Nybörjare med stora planer

Jag har läst en del, förstår att projektet dras med vissa problem, främst ser jag ekonomiska och avståndsmässiga.

Det jag skulle fasa för är motortrafiken. Asien är idag motoriserat, bussar, lastbilar, och bilar, gör livet farligt på många vägar. Bortsett från denna aspekt låter det som ett underbart projekt. Vi träffade en person i norra Malaysia, som hade hojat praktiskt taget hela vägen från Europa.

Naturligtvis kräver en sådan resa en bra hoj med förstklassiga komponenter, valda främst för sin stryktålighet. Ramen bör vara i chromoly stål, bagageräckena (pakethållaren) av Tubus, hjulen bör nog vara 26", eftersom en del vägar är urusla.

Räkna inte med att cykla mer än tio mil om dagen i snitt. Det kan säker bli tjugo någon dag, men det är inget kul att sitta på cykeln hela tiden. Som Stellan skriver. Man vill ha tid för annat, för att uppleva länderna.

Bitvis är visum situationen ytterst komplicerad, och Burma kan man inte hoja genom från Indien el Bangla Desh, så om du ska cykla hela vägen blir det genom Tibet, vilket också är ytterst komplicerat, såg dock att det funkat alldeles nyligen http://drogpatravel.blogspot.com/

Per

j_stellan; sa:
Det går att tälta i de flesta länder och visst är det olagligt men ingen bryr sig.

Jo, visst är det så, en faktor i sammanhanget är naturligtvis vad man talar om för land. I vissa länder är tältning i princip nödvändig, t ex i Tibet och (föreställer jag mig) i delar av centralasien, men talar man om Indiens och Pakistans slätter eller Sydostasien finns det ingen anledning att tälta. Det är bara varmt, bökigt, och ibland farligt (inte mist p g a diverse giftiga kryp), och samtidigt är hotelpriserna högst överkomliga. Vi hojade två somrar i sydostasien, och hade varken tält eller kök, och jag kan inte säga att vi saknade dem vid något tillfälle. Tvärtom: bagaget blev mkt mindre!

Finns lite anteckningr från de turerna på http://www.lowdin.nu/MTB/Cyclinginsoutheastasia.htm

En bra sak med Thailand är att postväsendet funkar, kommer man dit med tält kan man lätt posta det till Sverige om man känner att man inte behöver det längre.

Per

Cykel

Hej!
Trevligt med visioner. Men jag kan rekomendera att köpa dig en bra cykel. I sommras cyklade jag och en kompis en längra sträcka. Man hade då en 5 växlad crescent, vilket inte var bra. satsa på en riktig cykel med t ex 21 växlar räcker. försök hålla hög kadens. vilket inte är lätt med en 5 vxl. Vi fick byta cyklar med varandra efter 15 mil, då han hade dragit på sig endel mjölksyra pga av att det var för stora steg mellan växlarna.

Lycka till!

Re: Jag igen.

Då får du titta förbi hos mig så får vi diskutera projektet! =)

mvh // Morgan
Umeåbo och lite cyklist

paddanboy; sa:
Kul med många svar!

Japp, jag funderar till sommaren testa mellan Umeå - Karlstad, och sedan tillbaka 2x80 mil ungefär i varjefall. Men det blir ju med DBS:sen som tidigare nämnts och några billiga tillbehör från Biltema. Jag skall väl försöka cykla inom 5 dagar eller liknande, vilket blir 16/mil dag. Det blir för mig något nytt.

Jag kan väl ta friheten att skriva ut de länder jag vill färdas förbi;
Baltstaterna, Ukraina, Vitryssland, Ryssland, Georgien, Iran, Pakistan, Indien, Sydostasien, Kina, osv.

Jag skulle tänka mig att via motorkraft förkorta reslängden med några hundra mil, pga tidsmässiga skäl om det skulle behövas.

Men rent allmänt så är väl det mesta diffust, men det rör sig om en planeringstid på 1-2 år innan avfärd i sådana fall. Jag skall innan dess, skaffa allt fysiskt, men även läsa på och planera resan.

Någon frågade om jag skall cykla själv eller ej, det återstår att se, det kanske inte är bästa/roliga, men det är ett senare problem.

Någon frågade om boende, jag hade tänkt genom en internetsajt vid namn HOSPITALITYCLUB.com få bo, träffa nytt folk, få guiding och så vidare i de tilltänkta länderna. Det är främst i urbana områden som detta är möjligt.

Jag skulle vilja ha lite pris- och tidsinformation om utrustning osv...

Tack.

[Ändrat av paddanboy 2006-11-11 kl 21:54]

Re: Re: Jag igen.

umemorgan; sa:
Då får du titta förbi hos mig så får vi diskutera projektet! =)

mvh // Morgan
Umeåbo och lite cyklist

Kul! jojo, om du menar cykelturen till Karlstad så är just Karlstad vald av den anledningen att man kommer därifrån. Först nu i höst som jag blitt Umebo! =)

Rent allmänt är jag glad över alla svar! jag trodde detta forum vart helt dött, men det kan jag knappast påstå. På tal om mina Kinaplaner så kanske man får lägga svansen mellan benen och erkänna att det blir svår rott. Detta för att studierna måste prioriteras. Men tanken var att jag skulle göra detta under "valfria-kurs-terminen" på något sätt.
Imorgon har jag i alla fall träff med SYOn så skall jag höra om möjligheterna under denna termin.

