Näring i vildmarksmat?

Påsarna är sällan framtagen som det enda man ska äta på en dag. Militären som varit drivande i utvecklingen delar ut påsar/kartonger med dagsmatsedlar (även frystorkade varianter finns) och i de flesta fallen är det, näringsmässigt, inga problem att må bra på de menyerna under lång tid.
För friluftsliv under längre tid får man därför tänka lite extra men det är inte direkt svårt att läsa innehållsdeklarationerna och se vad som saknas för en veckas behov. Det finns antagligen märken där man utan problem klarar sig ett år på tre påsar per dag plus extra energi men jag har inte räknat åt någon som ska ut ett år så jag har inte kollat. Under en vecka eller två spelar det ingen större roll vad det är bara man får i sig tillräckligt med protein och kolhydrater. Ingen mening med att fokusera på att äta bara rent skräp heller så det är upp till eget sinne och ork hur man blandar mat och snacks/godis.

Tycker man påsarna innehåller lite energi får man blanda ner något eller äta något till. 1 dl coscos, 1 dl extra vatten och 1 dl jordnötter plus kryddning efter egen smak funkar t ex i ganska många rätter. Lite mer energi utan att behöva tänka. Är rätten vattning i grundreceptet så halvera mängden extra vatten.

Sen tycker jag man har alldeles för liten ryggsäck om man inte får ner en chipspåse utan att krossa chipsen, prioriteringar är viktiga i livet. Ett tips är att det finns små påsar som är mer lämpliga för en dagsranson och som passar inne i ett vanligt liggunderlag.
 
Påsarna är sällan framtagen som det enda man ska äta på en dag.

Tycker man påsarna innehåller lite energi får man blanda ner något eller äta något till. 1 dl coscos, 1 dl extra vatten och 1 dl jordnötter plus kryddning efter egen smak funkar t ex i ganska många rätter. Lite mer energi utan att behöva tänka.
Enkelt att komplettera! Bra tips!
 
Jag har med rapsolja ca 0.5 dl dagen som hälls i maten när den svällt klart och 2-300 gr nötter,choklad och torkad frukt/d.
Skulle jag köpa färdig maten får man man ju äta minst 2 påsar vid varje måltid.
När jag gör mat själv tar jag ca dubbelt så mkt jag äter hemma i kcal dag annars går jag ned för mkt i vikt att musklerna bryts ner sker ändå i tex armarna fast går med stavar.
Jag har 5-6000 cal dag ,påsmat skull det då krävas ca10st kostnad som att äta på en fint ställe i en storstad .
Volymen på middag med makaroner+bönor+kött svälld ca 7-8 dl, torrt ca 15 st kaffemått,då blir man mätt.
De dagar man man regnar in i tältet eller tar vilodag äter jag betydligt mindre.
 
Jag har med rapsolja ca 0.5 dl dagen som hälls i maten när den svällt klart och 2-300 gr nötter,choklad och torkad frukt/d.
Skulle jag köpa färdig maten får man man ju äta minst 2 påsar vid varje måltid.
När jag gör mat själv tar jag ca dubbelt så mkt jag äter hemma i kcal dag annars går jag ned för mkt i vikt att musklerna bryts ner sker ändå i tex armarna fast går med stavar.
Jag har 5-6000 cal dag ,påsmat skull det då krävas ca10st kostnad som att äta på en fint ställe i en storstad .
Volymen på middag med makaroner+bönor+kött svälld ca 7-8 dl, torrt ca 15 st kaffemått,då blir man mätt.
De dagar man man regnar in i tältet eller tar vilodag äter jag betydligt mindre.
Har du inget fett på kroppen? För kroppen börjar normalt inte att hämta energi från musklerna i första hand.
Svårt att styra var energi ska tas från kroppen, men brukar va fettet som ryker först, och vattnet inte minst. Vore dumt av kroppen att äta upp de viktiga musklerna innan det andra, så tror inte riktigt på det där. Lite av en myt kanske.
 
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Näring i mat efter torkning osv Friluftsmat 22
mjlusitano_gmail.com Minsta förpackning med mest näring Friluftsmat 8

Liknande trådar