Som jag skrev tidigare är vad som är betydelsefullt upp till var och en.tycker man inte tipsen är bra så låt bli dem. I min packning ingår normalt mellan 4-5 kg kamera och fiskeutrustning på sommaren, därav de 20 kilona som jag prioriterar. Vad jag vill trycka på än en gång , försök så gott det går att minimera vikten.
När det gäller kondens på sommaren, vilket vi pratar här, har jag nästan aldrig kondens på innerduken utom när det blåst så ytter och innerduk gått ihop. Däremot är alltid ytterduken blöt. Tar jag ner tältet, vänder ut och in på det och torkar av , det första jag gör på morgonen brukar det nästan alltid hinna lufttorka under den timme det bruka ta att tvätta sig göra frukost och bestämma åt viket håll jag vill gå idag.Vintertid däremot är det problem men det är inte aktuellt här.Så har i alla fall de tält jag haft under åren fungerat, även fjällrävens och hillebergs.
Håller med om att bland det absolut viktigate är att hålla grejorna i säcken torra, med vattentäta packsäckar eller bara plastpåsar, för vad jag vet klarar inte många säckar dagsregn utan att det går igenom, ibland t.o.m igenom separata regnskydd om man skulle ha ett sådant.