Mmm..
Jag är väldigt intresserad att besöka dessa länder som jag tidigare nämnt; Öst-europa, Mellan-Östern, delar av Asien och så vidare innan Coca Cola, McDonalds och allt annat krimskrams tagit över helt och hållet.

Udda? Kanske...

paddanboy; sa:

Hej

I de 130 000 (65 000 kr per person) som vi angav ingick precis allt. Vi köpte grejor för 25 000 innan resan. Resan hem inklusive visum och hotell i Moskva gick på 20 000. Vaccinationer och försäkring gick på cirka 15 000. Bergsklättringen i Kirgizistan gick på 15 000 kronor. Under större delen av resan bodde vi på relativt bra hotell var tionde dag. Den kostnaden hade man kunnat minska väsentligt. Dessutom åt vi inte alltid den billigaste maten. Jag tror inte det hade varit några som helst problem med att få ner kostnaden till 40 000 kr per person. Då hade man dessutom fått mer tid för cykling eftersom antalet hotellnätter och färdiga arrangemang hade minskat. Det är alltså inga problem att cykla betydligt billigare än vad Magnus och jag gjorde.

Hälsningar Mats Nilsson

matsn; sa:
paddanboy; sa:

Hej

I de 130 000 (65 000 kr per person) som vi angav ingick precis allt. Vi köpte grejor för 25 000 innan resan. Resan hem inklusive visum och hotell i Moskva gick på 20 000. Vaccinationer och försäkring gick på cirka 15 000. Bergsklättringen i Kirgizistan gick på 15 000 kronor. Under större delen av resan bodde vi på relativt bra hotell var tionde dag. Den kostnaden hade man kunnat minska väsentligt. Dessutom åt vi inte alltid den billigaste maten. Jag tror inte det hade varit några som helst problem med att få ner kostnaden till 40 000 kr per person. Då hade man dessutom fått mer tid för cykling eftersom antalet hotellnätter och färdiga arrangemang hade minskat. Det är alltså inga problem att cykla betydligt billigare än vad Magnus och jag gjorde.

Hälsningar Mats Nilsson

Min cykelturné förra sommaren kostade också typ 25.000. Då köpte jag tält också. Jag satsade på en bra mountainbike från Marin. Så här i efterhand har jag insett att jag inte hade behövt köpa cykelskor och SPD-pedaler egentligen, men å andra sidan var skorna så snygga att jag kunde ha dem på konserterna. Det jag snålade in på var cykelkärran (man kan inte transportera en fiol i en cykelväska på ett smart sätt), som jag köpte begagnad för 500 kr. Jag är glad att jag prioriterade cykeln. Kärran fungerade okej hela tiden, men visst hade en Burley varit betydligt trevligare. =)

matsn; sa:
Hej

Hälsningar Mats Nilsson

Kul! Läste för någon dag sedan er reseberättelse. Eftersom man inte gör en liknande resa varje dag så kan det få kosta en del. Men då behövs pengar dvs.

Just nu känns det kärvt, men planerna att börja cykeltoura är jag verkligen intresserad av. Men kortare sträckor i sådana fall. Tänkte testa nästa vår/sommar någon tripp, ska försöka fixa bild på min cykel så får proffsen här avgöra om det är någon idé att lägga några som helst pengar på henne.

Känns inte så uppåt att köpa en ny cykel för 12 000 så blir det inget alls. Det brukar ju bli så ibland.

Europa känns också lockande.

På ett sommarlov, dvs 10 veckor, är det lång tid inom cykeltouring?
Jag tycker de är lite träligt att man bor så högt uppe i Sverige(jo det finns mycket att se i Sverige också), men först måste man cykla över 100 mil för att ens nå Danmark. Att transporteras med motor dit känns ju som en förlust i sig, inte bara ekonomiskt.

Fast jag har inte så bra koll.

10 veckor är en bra tid för touring. Är man cykelvan kan man ligga på tio mil per dag utan vilodagar. På 10 veckor bör man hinna med en stor del av Europa om man tycker bäst om sightseeing från cykelsadeln.

Mats

Re: Cykel

ErikDahl; sa:
Man hade då en 5 växlad crescent, vilket inte var bra. satsa på en riktig cykel med t ex 21 växlar räcker. försök hålla hög kadens. vilket inte är lätt med en 5 vxl.

Skulle nog säga, att för långresor ska man ha niodelat, d v s 9 drev på kassetten och tre klingor. Vi har kört alla våra långturer med en kombination av shimanos XT och XTR komponenter. XT är en fullständigt lysande grupp. Lägsta utväxlingen är 22-34T, högsta (tyngsta) 34-11T. Man värdesätter att man kan verkligen kan finlira med växlarna när man cyklar uppför i berg med bagage.

F ö vill du ha ett mindre cykeläventyr, som inte tar ett halvår eller ett år av ditt liv, kan jag varmt rekommendera sydostasien, t ex Singapore Bankok eller vända i Laos, Viet Nam o Kambodja. Det som kostar är flygresan, väl därnere går det inte åt mer pengar än hemma.

Per

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg