Det känns som att du inte har läst mitt inlägg från början. Jag förklarade att jag har artros och en sprucken meniskus där ledvätskan har runnit ut och bildat en bula på utsidan. Det har en magnetröntgen konstaterat. Ortopeden rekommenderade ett nytt knä. Detta var i Februari och han har gått i pension. Jag kan gå turer med packning men har svårt i brant terräng vid nedstigning där knäet låser sig. Knälåsningen kan hända enstaka gånger i vardagslivet när man tar ett stort kliv ner från spårvagn eller...men vanligtvis påverkar mig det inte så mycket i vardagslivet. Jag har artros i bägge knä och den är hanterbar. Det är inte därför jag sökt till vården. Det är den spruckna meniskusen som är problemet och den kan kännas även när man sitter i fåtöljen hemma. Om ett nytt knä inte ger mig bättre förutsättningar, nämligen att kunna vandra i brantare terräng så vill jag hellre fortsätter med kortisonsprutor.Lite förslag att fundera över
Vad har du för knästatus nu? Konstaterad artros? Hur? Klinisk undersökning? Röntgen? Magnetkamera? Hela knäet, alltså både insidan (medialt) och utsidan (lateralt) .
Vad har du för hinder i livet av din artros: Inte kunna gå långa turer med packning? Inte kunna gå vardagspromenader? Smärta vid belastning? Smärta i vila? Smärta som inte kan hanteras med smärtstillande (inkl tillfällig cortisoninjektion)
Vad har du för mål med behandlingen relaterat till ovanstående
Vilka risker är du beredd att ta - all kirurgi har en grundrisk (=äventyrar allmän hälsa)+ specifikt för ingreppet (=äventyrar resultatet av operationen)
Har du fått information från flera professionellt kunniga (=ortopeder) och inte bara tycker på ett forum? De besitter knappas kunskap om val av t ex hel eller halvprotes, det bör väl avgöras av den som ska utföra ett eventuellt ingrepp i samråd med dig??
Att kunna få råd från flera kunniga (=ortopeder) hade varit toppen men hur skulle det gå till när man knappt få en tid till en ortoped överhuvudtaget. Jag har tjatat i flera år om att något inte står rätt till med mitt knä. Och fick bekräftat det efter ett magnetröntgen.
Jag frågade aldrig efter om behovet av en hel eller halvprotes. Då har du totalt missförstått. Jag efterfrågar erfarenheter från aktiva vandrare som genomgått en knäoperation och inte de som promenerar bara hemmavid.
Senast ändrad: