Jag brukar inte tycka det är så meningsfullt att börja kommentera förrän vikterna är med i sammanhanget
Ett tips är att läsa igenom några packlistor i lättpackningsforumet.
Ett annat tips är att leta efter lättare varianter av de saker du känner att du behöver ha med dig.
-Ett lätt, vattentätt regnställ som andas. Pris mindre väsentligt, då jag kommer använda detta även utanför vandringen.
ITAB Packaway.
-Är en kniv på ca 200g tungt?
Ställ dig först frågan: Vad skall kniven användas till?
Jag använder kniven främst till att öppna matförpackningar, skära snören och kanske skiva korv. Alltså kör jag med en 7 cm lång brytbladskniv. Osäker på vad den väger men det är nog inte över 30 gram.
-Jag har ett Primuskök Etapower EF, är detta tungt? ca 1 300g
Vad ingår i de där 1300 g? Grytor och vindskydd och grejer? Ta en funderare på vad ni ska äta och hur mycket grytor som behövs. Lock av foliepajform väger nästan ingenting.
-Fleecetröja på ca 500g, är detta tungt? Vad finns det för alternativ? Behöver i så fall vara lätt och varm. Även här spelar priset mindre roll då jag har stor användning av denna.
Nja, det beror på hur varm den är men inte så farligt tungt.
A Microhandduk 2 198
Behöver ni varsin handduk?
A Tandborste 2 66
A Tandkräm 1 33 Liten förpackning
A Tvål (Sea to Summit pocket soap)1 Funkar till shampoo, tvål, tvätt, disk etc
På 24 g får jag med mig diskmedel, disksvamp, tandborste, tandkräm, tvål...
A Solskyddsfaktor 1 ? Liten flaska
A Myggmedel 1 ? Liten flaska
Jag brukar försöka köra med kläder som skydd mot både sol och mygg, kläderna behöver man ju ändå så de blir ingen extra vikt. (Och det är en myt att man behöver ha bara armar och ben när det är varmt, titta på ökenfolk, går de barbenta i solen??
A Tallriksset 2 630 Går detta att strippa?
Oh ja. Börja med att skaffa bestick av plast (inte engångsplast).
Titta här för inspiration:
http://hemma.nermander.se/bilder/latta.jpg
http://hemma.nermander.se/bilder/latta_saker.jpg
Findus micro-soppor säljs i fina svarta djupa plasttallrikar om man inte vill köra lätta-askar
A Vattenflaska 2 72
Tips: Festis-flaskor rymmer 60 cl men väger lika mycket som 50 cl PET.
Tips2: MER-flaskor har stor öppning (bra om man ska hälla pulver i flaskan för att skaka ihop soppa, torrmjölk eller så.
Tips3: Rita DL-gradering med spritpenna på flaskorna för att kunna mäta upp vatten. Väger "noll".
B Skottesvamp 1 ?
En halv räcker gott och väl. Kanske 1/3. Fast det är inte så stor skillnad i vikt (men skillnad i hur stor plats den tar).
A Tält 1 3800
2 kg per skalle är rätt tungt, men skaffa lättare tält kan blir dyrt (men behöver inte bli det).
A Ryggsäck 2 6 010
3-kilos ryggsäckar är... tungt
Min 50-liters (köpt på Rusta för några år sen) väger 1250 g. Tyvärr har den utgått ur sortimentet och börjar ge upp i sömmarna (men vad begär man för 149 spänn?
. Har provat en Biltema som verkar vara en värdig ersättare, men på såna ställen kan vikten variera mellan olika årgångar av säckarna.
A Liggunderlag 2 2 276
1 kg liggunderlag var? Jag kör med 160 g liggunderlag...
A Sovsäck 2 1492
700 g sovsäckar låter i alla fall lätt!
B Kudde 2 316
Kudde? Kläder i packpåse!
B Sittunderlag 2 32
Har man vanliga liggunderlag (inte självuppblåsande) behöver man inga sittunderlag.
B Bok 2 ? ca 150g för en pocket
Böcker OCH MP3-spelare? Ni är väl två? Ta med en kortlek istället. (Plast är praktiskt.)
A Vandringsbyxor 1 574
A Underställ (Craft) 1 368
A Colombia Fleecejacka, svart 1 465
Tycker det verkar vara mycket kläder... Ta inte med mer kläder än att ni kan sätta på er allt samtidigt. Ser ut att vara en del dubletter. Dubbla underställ OCH fleece-ställ?