ett tält på morgonen -
samtidigt med "morgonbestyren"?
Jag har provat med en Wiledaduk (dock utan att "bestyra" samtidigt) och det tar inte särskilt bra.
Jag har rentav skrivit till Hilleberg och bett om tips och de hade inget att bidra. Är det is på tältet kan man skaka loss det mesta, förvisso, men annars har jag ofta sett mig nödd att packa ett plaskvått tält och vänta tills jag reser det igen på eftermiddagen - då torkar det ofta på någon minut. Så där är iaf jag väldigt tacksam för tips.
En sak av kanske allmännare intresse, att hålla saker torra. En del menar att man inte behöver regnskydd, det räckar att packa vattentätt inuti. Om säcken inte är av vattenavstötande material
tar den åt sig rätt mycket, det tränger också in åtskilligt genom sömmar. Jag har tidigare redovisat ett experiment där jag genom besvärjelser trollade fram lite regn och provgick några timmar, provvägde före och efter och OJMR tog säcken åt sig cirka en liter vatten, varav kanske hälften hamnade inuti. Min säck är av Corduraväv men jag har funnit att kombinationen av ett lätt regnskydd och en vattentät påse för det känsligaste - sovsäck plus nattkläder - och ännu en för kartorna, ger fullgott skydd. Den stora påsen är marginellt lättare än sovsäckens kompressionspåse!