Packlista

Som skrivit på så många andra ställen är det på de tre eller fem stora som mesta vikten kan sparas, dessvärre är oxså de de dyra bitarna.....men medan man biter i det sura äpplet får man rösta sig med att de kommer att brukas fler gånger och då är det inte lika bittert.

Ok, så kanske 11 kg för maten då och totalt ca 38 kg. Det känns som att det ändå är ett par kg för mycket för oss, vill som sagt gärna ner till ca 35 kg, så det är bara att se över alla tips igen och prioritera!

skrota termosen: -1 kg

byt ut alla tröjor och sånt mot 1 superunderställ, gå i underställströjan och ttvätta den på kvällen, torkar på 5 minuter: -1kg

byt peakjacka mot lättviktsregnställ: -1kg

så, nu är du nere på 35 kg, du kan lätt gå ner 4-6 kg till utan att bryta ryggen eller köpa dyra grejer

Som diskmedel,tvättmedel eller shampoo - och till annat.

Kaustiksoda i en filmburk eller provrör.

Man löser upp detta i vatten i varierande grad - man kan känna med fingarna.
Lite halt - som shampoo eller för klädtvätt.
Mycket halt - ja typ väldigt starkt diskmedel - dosera mindre

Det är som ett "frystorkat" rengörningsmedel" - man får blanda ut det rätt bara.

Bara för info - dom flesta köpta effektiva är baserade just på detta men utspätt i vatten.
Så det är mindre giftigt än vilken shampoo som helst - det tillsätts ju i kranvatten i pumpastationer där man har surt vatten för att undvika ledningsskador.

Så var det avklarat om nu nån vill pipa ur sig att det är ett gift - det är det inte.

Däremot är det frätande om det är för koncentrerat - men vid rätt utspädning så
kan det användas till allt.

Du skrev att du siktade mot 35 kg. Säg fördelat på dig och din fru som 20+15 låter det OK men ändå lite för mycket i mina öron (även om det minskar med ätandet). Är övertygad om att ert utbyte av turen ökar med varje kg ni kan undvika.

Jag kan inte säga att jag lever som jag lär men försök minska vikten där den är som störst. Flera har skrivit det tidigare men det tål att upprepas. Tvålkopp eller inte spelar inte så stor roll om tältet väger 5kg. Du hade vägt dina saker - sortera dem efter vikt med största vikten först. Börja fundera på lättare alternativ i den ordningen. Kan du låna ett lättare tält? Sovsäck?. Om du kan lätta din packning mer kanske du kan använda en lättare ryggsäck etc...

Anger du vikten i din packlista kan du få synpunkter på vad som verkar tungt. Men visst - det beror lite på vad du är ute efter.

Lycka till.

/ Tomas

Saknar:

* Vindskydd till kök
* Vindblus är kanon
* Nagelsax
* Pincett
* Regnbyxor
* Tvättlapp
* Shorts

/ Tomas

Ok, här kommer så en lista med vikt. Det blir lite svårt att få till det strukturmässigt, men jag hoppas det går att se.

Ett par saker som jag gärna vill ha tips kring:
-Ett lätt, vattentätt regnställ som andas. Pris mindre väsentligt, då jag kommer använda detta även utanför vandringen.
-Är en kniv på ca 200g tungt?
-Jag har ett Primuskök Etapower EF, är detta tungt? ca 1 300g
-Fleecetröja på ca 500g, är detta tungt? Vad finns det för alternativ? Behöver i så fall vara lätt och varm. Även här spelar priset mindre roll då jag har stor användning av denna.

Nu summerar jag till ca 22,5 kg för det vi ska bära och ca 3,5-4 kg per person på kroppen. Till detta kommer det alltså ca 11 kg mat och totalt ca 34 kg för oss båda tillsammans.

VÄLDIGT TACKSAM FÖR YTTERLIGARE KOMMENTARER!

OBSERVERA ATT DET FÖRST ÄR ANTAL OCH SEN VIKT I GRAM!

Prio PACKLISTA VANDRING Antal: Vikt: Kommentar
Hygienprodukter:
A Microhandduk 2 198
A Tandborste 2 66
A Tandkräm 1 33 Liten förpackning
A Toalettpapper 1 178
A Tvål (Sea to Summit pocket soap)1 Funkar till shampoo, tvål, tvätt, disk etc
A Hudsalva (Försvarets) 1 ?
A Nagelsax
A Pincett Ingår i första hjälpen?
Apotek:
A Första förband 1 215
A Dimor 1 ? Mot diarré
A Leukoplast 1 ?
A Resorb 1 ?
A Solskyddsfaktor 1 ? Liten flaska
A Myggmedel 1 ? Liten flaska
A Värkstabletter 1 ? Ipren etc
A Öronproppar (par) 2 ?
Verktyg & redskap:
A Liten fällkniv 1 202 Är detta tungt?
A Kompass 1 24
A Gåstavar (par) 2 1016
A Karta 1 84
A Kartfodral 1 79
A Visselpipa 2 20
A Tändstickor som tål väta (alt tändare) 1 ?
A Nylonlina 1 ?
A Packpåsar ? ?
A Vattentäta påsar ? ? Alt till packpåsar ovan
B Penna & block 1 ?
Teknik:
A Mobiltelefon (med Teliaabonnemang, ev Telia kontantkort)
B MP3-spelare 2 170
C Kamera 1 ?
C Kamerafodral/väska/regnskydd + putsduk 1 ?
Mat & hushåll:
A Tallriksset 2 630 Går detta att strippa?
A Primuskök 1 1271 Går detta att strippa?
A Gasbehållare 1 369 Hur många behövs?
A Vattenflaska 2 72
B Skottesvamp 1 ?
B Bars ? ?
C Godis ? ?
C Kryddor ? ?
Vindskydd till kök
Bo & Sova:
A Tält 1 3800
A Ryggsäck 2 6 010
A Liggunderlag 2 2 276
A Sovsäck 2 1492
B Kudde 2 316
B Ögonmask 2 34
B Sittunderlag 2 32
Övrigt
A Kontanter ? -
A Kreditkort 1 -
A Biljetter ? -
B Bok 2 ? ca 150g för en pocket
Kläder bära med sig (AnnaCarin):
A Foppatoffla 1 239
A Strumpor (ytter & liner) 1 118
A Trosor 2 66
A Top 1 33
A Underställ (Ull) 1 368
A Arteryx byxa 1 630
A Arteryx fleece byxa&tröja 1 ?
A Vantar 1 ?
A Solglasögon 1 157
B Buff 1 36
B Fleecekrage 1 47
B Baddräkt 1
Kläder bära med sig (Filip):
A Foppatoffla 1 296 Alt joggingsko/vandringssko
A Strumpor (ytter & liner) 1 124
A Kalsong 1 78
A Underställ 1 368
A Poncho 1 339 Letar efter ett lätt regnställ
A Långarmad tunn tröja 1 153
A Colombia Fleecejacka, svart 1 475
A Vantar 1 Ev ett par tjocka
A Solglasögon 1 304
A Keps 1 61
B Buff 1 38
Total vikt - 22517

Kläder på sig (AnnaCarin):
A Vandringskängor 1 1 488
A Strumpor (ytter & liner) 1 118
A Vandringsbyxor 1 574
A Trosor 1 33
A Top 1 33
A Linne 1 ?
A Underställ (Craft) 1 368
A Colombia Fleecejacka, svart 1 465
A Arteryx jacka 1 504
A Mössa 1 59
- Total vikt - 3 642
Kläder på sig (Filip):
A Vandringskängor 1 1 810
A Strumpor (ytter & liner) 1 124
A Vandringsbyxor 1 593
A Kalsong 1 78
A Underställ 1 368
A Peakjacka 1 760
A Långarmad tunn tröja 1 153
A Mössa 1 59
- Total vikt - 3 945

Bara några korta saker, de flesta redan nämnda tidigare. Om kniven är bara en fällkniv., köp i så fall en typ "multikniv" eller liknande.Du får skruvmejsel sax pincett mm( t.o.m. en förmodligen oanvändbar liten såg) för samma vikt.
Vindskydd för köket, använd stenar istället, brukar inte vara brist på dem.
Kudde , om ni absolut vill ha separat kudde, tag med ett fodral och lägg i kläder på kvällen.
Största vikten verkar du kunna kapa på tältet. Ett 2-manstält runt 2-2,5 kg är inte svårt att hitta. Ev. låna eller hyr om det går.
Dessutom kan jag tipsa om underställen i microull. Suveräna, varma smidiga kliar inte lätta tvätta torka och framför allt luktar inte svett efter några timmarsom synteten gör. Finns någr olika fabrikat och har inte hittat några större skillnader på dem.

A Microhandduk 2 198

A Liten fällkniv 1 202 Är detta tungt?

A Karta 1 84
A Kartfodral 1 79

A Tändstickor som tål väta (alt tändare) 1 ?

A Packpåsar ? ?
A Vattentäta påsar ? ? Alt till packpåsar ovan
B Penna & block 1 ?

A Mobiltelefon (med Teliaabonnemang, ev Telia kontantkort)

A Primuskök 1 1271 Går detta att strippa?
A Gasbehållare 1 369 Hur många behövs?

A Tält 1 3800
A Ryggsäck 2 6 010
A Liggunderlag 2 2 276

B Kudde 2 316
B Ögonmask 2 34
B Sittunderlag 2 32

Har inte följt hela tråden så jag kanske upprepar det någon redan varit inne på.

Byt fleecetröja mot duntröja, t.ex. Klättermusen, Western Mountaineering, Mountain Equipment.

2 handdukar på 100 gram var, de låter som att de är rätt stora. Ni är ju dessutom 2 som kan torka ryggen på varandra. :) Själv använder jag en större gul disktrasa, väger in på 48 gram.

Själv har jag aldrig sett behovet av en fällkniv eller multiverktygsprylar. En mer vanlig kniv för att spänta ved till en brasa däremot.

En inplastad A4 bit av en karta väger cirka 10 gram. Klipp sönder kartan, scanna in, skriva ut de delar ni behöver, plasta in. Då kan ni ta bort kartfodralet också.

Tändstickor kan stanna hemma, ta med var sin tändare i stället. Förvaras lämpligen i benfickan så kan man tända eld på toalettpappret efter ett "besök" bakom en buske.

Strunt i packpåsar, riktigt tunna soppåsar väger ingenting. Det enda jag skulle ha vattentätt är dunsovsäck och kamera prylar.

Mobiltelefon?

Penna och block är ovärderligt för att skriva upp allt som visar sig vara onödigt att ha med!

En tallrik från Felix (eller är det Findus) microsoppor väger 18 gram, en vik-kåsa 25 gram, en plastsked nästa ingenting. Istället för 630 gram tallriksset tänker jag.

Köket var tungt!

Jag räknar 1 220 grams behållare för 7-8 dagar för 1 person.

Tältet var inte det lättaste, likaså ryggsäckar och liggunderlag.

Vikten på sovsäckarna antyder att det är dunsäckar. Då har ni säkert vattentäta packpåsar, typ sea2summit ultra-sil eller nåt sådant till dem. Fyll dem med lite kläder så har ni varsin kudde.

Ögonmask?

Sittunderlag, ni har ju 2 jättestora sittunderlag med er.

Bok är väl en smaksak, jag brukar slänga in nån CD-bok i MP3-spelaren, samt lite urklippta suduko och korsord som kvällslektyr.

Det där borde utan vidare sänka vikten med över 1 kg.

Trevlig tur!

Mvh
Peter P.

Jag brukar inte tycka det är så meningsfullt att börja kommentera förrän vikterna är med i sammanhanget:)

Ett tips är att läsa igenom några packlistor i lättpackningsforumet.

Ett annat tips är att leta efter lättare varianter av de saker du känner att du behöver ha med dig.

-Ett lätt, vattentätt regnställ som andas. Pris mindre väsentligt, då jag kommer använda detta även utanför vandringen.
ITAB Packaway.
-Är en kniv på ca 200g tungt?
Ställ dig först frågan: Vad skall kniven användas till?

Jag använder kniven främst till att öppna matförpackningar, skära snören och kanske skiva korv. Alltså kör jag med en 7 cm lång brytbladskniv. Osäker på vad den väger men det är nog inte över 30 gram.
-Jag har ett Primuskök Etapower EF, är detta tungt? ca 1 300g
Vad ingår i de där 1300 g? Grytor och vindskydd och grejer? Ta en funderare på vad ni ska äta och hur mycket grytor som behövs. Lock av foliepajform väger nästan ingenting.
-Fleecetröja på ca 500g, är detta tungt? Vad finns det för alternativ? Behöver i så fall vara lätt och varm. Även här spelar priset mindre roll då jag har stor användning av denna.
Nja, det beror på hur varm den är men inte så farligt tungt.

A Microhandduk 2 198

Behöver ni varsin handduk?

A Tandborste 2 66
A Tandkräm 1 33 Liten förpackning
A Tvål (Sea to Summit pocket soap)1 Funkar till shampoo, tvål, tvätt, disk etc

På 24 g får jag med mig diskmedel, disksvamp, tandborste, tandkräm, tvål...:)

A Solskyddsfaktor 1 ? Liten flaska
A Myggmedel 1 ? Liten flaska

Jag brukar försöka köra med kläder som skydd mot både sol och mygg, kläderna behöver man ju ändå så de blir ingen extra vikt. (Och det är en myt att man behöver ha bara armar och ben när det är varmt, titta på ökenfolk, går de barbenta i solen??:)

Oh ja. Börja med att skaffa bestick av plast (inte engångsplast).

Titta här för inspiration:
http://hemma.nermander.se/bilder/latta.jpg
http://hemma.nermander.se/bilder/latta_saker.jpg

Findus micro-soppor säljs i fina svarta djupa plasttallrikar om man inte vill köra lätta-askar:)

A Vattenflaska 2 72

Tips: Festis-flaskor rymmer 60 cl men väger lika mycket som 50 cl PET.
Tips2: MER-flaskor har stor öppning (bra om man ska hälla pulver i flaskan för att skaka ihop soppa, torrmjölk eller så.
Tips3: Rita DL-gradering med spritpenna på flaskorna för att kunna mäta upp vatten. Väger "noll".

B Skottesvamp 1 ?

En halv räcker gott och väl. Kanske 1/3. Fast det är inte så stor skillnad i vikt (men skillnad i hur stor plats den tar).

A Tält 1 3800

2 kg per skalle är rätt tungt, men skaffa lättare tält kan blir dyrt (men behöver inte bli det).

A Ryggsäck 2 6 010

3-kilos ryggsäckar är... tungt:) Min 50-liters (köpt på Rusta för några år sen) väger 1250 g. Tyvärr har den utgått ur sortimentet och börjar ge upp i sömmarna (men vad begär man för 149 spänn?:). Har provat en Biltema som verkar vara en värdig ersättare, men på såna ställen kan vikten variera mellan olika årgångar av säckarna.

A Liggunderlag 2 2 276

1 kg liggunderlag var? Jag kör med 160 g liggunderlag...

A Sovsäck 2 1492

700 g sovsäckar låter i alla fall lätt!

B Kudde 2 316

Kudde? Kläder i packpåse!

B Sittunderlag 2 32

Har man vanliga liggunderlag (inte självuppblåsande) behöver man inga sittunderlag.

Böcker OCH MP3-spelare? Ni är väl två? Ta med en kortlek istället. (Plast är praktiskt.)

A Vandringsbyxor 1 574
A Underställ (Craft) 1 368
A Colombia Fleecejacka, svart 1 465

Tycker det verkar vara mycket kläder... Ta inte med mer kläder än att ni kan sätta på er allt samtidigt. Ser ut att vara en del dubletter. Dubbla underställ OCH fleece-ställ?

Som diskmedel,tvättmedel eller shampoo - och till annat.

Kaustiksoda i en filmburk eller provrör.

Tvätta sig i kaustiksoda?! Det förtjänar ju nästan en plats i Darwin awards. Visst spä ut många gånger så funkar det förståss. Men dessförinnan är det en av de farligare hushållskemikalierna som finns. Lämna hemma.

Eller så.....

packar du allt du har på listan, ger dig ut en vecka å sen när du kommer hem gör du en utvärdering, pryl för pryl..... å styker fråbn din lista. Är helt övertygad (egen erfranehet) att de flesta "bra att ha" prylar försvinner från listan, lika så en del man plockar med sig som "reserv".
Tror flera kg kan försvinna bara av det.
Men, som någon också skrev, mycket beror ju på vad man vill ha ut av sin tur, Lite lyx och god mat måste man ju unna sig, det är liksom grejen............

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg