Packlista

Spegel jag vet om tre tillfällen när spegel behövts, men ta en liten syftkompass så har du två i en.
Spade, skär nederändan av vandringsstaven till grävkäpp, härda den i elden och två i ett igen.
Kläder det du kan bära om det blir snö och plötslig vinter, lämna resten hemma, Skölj kalsingar och strumpor dagligen. Bok en där du kan riva ut bladen efterhand då.....
Skaffa dig en max 55l ryggsäck och det som inte rymms det lämnar du hemma eller oxså blir du lättviktsfakir, packar i en 45 l säck och allt efter 12 kg lämnar du hemma.
De flesta bantartips har du redan fått. Se till att vandringen blir njutbar och inte plågosam......dina val hemma.
Go tur!

Hej alla!

Tack för väldigt bra input!

Måste nog bara betona igen att detta är en BRUTTOLISTA, dvs mer eller mindre allt jag hittat på diverse packlistor här på forumet och det är alltså inte tanken att allt detta ska med. Däremot vill jag gärna ha åsikter i stil med de jag redan fått om varför man bör/inte bör ha med sig respektive sak.

Grumme gulsåpa - Inte om du tycker tvålen räcker. (Alternativt klarar du dig utan 100% sterila tallrikar...)
Handduk - Kommer du verkligen använda den?
Liten spegel - Samma som ovan...
Vattenreningstabletter - Vattnet ÄR redan renat i Kebnekaise
Öronproppar (par) - Får du inte sova utan gick du inte långt nog den dagen.
Liten spade - Bara om du skall på vintertur
Ståltråd - Jag tycker det är bättre med nylonsnöre
Tändstål/Tändstickor som tål väta (alt tändare) - Räcker väl med en av dem?
Lanterna - Midsommar i Kebnekaise = midnattssol
Fjälltur bok - Onödigt, men kan vara kul (Eller är det nån specialbok som har med säkerhet att göra?)
Kikare Har man någon användning av denna? - Onödigt, men kan vara kul
Pannlampa - Midsommar i Kebnekaise = midnattssol
Termos - Det är sommar och du har med Primus. Tycker det verkar onödigt.
Diskborste/Skottesvamp - Använd mossa/ljung
Liten visp - Inte om du har med gaffel
Kudde - Sovsäcksöverdrag fylld med reservkläder
Ögonmask - Själv stänger jag ögonen och sover...
Sittunderlag - Liggunderlaget/ryggsäcken
Bok - Onödigt, men kan vara kul
Strumpor Räcker ett par på samt ett reserv? - Här tycker jag personligen det är gott med 2-3 reservpar
Foppatoffla Är det bättre med en lätt sko än gympasko? - Sko kan ju fungera som "reservkängor" (och så är det ingen som tycker du ser löjlig ut... ;) )

Fungerar jacka/byxa som regnkläder? Annars måste du ha med det.

Är det så att man inte tvättar sig på en vecka eller är det så att man torkar på annat sätt? Handuken är en microduk och varken väger eller tar mycket plats.

Nylonsnöre, är det typ fiskelina du menar?

Jag tänker lanterna för att värma tältet och ta bort kondens, inte för att lysa upp, vad säger du om det?

Stort tack för bra input i övrigt, tar med mig mycket av det.

Har gått i fjällen i mer än 40 år och här är de saker i din lista jag aldrig haft med mig. Jag förstår inte hur du ska få plats med allt i ryggsäcken och hur du ska orka bära det. Troligen kommer du upp i 40-45 kg om du inte har ultralätta grejor och då är risken stor att du aldrig vill gå i fjällen igen.
Av mig aldrig medtagna grejor: Tvålkopp spegel vattenreningstabletter öronproppar stor och liten fällkniv spade tändstål lanterna kartfodral fjällturbok klocka visselpipa radio mp3 mobil termos vattenflaska bars diskborste visp skärbräda kudde ögonmask sittunderlag bandana träningsskor.
Tror jag kan motivera det mesta om det skulle behövas.

haha, det förstår jag! ;) Det är som sagt en bruttolista, så jag vill mer ha input.

Varför inte vattenflaska? Hur löser du drickandet?

Det andra är jag med på....

Fungerar jacka/byxa som regnkläder? Annars måste du ha med det.

Detta är ett problem för mig, jag har en skidjacka som jag antar är vattentät även för regn då det är goretex. Sen har jag en poncho. Byxerna jag har är Fjällräven med G1000 väv och troligtvis bara vattenavvisande. Så frågan är om det är läge att köpa ett par regnbyxor o lämna ponchon hemma eller om det är ok att köra med det jag har?

Är det så att man inte tvättar sig på en vecka eller är det så att man torkar på annat sätt? Handuken är en microduk och varken väger eller tar mycket plats.

Nylonsnöre, är det typ fiskelina du menar?

Jag tänker lanterna för att värma tältet och ta bort kondens, inte för att lysa upp, vad säger du om det?

Stort tack för bra input i övrigt, tar med mig mycket av det.

JAG tvättar mig inte om jag går med tält, bara om jag är på stugtur och ska umgås andra. Undantaget är om det är en så varm dag att jag kan torka i solen.

Med nylonsnöre menar jag 10 meter av nåt som det här: http://www.ostersjokompaniet.se/pub_images/large/NYLON-0266_799.jpg

JAG värmer inte tältet. Men jag har intryck av att andra använder primusen?

Behöver eller har hitills i alla fall inte behövt vattenflaska i svenska fjällen. Du har rinnande vatten överallt. Tror aldrig jag gått en kvart utan att något bäckaktigt runnit förbi. Därför har jag varken vattenflaska eller kåsa med mig. Kupar bara händerna istället. Skulle jag ha någon smaksättare att blanda i så måste man ändå öppna ryggsäcken och då kan man lika gärna använda ett kokkärl.

Det kostar ju inte så mycket att ha en 0,5 liters PET med sig. Vi gick in i Sarek upp via Prinskullen och jag hade inget drickbart på hela första natten till jag vaknade. Det var högsommar och ovanligt torrt misstänker jag. Hade ont i huvudet i onödan för att jag inte tankat och burit med. Jag håller med om att det oftast finns överallt men jag har ändå en hopvikbar 6 liters vattenhämtare. Så skönt att inte behöva ha läger nära vatten och att ha allt vatten man behöver i tältet om det är skitväder eller för frukosten.

2008
Behöver eller har hitills i alla fall inte behövt vattenflaska i svenska fjällen. Du har rinnande vatten överallt. Tror aldrig jag gått en kvart utan att något bäckaktigt runnit förbi. Därför har jag varken vattenflaska eller kåsa med mig. Kupar bara händerna istället. Skulle jag ha någon smaksättare att blanda i så måste man ändå öppna ryggsäcken och då kan man lika gärna använda ett kokkärl.

Jag kan inte sluta roas av att lättviktshysterin sträcker sig så långt som till att en 0,5 PET-flaska,en bok och en liten handduk betraktas som onödig lyx. Det finns ju diken på båda sidor av vägen...

Nåja, det finns ju gott om ställen där det är svårt att komma åt vatten under några timmar, om man t.ex ska över ett jobbigt stenpass eller är uppe på en riktigt platt högplatå. Flaska skulle jag alltid ta med mig.

Hej alla!

Som jag skrev ovan så har jag inga ambitioner på att få till en "så lätt packning som möjligt", så en flaska kommer jag att ta med mig, det känns som en pryl som ökar komforten utan att öka vikten radikalt.

Tack för diskussionen kring detta, men ni som är på den nivån har säkert betydligt mer värdefulla tips för mig kring många av de andra sakerna på listan (och för alla andra som läser tråden och tror att den handlar om packlista generellt).

Postar en uppdaterad lista nedan, så att vi får tillbaka diskussionen kring den! ;)

Kommentera även gärna prioriteringen, jag tänker mig försöka landa på ca 15 kg (sen tillkommer ju mat) och vill därför veta vad som är need to have (A) respektive nice to have (C). Så observera att det är A jag tänker är nödvändigt, B är bra att ha med sig, C är ren komforthöjare.

Prio Kommentar
Hygienprodukter:
B Tvål i tvålkopp Funkar till shampoo, tvål, tvätt, disk etc
A Tandborste
A Tandkräm
A Toalettpapper
B Hudsalva (Försvarets)
B Handduk
C Liten spegel

Apotek:
A Skoskavsplåster (Compeed)
A Solskyddsfaktor
A Första förband (inkl förband, elastisk binda, Leukoplast, pincett)
A Myggmedel
A Huvudvärkstabletter (Ipren)
B Öronproppar (par)

Verktyg & redskap:
A Liten fällkniv
C Liten spade
B Nylonlina
B Packpåsar
B Vattentäta påsar Alt till packpåsar ovan
A Tändstål
A Tändstickor som tål väta (alt tändare)
B Lanterna För värme + kondes
A Kompass
B Gåstavar (par)
A Karta
B Kartfodral
B Fjälltur bok Innehåller information om leder etc
C Penna & block Ett par papper
C Klocka
A Visselpipa

Teknik:
C Kamera
C MP3-spelare
A Mobiltelefon (med Teliaabonnemang, ev Telia kontantkort)

Mat & hushåll:
C Termos
A Kåsa
A Primuskök
A Gasbehållare
A Vattenflaska
A Sked (Spork)
C Bars
C Kryddor
B Skottesvamp Alt mossa

Bo & Sova:
A Tält
A Ryggsäck
A Liggunderlag
A Sovsäck
C Kudde Alt kläder i en tom packpåse
C Ögonmask För att kunna sova trots Midnattssol
C Sittunderlag

Övrigt
C Bok
A Kontanter
A Biljetter

Kläder:
A Underställ Ett par på + ett par reserv
A Peakjacka
A Strumpor (ytter & liner) Ett par på + ett par reserv
A Colombia Fleecejacka, svart
A Kalsonger Ett par på + ett par reserv
A T-shirts/Långarmade tunna tröjor En på + en reserv
A Vandringsbyxor
A Mössa
A Vantar Ev ett par tjocka
C Bandana
B Foppatoffla Till vadning + kring lägret
A Vandringskängor
A Solglasögon
C Keps

Senast ändrad:

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg