Om att utsätta sej själv för uppenbar fara

Mezzner; sa:
.....
De som utsätter sig för s k uppenbara faror, delar antagligen inte fullt ut värderingen av riskerna.....
Pudelns kärna. "Uppenbar fara" för någon är kalkylerad acceptabel risk för någon annan. Både uppfattningar om risker och grad av risktolerans skiljer sig åt mellan individer.

Med trådstartarens rubrik impliceras att en person som själv tycker att något är en "uppenbar fara" ändå utsätter sig för den, vilket nog är väldigt ovanligt.

Raskesven

[Ändrat av Raskesven 2006-05-18 kl 16:58]

Ofta är det väl så att man dras med i studens hetta att göra något. Det är först efteråt som man funderar på konsekvenserna och om det verkligen var så genomtänkt... som någon citerade Olssons resepolare i ett tidigare inlägg.
I somras besteg vi Sälka. Istället för att gå en omväg upp på kammen så tänkte vi att det går nog att klättra, det såg ju inte så brant ut nedifrån. Alla tre tog sig upp och inget hände, men efteråt så började man tänka lite. Vi gick inte den vägen ner, för det såg omöjligt ut från ovansidan, och hade någon av oss halkat på dom blöta klippblocken/mossan/slemmet så hade de varit kört. Men just i stunden när vi gav oss upp så kändes det så rätt! Trött som man var, ivrig att nå toppen osv... Man gör dåliga val och inser det inte förrän efteråt.

maskon; sa:
De flesta aktiviteter är förknippade med en viss risk för olyckor, men varför väljer vissa att medvetet testa gränserna när minsta felsteg är dödligt?

Adrenalinet? Egot? Vad?

Det är nog flera faktorer men du kan ju kolla upp Sensation Seekers inom psykologi. En av orsakerna är att de är mer svårstimulerade. Mao de kemikalier i kroppen avsöndras inte lika lätt för dessa personer så de har svårare att hitta kickar. Detta kanske i kombination av att de lättare blir beroende av dessa kickar. Stora egon har nog många också. De har större tendenser för psykopati.

Men man skall inte överdriva de senare egenskaperna. Variationen är garanterat enorm mellan olika personer.

maskon; sa:
...och detta ego verkar väcka sympati och beundran hos de flesta istället för förakt. Det är väl helt enkelt så att evolutionen inte nått längre än att vi beundrar de våghalsiga och omdömeslösa.

Jag är av samma mening men tyvärr är det så att starka män alltid har beundrats även om de varit jubelidioter.

[Ändrat av crazy 2006-05-18 kl 20:43]

avslutad210712

Gäst
maskon; sa:
Nej, det påminner istället om en sjukdom. Största smittkällan är media.

Har svårt att tro att media är problemet när det gäller extremutövarna för de är rätt okända utanför en relativt snäv krets. De har "alltid" funnits och jag tror att de utövar sina oavsett om det skrivs om dem i media eller ej.

Förutom då "extremutövarna" som man låser in i ett hus och som har diverse "sporter" för sig. De skulle knappast utöva "sin sport" utan mediabevakning.

avslutad210712; sa:
Förutom då "extremutövarna" som man låser in i ett hus och som har diverse "sporter" för sig. De skulle knappast utöva "sin sport" utan mediabevakning.

Jag var på svensexa i helgen och vi drog faktiskt in brudgummen i Bikten i BB huset. Det blev tyvärr inga sporter utan bara lite utfrågning. Annars hade jag gärna sett brudgummen göra diverse "aktiviter" med blondinerna i huset.

avslutad210712

Gäst
crazy; sa:
avslutad210712; sa:

Jag var på svensexa i helgen och vi drog faktiskt in brudgummen i Bikten i BB huset. Det blev tyvärr inga sporter utan bara lite utfrågning. Annars hade jag gärna sett brudgummen göra diverse "aktiviter" med blondinerna i huset.

*ASG*

Jag är övertygad om att det är enorma egon som driver många till prestationer/bedrifter som gränsar till det idiotiska. Jag tror att de flesta som är i toppen av sitt gebit, vare sig det är extremsporter, idrott, motorsport, näringsliv mm, är stora egoister. Deras drivkraft är stor och de bryr sig sällan om vad andra tycker eller tänker utan ser först och främst till vad de vill uppnå.

avslutad210712

Gäst
Setter2; sa:
Jag är övertygad om att det är enorma egon som driver många till prestationer/bedrifter som gränsar till det idiotiska. Jag tror att de flesta som är i toppen av sitt gebit, vare sig det är extremsporter, idrott, motorsport, näringsliv mm, är stora egoister. Deras drivkraft är stor och de bryr sig sällan om vad andra tycker eller tänker utan ser först och främst till vad de vill uppnå.

Håller med och en skillnad är att en extremutövares utövning sällan drabbar någon annan än dem själv när det går snett medans de som verkar i näringslivet kan påverka livet för många människor.

Setter2; sa:
Jag är övertygad om att det är enorma egon som driver många till prestationer/bedrifter som gränsar till det idiotiska.
Fast för mig är säger förklaringen/uttrycket "enorma egon" inte särskilt mycket om en persons DRIVKRAFT. Alltså VARFÖR man väljer att göra ditten istället för datten (bigwallklättra istället för att pladdra på över en flaska vin eller tangentbord). Egoismen berättar i dessa sammanhang mest HUR denne person gör det (lyhört och omtänksamt eller ej i förhållande till en viss drivkraft). Åtminstone för mig, med min betydelse av orden...

Men om du/ni är nöjd med enorma egon som förklaring till varför någon utsätter sig för uppenbar fara så får väl jag vara nöjd med det...

Jag tror att det hela är jävligt komplext. Att skillnaden mellan en bigwallklättrares skäl till att vara där och en annans kan vara stora och i plural.

(Om man gillar biologiska ståndpunkter: Någon surrade för ett par år sedan med förklaringar i stil med låg MAO-enzymhalter, den brukar jag dra till med ibland för skojs skull. Jag hittade en länk http://www.hjarnfonden.se/hjarnan/sensation.shtml .)

Förakt?

maskon; sa:
...och detta ego verkar väcka sympati och beundran hos de flesta istället för förakt. Det är väl helt enkelt så att evolutionen inte nått längre än att vi beundrar de våghalsiga och omdömeslösa.

Varför är människor som deltar i högrisksporter värda förakt? Och omdömeslösa? De som deltar i högrisksporter har definitivt mer koll på risk än någon annan kategori av idrottsutövare mm. Eftersom de lever med riskmoment hela tiden, så kommer utövarna hela tiden sträva efter att minimera risken. Men somliga är villiga att acceptera mer risk än andra, so what? Är det bätttre att ta den (o)kalkylerade risken att åka bil till jobbet när det dör hundratals människor i trafiken varje år? Eller är det OK om man "måste" för att spra några minuter istället för att ta bussen samtidigt som risktagande för att uppleva något storslaget är "omdömeslöst"

Som vanligt när folk ställer den meningslösa frågan om "varför" så blir det något vulgärt av aktiviteter som många upplever som otroligt givande. Och hur farligt är egentligen de sk. "extremsporterna"? Det är väl bara höghöjdsalpinism och BASE som uppvisar höga olyckstal, allt annat som vanlig klättring, fallskärmshoppning osv. är ju relativt säkert.

Ska man ifrågasätta "extremsporternas dunkla motiv" kan man väl man lika gärna kan fråga sig varför folk plockar svamp eller vandrar..."Vad driver egentligen dessa människor att kånka omkring med 25 kilo på ryggen i en ramryggsäck i dagar, på dåliga stigar, genom ur och skur för att...vadå!?" Vad förväntar man sig för svar man på en sådan fråga?

Det är väl skönt att inte alla gillar fotboll och med så många människor som utövar olika sporter och hobbies är det väl bara naturligt att ett fåtal gillar lite udda grejer, det betyder väl inte att det är en mystisk drivkraft som ligger bakom.

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg