Näring i vildmarksmat?

Bara att titta på en Huel-video fick det att vända sig i magen på mig. Fy fan så äckligt det såg ut.
Ser ultraprocessat ut också, så nej tack. Gör min egna mat istället. Tycker det är viktigt att maten får flera beståndsdelar och med helst olika texturer, så det liknar riktig mat så mycket som möjligt.
En flytande sörja säger jag nej tack till.
 
Bara att titta på en Huel-video fick det att vända sig i magen på mig. Fy fan så äckligt det såg ut.
Ser ultraprocessat ut också, så nej tack. Gör min egna mat istället. Tycker det är viktigt att maten får flera beståndsdelar och med helst olika texturer, så det liknar riktig mat så mycket som möjligt.
En flytande sörja säger jag nej tack till.
Jag vill ändå testa innan jag avfärdar något.
 
Huel är såklart en "sörja". Det är ju relativt finmalna torkade ingredienser.

Om det är ultraprocessat eller inte kan jag inte uttala mig om, men merparten av ingredienserna är väl torkat och krossat havre, linfrön, andra frön och ärtor, så det kan ju inte vara så himla farligt.

Mängden krossat linfrö är över vad svenska livsmedelsverket rekommenderar, men klart under vad andra länders motsvarigheter har som gränsvärde.

Har kört Huel som kontorslunch av och till i några år.
Mättnadskänslan får ändå ett bra nettovärde, då det ändå tar en halvtimme att dricka "sörjan". Klunkar man i sig allting på 2 minuter så mättar det inte så bra.
Skulle inte vilja äta det på vandring. Där äter jag hellre varm mat som är betydligt godare.
 
Ska man bara få i sig energi kan man ta pulver.

Måste prova nåt sånt nån gång...har aldrig provat proteinpulver heller. Det enda proteinpulveraktiga har varit nån shake efter nån tävling för 10-15 år sedan...föredrar att tugga i mig en macka, ägg, banan...typ...efter tävlingar.

På vandringar är det najs med varm mat.
 
Efter att ha läst på om Huel på deras hemsida och på sociala medier, så börjar jag bli tveksam till denna produkt. Man får säkert i sig alla näringsämnen och det är mättande, men det är smaken som jag känner mig tveksam till. Det verkar vara ett substitut till riktiga smaker. Och skall man göra engångsköp så måste man köpa två eller tre påsar, beroende på produkt.
 
En anledning att begränsa sitt fettintag och inte äta som en skogsarbetare från förr i tiden är helt enkelt att det inte är bra för hjärta och kärl. Dåliga/höga nivåer av blodfetter/kolesterol ökar risken för hjärt- kärlsjukdom som fortfarande är den vanligaste dödsorsaken i vårt land. Tränar man inte så ökar risken för högt blodtryck och diabetes vilket höjer riskerna för hjärtsjukdom ännu mer.

Läs om MONICA-studien: https://www.umu.se/contentassets/d0fc915d729f4014be7a3aac031a503d/monica-20-ar.pdf
Trots att studiepersonerna inte tränar nämnvärt mer och har blivit rejält mycket fetare, så har kolesterolvärdena sjunkit mer än nästan någon annanstans i världen. Varför? Förändrade kostvanor med mindre mättade och hårda fetter (sid. 11)!

Så alla som tycker att en fettdiet är fantastisk för viktnedgång eller allmänt välbefinnande kanske bör ta sig en funderare hur man ser ut på insidan av den typen av kost.

Här kan man lyssna mer: https://sverigesradio.se/avsnitt/hjartdodens-rike
Fast du verkar ju förutsätta i din (av mig fettade) slutsats, att en fettdiet måste bestå av mest mättat fett? Och det är ju inte alls nödvändigt.

Jag äter mat med mycket hög fetthalt på vandring, både för att det är vikteffektivt och för att jag inte mår bra av stora mängder (snabbare) kolhydrater. Men de fetter jag då äter kommer huvudsakligen från olika sorters nötter och frön, torkade mixade oliver, sesamoljan i mitt hummus-koncentrat, samt olivoljan jag har med i mina hemtorkade "fettsugande" grönsaker som auberginetärningar och purjolöksstrimlor (men jag smörrostar visst den bulgur jag ska ta med, och även mina musliflingor till en hemgjord "granola" - det blir godare än oljerostat).

Jag äter i o f s av vissa skäl lika kolhydratfattigt och "nötdrivet" hemma, fast mycket mer grönsaker, och såklart lägre fettandel eftersom jag inte bränner tillnärmelsevis lika många kalorier/dag. Så min mage är nog mer van vid stora mängder nötter, vilket verkar kräva en viss tillvänjning för en del andra.

EDIT: Sen på bollen! Ser nu efter att ha läst hela tråden, att Ankarby m fl redan svarat på ditt inlägg i samma anda.
 
Senast ändrad:
Fast du verkar ju förutsätta i din (av mig fettade) slutsats, att en fettdiet måste bestå av mest mättat fett? Och det är ju inte alls nödvändigt.

Jag äter mat med mycket hög fetthalt på vandring, både för att det är vikteffektivt och för att jag inte mår bra av stora mängder (snabbare) kolhydrater. Men de fetter jag då äter kommer huvudsakligen från olika sorters nötter och frön, torkade mixade oliver, sesamoljan i mitt hummus-koncentrat, samt olivoljan jag har med i mina hemtorkade "fettsugande" grönsaker som auberginetärningar och purjolöksstrimlor (men jag smörrostar visst den bulgur jag ska ta med, och även mina musliflingor till en hemgjord "granola" - det blir godare än oljerostat).

Jag äter i o f s av vissa skäl lika kolhydratfattigt och "nötdrivet" hemma, fast mycket mer grönsaker, och såklart lägre fettandel eftersom jag inte bränner tillnärmelsevis lika många kalorier/dag. Så min mage är nog mer van vid stora mängder nötter, vilket verkar kräva en viss tillvänjning för en del
Så tolkade jag också det inlägget.
Om jag äter mat med lågt innehåll av fett blir jag snabbt hungrig. Därför tillsätter jag ( vegetabiliskt ) fett till maten på mina vandringar. Jag häller rapsolja i både lunch- och middagsmaten.
 
(...) Skulle va kul att torka baljväxter och pulvrisera till nån hummosliknande röra och krydda på med spiskummin och olja.
Det är jätteenkelt! Finmixa kokta kikärter (hemkokta är godast, men de på tetra är helt OK), och torka mixet till pulver går blixtsnabbt. Blanda sen med färdigköpt tahina, lite salt, ev. peppar, och/eller precis de kryddor du gillar. Jag kör helst med lite vitlök och stora mängder citrongräspulver (har mckt citronsaft och -skal i mina färska hummus hemma, vilket är et traditionella - men torkad citron smakar inte så gott IMHO. Därav citrongräs, som doftar underbart).

Resultatet blir helt vattenfritt, men inte pulver utan en lerkake-liknande konsistens pga fettet i tahinan. Jag packar massan i en liten rund plastburk med säkert tätande skruvkork.

Återvattnar gör man genom att bara röra ut geggan med rätt så stor mängd kallt vatten - det går på 10-15 minuter och man behöver alltså inte ens koka upp något vatten.

Tricket är alltså att mixa först och torka sen - inte tvärtom. har man en sämre mixer kanske man behöver eftermixa det torkade pulvret en extra gång, om kornen från "färskmixningen" varit för grova.

PS tillsätt INTE olja i blandningen! Det blir gärna lite beskt efter ett tag, jag vet ej varför. Traditionellt ringlar man därför oljan ovanpå först vid servering, just av den anledningen. Fettet i själva tahinan är annars helt tillräckligt.
 
Senast ändrad:
Det är jätteenkelt! Finmixa kokta kikärter (hemkokta är godast, men de på tetra är helt OK), och torka mixet till pulver går blixtsnabbt. Blanda sen med färdigköpt tahina, lite salt, ev. peppar, och/eller precis de kryddor du gillar. Jag kör helst med lite vitlök och stora mängder citrongräspulver (har mckt citronsaft och -skal i mina färska hummus hemma, vilket är et traditionella - men torkad citron smakar inte så gott IMHO. Därav citrongräs, som doftar underbart).

Resultatet blir helt vattenfritt, men inte pulver utan en lerkake-liknande konsistens pga fettet i tahinan. Jag packar massan i en liten rund plastburk med säkert tätande skruvkork.

Återvattnar gör man genom att bara röra ut geggan med rätt så stor mängd kallt vatten - det går på 10-15 minuter och man behöver alltså inte ens koka upp något vatten.

Tricket är alltså att mixa först och torka sen - inte tvärtom. har man en sämre mixer kanske man behöver eftermixa det torkade pulvret en extra gång, om kornen från "färskmixningen" varit för grova.

PS tillsätt INTE olja i blandningen! Det blir gärna lite beskt efter ett tag, jag vet ej varför. Traditionellt ringlar man därför oljan ovanpå först vid servering, just av den anledningen. Fettet i själva tahinan är annars helt tillräckligt.
Jag brukar göra hummus hemma ibland på färdigkokta, utan tahini, men med yoghurt. Sen persilja och olivolja, vitlök, salt och citronsaft. Tahinin brukar va så dyr, så köper sällan. Gillar annars Kung Markattas, men den är ju inte lös och det är väl tahinan?

Tänkte mer att man kunde ha olja separat och tillsätta när man ska äta istället
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Näring i mat efter torkning osv Friluftsmat 22
mjlusitano_gmail.com Minsta förpackning med mest näring Friluftsmat 8

Liknande trådar