Näring i vildmarksmat?

Snacket i tråden är om näring, men jag kan kommentera vakuumförpackning. Jag har fryspåsar med min mat bara för att det tar lite (alltså inte skrymmande) plats om man har lite luft kvar så påsarna blir "formbara".
Nog om det...jag skippar skräpproblematiken med vakuumförpackningar till en annan tråd. Vi ska prata näring här.
 
Om man under en eller två veckor äter mindre än vad man förbrukar är helt ofarligt. Så länge som mage och tarm hålls igång, Att bära på såpass mycket mat att man ökar i vikt förefaller vara en fötöljprodukt, mellan tuggorna. Det smalare hålet i livremmen brukar återkomsten till civilisationen snabbt återställa. Annat blir det för långvandrare, månader, då man måste tillse vitataminbehov samt lägga in viloperioder när kroppen skall gödas och vila..
 
Det här ämnet har stötts och blötts otaliga gånger men...

Här tolkar jag "vildmarksmat" som färdiga frystorkade rätter (real turmat, blå band och liknande) och eftersom frystorkad mat skall behålla näringsinnehållet väldigt bra så borde näringsämnen inte vara något problem.

En portion frystorkat brukar inte ha speciellt högt energivärde så då behöver man komplettera med snacks.

Vid långvarig och/eller intensiv fysisk ansträngning är det lätt att få minskad aptit och då är det lämpligt att ha energitilskott som man lätt att får ner.

Vad som är lätt att få i sig är individuellt och personligen har jag enklast för klassiker som russin och saltade nötter kompletterat med sportdryck i pulverform som man blandar ut med vatten.
Några paket med dextrotabletter brukar också finnas med i packningen.

För mig har olika typer av "bars" en tendens att växa i munnen och bli nästan omöjliga att få ner så de går bort.

Makadamianötter har ett skyhögt energivärde.
Det går utmärkt att skvätta i lite matolja i frystorkade rätter innan man hugger in.
 
För mig har olika typer av "bars" en tendens att växa i munnen och bli nästan omöjliga att få ner så de går bort.
Har tidigare inte klarat av att äta powerbars och liknande.

Men nu tycker jag det finns många bars i vanliga butiker som är goda och lätta att äta. (I Norge i alla fall, mellombar etc, men antar att liknande finns i Sverige).
 
När det gäller kosthållning under vandring så finns det två sätt att se på saken:
  1. Livsmedel man behöver.
  2. Livsmedel man känner för.
Har man några extra kilon runt midjan så behöver man knappt ens äta under en vecka. Fett innehåller ca 8000 kalorier/kg, går man med 5-10 kg extra bukfett så klarar man sig utan att äta under en veckas fjällvandring. Däremot kan man packa en portion mat till middag och kaffe/te/blåbärssoppa att ha under dagen för humörets skull. Man kanske blir lite hängig när blodsockret tar slut och kroppen ställer om till ketos för att bränna fett, men det brukar ofta kaffe eller te hjälpa mot.

Jag brukar packa en portion varm mat/dag, två påsar blåbärsoppa i pulverform och en flaska whisky samt ett par bitar torkat renkött när jag fjällvandrar 7-10 dagar. Inte för att kroppen behöver det, mest för att hålla humöret upp och värma sig när man är kall och blöt. På så vis sparar jag en massa vikt att bära på ryggen och går ner ca 5 kg bukfett på den veckan.

I lumpen lärs det ut att man klarar sig ca tre dagar utan vatten och ca tre veckor utan mat om man är normalviktig, det beror såklart på temperatur och grad av fysiskt aktivitet.

Min poäng är att man behöver inte bära på massa mat och godis för energins skull om man har 5-10 kg eller mer runt midjan/rumpan. Däremot kan snacks, godis, mat och alkohol vara humörhöjande, men då äter man för att bli glad, inte för att kroppen behöver energin.

Har man däremot knappt en droppe underhudsfett på kroppen. då är det en annan sak, då ska man lasta på tre mål mat om dagen och lite snacks/godis däremellan och således bära några kg mer än den som har de kg runt midjan.

Kort sagt, du behöver några kg extra energi när du fjällvandrar, antingen runt midjan/rumpan eller i påsar på ryggen.
 
Beror kanske på om man avser att njuta av upplevelsen eller ser det som nån slags bootcamp eller stressövning. För att inte säga pittmätning.

Skickar du ut folk på fjällvandring utan mat i en vecka, misstänker jag att olycksrisken stiger lavinartat för varje dag som går. Men det kanske är oviktigt.
 
När det gäller kosthållning under vandring så finns det två sätt att se på saken:
  1. Livsmedel man behöver.
  2. Livsmedel man känner för.

Good point, men hur mår man om man försöker något sådant ? Man överlever säkert men låter inte så kul, då behöver man nog mer än en halv flaska whisky per dag ... :)
 
Bör stabilisera sig på någorlunda normalnivå efter 2-3 dygn när kroppen mer eller mindre helt ställt om till att bränna fettreserverna.
De gånger jag friviligt övat på att vara ute i flera dygn utan att äta så funkar min hjärna långsammare efterhand (kombinerat med ont om sömn och kyla) . Om det stabilitseras eller inte efter några dagar vet jag inte men jag funkar helt enkelt sämre utan mat och därmed ökad olycksrisk, även om jag är medvetn om det. I backspegeln gjorde jag saker jag gjort annorlunda som mätt, även om det inte var direkt livsfarliga dumheter.
Men mätt lägger jag t ex inte ifrån mig eggskyddet till yxan på marken och tänker, det tar jag med mig sedan. Mätt stoppar jag det i fickan där det inte kommer bort. Nu kom det istället bort när jag var hungrig och trött.

/Patrik
 
Bör stabilisera sig på någorlunda normalnivå efter 2-3 dygn när kroppen mer eller mindre helt ställt om till att bränna fettreserverna.
Ja, så blir det. Kan va jobbigt första dagen eller två, men sen FÅR man energi från depåerna. Men själv skulle jag inte göra så på en vandring, hemma däremot gör jag det. Äta mat och lägerliv är det jag ser framemot under en lång vandring. Inte så mycket för hungern egentligen utan för att det är roligt och skönt att vila.
Man kan få hög puls av adrenalin och sömnproblem men brukar kunna somna ändå.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Näring i mat efter torkning osv Friluftsmat 22
mjlusitano_gmail.com Minsta förpackning med mest näring Friluftsmat 8

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg