Näring i vildmarksmat?

Tahinin brukar va så dyr, så köper sällan. Gillar annars Kung Markattas, men den är ju inte lös och det är väl tahinan?

Kung markattas är god. Gjord på ganska väl-rostade sesamfrön, och den är betydligt fastare än många andra.

Tahini gör man annars ganska enkelt själv.
Rosta 2dl skalade sesamfrön i en rostfri stek-/traktörpanna på spisen tills de är gyllene. Rostningsgraden har stor betydelse för smaken. Rosta i torr panna, ingen olja. Skaka ofta, annars bränns de oväntat snabbt.
Låt svalna.
Mortla eller mixa till pulver.
Blanda med olivolja. 0,5-1,0 dl beroende på hur du vill ha det. Tillsätt salt efter behag. Jag använder min tahini enbart till hummus, så jag brukar sätta åtminstone en tesked salt. Inbillar mig att hållbarheten förlängs med mycket salt.

Min erfarenhet är också att det är stor skillnad på sesamfrön.
Risentas skalade sesamfrön (gul påse) blir väldigt bra tahini. Har även testat med Ica Eco, men det blev inte alls lika gott.
 
Jag brukar göra hummus hemma ibland på färdigkokta, utan tahini, men med yoghurt. Sen persilja och olivolja, vitlök, salt och citronsaft. Tahinin brukar va så dyr, så köper sällan. Gillar annars Kung Markattas, men den är ju inte lös och det är väl tahinan?

Tänkte mer att man kunde ha olja separat och tillsätta när man ska äta istället
Tahina från Mellanösternaffären är både radikalt billigare och radikalt mer välsmakande :)
Men helt "rätt" med olja först efteråt.
Fast vi driver kanske lite OT nu...
 
Bara för att den som producerar torrfodret kallar det vildmarksmat blir den ju inte särskilt lämplig som sådan.
Specielt borde man betänka att i detta land får handlarna kalla produkter vad dom vill.

Tex var kaviar fram till 50-taler även i detta land stör-rom.
Några fiskhandlare på västkusten har en överskottsprodukt dom inte lyckas sälja. Torskrom.
Dom provar att lättröka den och sälja den på tub. Dom vill ha ett fräckare namn än torskrom.
Det vore väl käckt att kalla den kaviar. Det gick bra i Sverige.
I Finland där man har tvåspråkig text på tuberna står det Kalles romkräm på den svenska och Kallen mätitahna på de finska sidan.
Inte heller i EU var det ok att kalla torskrom för kaviar.
Det borde det inte vara i Sverige heller, jag tror det bara står Kalles på tuberna nu.
Svenskar vet ju inte längre vad kaviar är och vi äter ju mest fiskrom i världen.

Ursäkta utvikningen men många tror att vi har ett land styrt av regler, när det egentligen är vilda västern.
Tror ni att det är ok i EU att kalla en majonäsbas för bearnaisesås när den egentligen skall göras på smör?
Här kan man sälja "smördeg" som inte innehåller smör. Prova det i Frankrike.

Nej, att producenten kallar något för vildmarksmat betyder i Sverige ingenting.

real turmat
banan
bullens pilsnerkorv
pannkakssmet

Av dessa är det första alternativet minst vildmarksmat i mina ögon.

Jag har följt en del bloggare som fotvandrat dom långa lederna i USA o Kanada. Dom brukar fort ledsna på den frystorkade färdigmaten.
Så även om det går att överleva på den, är det ingen som vill.
/John
 
Här på utsidan finns ju stora mängder tips om egentorkad friluftsmat och liknande, från joanna tex. Finns även bra böcker att köpa om ämnet. Bara att prova själv. Dyra färdiga frystorkade portioner typ Real turmat känns ju numera som helt onödiga.
 
Tahina från Mellanösternaffären är både radikalt billigare och radikalt mer välsmakande :)
Men helt "rätt" med olja först efteråt.
Fast vi driver kanske lite OT nu...
Har köpt en sån "lös och rinnande" tahnia/tahini en gång, men gillade inte den rinniga konsistensen. Kung Markattas var bättre och passar som pålägg på knäckemackan med röd paprika.
 
Kan man köpa Huel som engångsköp utan att prenumerera?
Ja, det går. Du kanske sneglat på det och sett att priset är i en helt annan liga än de vildmarksnischade märkena.

Baksidorna har jag nämnt ovan. Å andra sidan kan en ju mixa märken (och egenlagat) så blir bismaksproblemet mindre. För egen del höll jag ut under vita bandet men all matlust försvinner bara jag sneglar på de påsar som är kvar.

Observera att det är varmrätterna "Huel hot & savoury" jag lyfter/dissar, inte vuxenvällingen.
 
Senast ändrad:
Ja, det går. Du kanske sneglat på det och sett att priset är i en helt annan liga än de vildmarksnischade märkena.

Baksidorna har jag nämnt ovan. Å andra sidan kan en ju mixa märken (och egenlagat) så blir bismaksproblemet mindre. För egen del höll jag ut under vita bandet men all matlust försvinner bara jag sneglar på de påsar som är kvar.

Observera att det är varmrätterna "Huel hot & savoury" jag lyfter/dissar, inte vuxenvällingen.
Jag har tänkt om, och kommer inte köpa Huel.
 
Ni som kan äta denna mat från påsar får önskas lycka till.
Jag har gjort egen mat de 3 senaste turerna nu med lite mer tid än tidigare och tar med ungefär samma mat som hemma.
Dock tar det några dagar men ej längre tid än planering av kläder och övrigt och står sig minst 1 år ev 2 år om man varit nogrann och hygenisk vid hanteringen.
Ca 14 d klarar man sig utan de flesta vitaminer och mineraler om man ej har brist före resan C -vitamin bör tas med oftare men finns ofta lite kvar i torkad frukt.
Ett årligt besök på V-centalen med krav på blod prov på kan rekomenderas
 
Lång tråd med en hel del intressanta inlägg.

Jag håller med. Några enstaka Real turmatpåse eller liknande kan platsa på en tur på några dagar att ta till i skitväder. Samma mat man äter hemma fast modifierad för att att väga lätt i ryggsäcken blir betydligt smakligare. Jag gillar att ha med stark hårdost och bröd t ex västerbotten och finn crisp.

Thure
 
Någon som provat göra egna blötkonserver? Eftersom jag utvecklat diabetes blev många färdigprodukter oanvändbara. Jag blandade till mina egna blötkonserver där jag minskade snabba kolhydrater och lade till bönor, linser eller ärtor. Jag fryste in och vakuumförpackade samt körde i souvide-kokare över natten. Konserverna funkade som planerat och vissa blev tom goda. Jag tänker experimentera med fler smaker.

Infrysning är för att tillåta mig att vakuumförpacka med enkel utrustning. Jag tillagade allt så det var färdigt att bara värma o äta. Eller i värsta fall äta utan att värma.
/John
 
Har köpt en sån "lös och rinnande" tahnia/tahini en gång, men gillade inte den rinniga konsistensen. Kung Markattas var bättre och passar som pålägg på knäckemackan med röd paprika.
OT om tahina
Den finmalda "rinniga" är den ursprungliga, men inget man ätit som den är - den är starkt hygroskopisk och man får känslan av att käften klistras igen. Den måste blandas med någon sorts vattenhaltig ingrediens och används på det viset i diverse såser, redningar, blandningar etc - däribland traditionellt just i hummus.

Den som är gammal nog minns kanske "proggarmackan" från 70-talets studentkorridorer: en sådan "rinnig" tahina, utrörd med honung direkt ovanpå brödskivan. Man kan observera hur "smeten" vitnar och tjocknar under omrörning :)
 
Någon som provat göra egna blötkonserver? Eftersom jag utvecklat diabetes blev många färdigprodukter oanvändbara. Jag blandade till mina egna blötkonserver där jag minskade snabba kolhydrater och lade till bönor, linser eller ärtor. Jag fryste in och vakuumförpackade samt körde i souvide-kokare över natten. Konserverna funkade som planerat och vissa blev tom goda. Jag tänker experimentera med fler smaker.

Infrysning är för att tillåta mig att vakuumförpacka med enkel utrustning. Jag tillagade allt så det var färdigt att bara värma o äta. Eller i värsta fall äta utan att värma.
/John
Menar du att du vakar i plast som du sen långkokar? Är grejerna råa eller redan tillagade när du fryser dem?

Håller det sig så? Hur länge
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Näring i mat efter torkning osv Friluftsmat 22
mjlusitano_gmail.com Minsta förpackning med mest näring Friluftsmat 8

Liknande trådar