Nybörjare med stora planer

Köp riktiga grejer

Hej
Asså är det något man inte ska snåla på så är det väl cykeln. Skaffa dig en riktig cykel, kan de la vara värt. Snacka exempelvis med LO-cykelsport i Svanesund, Orust, så fixar han rätt grejer för ca 12000:-

Man vill inte att den ska strula, ok kanske kan du köpta en beg ram o sen byta ut allt, för lager är förbrukningsvara, de börjar till slut glappa och det är jobbigt... Sen hittar du sällan rätt pakethållare oso beg ändå...
 
Vad som är förbrukningsvaror är en definitionsfråga. Min erfarenhet är att vanliga t ex shimano navlager (deore till xt) håller i åtminstone 5000 mil. Det gäller den typ av långfärdscykling som jag sysslar med och om man sköter lagren väl. Men å andra sidan är det väldigt få som sköter sina lager (koninställning och regelbunden service). Vill också passa på att tipsa om min Thorn långfärdcykel med Tubus pakethållare som jag annonserar ut här på Utsidan.

Mange
 
paddanboy; sa:
På ett sommarlov, dvs 10 veckor, är det lång tid inom cykeltouring?
Jag tycker de är lite träligt att man bor så högt uppe i Sverige(jo det finns mycket att se i Sverige också), men först måste man cykla över 100 mil för att ens nå Danmark. Att transporteras med motor dit känns ju som en förlust i sig, inte bara ekonomiskt.

Fast jag har inte så bra koll.

Min första, och hitills enda, cykelsemester varade i 10 veckor. Tycker det är en perfekt prova-på tid. Det tar ett par veckor innan styrkan och konditionen sätter sig, och man riktigt kan njuta. Första veckorna hade jag också en del problem med nacke, händer och axlar men det släppte också.
Det finns mycket billiga flygresor nu så att cykla genom hela Sverige skall väl inte vara nödvändigt.
Jag flög busbilligt med Sterling till Alicante.

Jag har ingen värstingcykel, en XT-utrustad Balance med CroMo-ram, kostade 7000 för 7-8 år sedan. Den gick felfritt hela tiden. Annat som gjorde hela resan till en njutning var Tubus pakethållare, cykelväskor från Ortlieb och tält från Haglöfs. Om du har några pengar att spendera är det på dessa prylar du ska lägga dom.

Europa skiljer väldigt mycket i pris beroende på var man är. Välj östeuropa om du vill komma billigt undan, ta en charter till Ungern tex.

Jag stack iväg själv, det var absolut inga problem. Europa är fullt med cykelsemestrare att sällskapa med.

Trevlig resa!

/Johan
[Ändrat av jd 2006-11-15 kl 20:51]
 
paddanboy; sa:
Den här Nishiki:n

http://www.blocket.se/vi/10026865.htm?ca=2_s

Tror ni om att fixa den till touring?

Köp om den passar och är hyggligt välhållen.

Utifrån bilden skulle jag tippa at det här är en Nishiki touring cykel från 1985-90 (touringhojarnas guldålder) från ett mellan pris segment.

Klibban på framgaffel och på sittröret skulle kunna vara ”Reynold 531” bara dom bättre cyklarna hade Reynold 531 i alla rör. På billigare cyklar använde man ett billigare stål i framgaffel och i bakstagen. Lätt att ta reda på med ett telefonsamtal till säljaren.

Tre fram drev, cantilever bromsar, 36 ekrade hjul, långt hjulavstånd och ett långt kedjestag tyder på att det är en touring cykel.

Sprucken sadel är ett plus det drar ner priset.
Många touring och racer hojar från 80 talet är i bra skick. Dom har mest stått och samlat damm. (Kanske blir det samma sak med Thorn cyklarna som rekommenderas här.)

För dom 11 600 mer som Thorn cykeln kostar kan du vara ute i 4 månader till (100 kr/dygn).
 
Jojo, jag förstår att det inte är någon idé att dumsnåla vid längre färd och jag förstår också att en cykel för 12 000 är bättre än en för 3000.


Men det känns dock lite saftigt att betala 12 000 för en cykel, speciellt när man inte ens har 12 000 =).

Nu pratar jag ju om eventuellt kortare resa, en längre så måste ju kapital finnas... det blir senare fråga i sådana fall...
 
paddanboy; sa:
Jojo, jag förstår att det inte är någon idé att dumsnåla vid längre färd och jag förstår också att en cykel för 12 000 är bättre än en för 3000.


Men det känns dock lite saftigt att betala 12 000 för en cykel, speciellt när man inte ens har 12 000 =).

Nu pratar jag ju om eventuellt kortare resa, en längre så måste ju kapital finnas... det blir senare fråga i sådana fall...

Ahaa oki, kortare tur o dessutom i Sverige, då är 3000 onödigt dyrt. Kan la cykla på i princip vad som helst... Inte så farligt om den skulle falera... Men vadå en tidsperiod på 2 år, då e det ju lika bra att skaffa "rätt" cykel direkt. O kan också rekomendera Thorn, är en onödigt bra cykel till allt, kör på en likadan själv nu... o Tubus pakethållare är fint, pakethållare i stål som pga enkel konstruktion väger lika lite som andra typ ...

Aja lycka till med planerna ...
 
wass; sa:
paddanboy; sa:
Den här Nishiki:n

http://www.blocket.se/vi/10026865.htm?ca=2_s

Tror ni om att fixa den till touring?

Köp om den passar och är hyggligt välhållen.

Utifrån bilden skulle jag tippa at det här är en Nishiki touring cykel från 1985-90 (touringhojarnas guldålder) från ett mellan pris segment.

Klibban på framgaffel och på sittröret skulle kunna vara ”Reynold 531” bara dom bättre cyklarna hade Reynold 531 i alla rör. På billigare cyklar använde man ett billigare stål i framgaffel och i bakstagen. Lätt att ta reda på med ett telefonsamtal till säljaren.

Tre fram drev, cantilever bromsar, 36 ekrade hjul, långt hjulavstånd och ett långt kedjestag tyder på att det är en touring cykel.

Sprucken sadel är ett plus det drar ner priset.
Många touring och racer hojar från 80 talet är i bra skick. Dom har mest stått och samlat damm. (Kanske blir det samma sak med Thorn cyklarna som rekommenderas här.)

För dom 11 600 mer som Thorn cykeln kostar kan du vara ute i 4 månader till (100 kr/dygn).

En viktig skillnad på en touringramar från 80-talet och dagens touringramar är diametern på rören. Även om materialet var likvärdigt då så har utformningen förbättrats med åren. 80-talets ramar var ofta sladdriga när de lastades med långfärdspackning. Idag används "oversize"-rör som ger stabilitet med mkt packning. Speciellt viktigt blir detta om man behöver stor ramstorlek.

Mange
 
Mina råd!

Gör det, tänk inte så mycket och framförallt lyssna inte på folk.

Kör på en billig cykel som någon skrev gärna stål ram så man kan fixa den längs vägen.

Har cyklat till Nepal och hela resan som tog ca 8 månader (reste runt mycket i Indien) kostade ca 80 kr per dag, för allt. Cykel, mat, flyg hem osv allt.

Allt löser sig längs resans gång, allt måste inte vara planerat när du cyklar hemmifrån. Reservdelar till cykeln finns att köpa i hela östeuropa (lite problem i Rumänien) och turkiet. Istanbul är ett perfekt ställe att utrusta sig inför turen österut, bra att bunkra upp med reservdelar där!

Visa och kartor fixar man längsvägen, lite problematiskt att få visa till Iran men snacka med folk i Istanbul så löser det sig! Det går bra att tälta hela vägen men i Indien är det "billigare" att sova på hotell än att tälta! Trafiken in till Istanbul och i Indien tyckte jag var de jobbigaste sakerna under min resa!

Tänk inte, bara gör det!
[Ändrat av hofterup 2007-03-01 kl 17:06]
 

Liknande trådar


Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg