Näring i vildmarksmat?

Här kanske finns något matnyttigt ;) - senaste programmet från Vetenskapspodden i P1. (Jag har dock inte hunnit lyssna mer än till morgonens klipp i P1 Morgon.)
"Rätt mat på vandringen är viktigt för att turen ska bli bra, men vad som är rätt mat att bära med sig är lite knepigare att säga. Björn berättar om fjällvandringen han just kommit tillbaka från med snacks kvar i ryggsäcken, Lars Broström reder ut hur man ska tänka kring energiintag och förbrukning, och Joacim Lindwall från Naturmorgon slår ett slag för lata och avspända fjällturer där en påse chips gärna kan få följa med."
Den optimala fjällmaten
 
Här kanske finns något matnyttigt ;) - senaste programmet från Vetenskapspodden i P1. (Jag har dock inte hunnit lyssna mer än till morgonens klipp i P1 Morgon.)
"Rätt mat på vandringen är viktigt för att turen ska bli bra, men vad som är rätt mat att bära med sig är lite knepigare att säga. Björn berättar om fjällvandringen han just kommit tillbaka från med snacks kvar i ryggsäcken, Lars Broström reder ut hur man ska tänka kring energiintag och förbrukning, och Joacim Lindwall från Naturmorgon slår ett slag för lata och avspända fjällturer där en påse chips gärna kan få följa med."
Den optimala fjällmaten
Jag vet en del som chipsladdar kvällen innan ett maraton. Själv har jag ned mig nötter och ölkorv som snacks.
 
Jag vet en del som chipsladdar kvällen innan ett maraton. Själv har jag ned mig nötter och ölkorv som snacks.
Samma här - nötter, ölkorv och lite choklad. Chips hade varit gott, men blir ju bara smulor om man komprimerar ryggsäcken. För mycket volym på dem. Ett rör Pringels hade kunnat funka och ha på utsidan.
 
Ni som kan äta denna mat från påsar får önskas lycka till.
Jag har gjort egen mat de 3 senaste turerna nu med lite mer tid än tidigare och tar med ungefär samma mat som hemma.
Jag har gjort motsatt vandring, jag blev inte nöjdare på fjället av egenkomponerad mat utan kör mer på köpta påsar frystorkat. Mindre jobb, mindre feppel, och jag kan lägga tankeverksamheten på snacksoptimering istället för att också behöva fixa ihop varma måltider.
 
Vetenskapsradion i P1 har tagit upp precis detta den här veckan. Dels i Vetenskapspodden som handlade om fjällvandring igår länk inlägg #99 i den här tråden ovan och i Vetenskapsnyheterna i morse https://sverigesradio.se/avsnitt/2445088 som handlade om att man tröttnar speciellt på den enahanda konsistensen i frystorkade rätter när man är på flerdagsvandringar. "Sensorisk mättnad". Forskaren blev själv less på sin frystorkade mat på sin 45 milatur på Kungsleden. Festade på fiskbullar vid målet i Abisko.

Thure
 
Senast ändrad:
Här kanske finns något matnyttigt ;) - senaste programmet från Vetenskapspodden i P1. (Jag har dock inte hunnit lyssna mer än till morgonens klipp i P1 Morgon.)
"Rätt mat på vandringen är viktigt för att turen ska bli bra, men vad som är rätt mat att bära med sig är lite knepigare att säga. Björn berättar om fjällvandringen han just kommit tillbaka från med snacks kvar i ryggsäcken, Lars Broström reder ut hur man ska tänka kring energiintag och förbrukning, och Joacim Lindwall från Naturmorgon slår ett slag för lata och avspända fjällturer där en påse chips gärna kan få följa med."
Den optimala fjällmaten
Att spara på godsakerna som nödmat är ju idiotiskt. Ju snabbare man äter upp dem desto längre tid får man bära en lättare ryggsäck. Jag brukar portionera upp allt i dagspåsar iof. Går man flera personer, så har man sitt eget så klart, vilket inte hon på radion hade. Klart det blir problem om man måste kompromissa med andra.
 
Med två skistraps eller motsvarande går det lätt att sätta ett rör tubchips (flera fabrikat finns, ICAs är glutenfria till skillnad från Pringles) mellan bröstremmarna om en vill småäta under gång.
1690370963045.jpg
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Näring i mat efter torkning osv Friluftsmat 22
mjlusitano_gmail.com Minsta förpackning med mest näring Friluftsmat 8

Liknande trådar