När det gäller kosthållning under vandring så finns det två sätt att se på saken:
- Livsmedel man behöver.
- Livsmedel man känner för.
Har man några extra kilon runt midjan så behöver man knappt ens äta under en vecka. Fett innehåller ca 8000 kalorier/kg, går man med 5-10 kg extra bukfett så klarar man sig utan att äta under en veckas fjällvandring. Däremot kan man packa en portion mat till middag och kaffe/te/blåbärssoppa att ha under dagen för humörets skull. Man kanske blir lite hängig när blodsockret tar slut och kroppen ställer om till ketos för att bränna fett, men det brukar ofta kaffe eller te hjälpa mot.
Jag brukar packa en portion varm mat/dag, två påsar blåbärsoppa i pulverform och en flaska whisky samt ett par bitar torkat renkött när jag fjällvandrar 7-10 dagar. Inte för att kroppen behöver det, mest för att hålla humöret upp och värma sig när man är kall och blöt. På så vis sparar jag en massa vikt att bära på ryggen och går ner ca 5 kg bukfett på den veckan.
I lumpen lärs det ut att man klarar sig ca tre dagar utan vatten och ca tre veckor utan mat om man är normalviktig, det beror såklart på temperatur och grad av fysiskt aktivitet.
Min poäng är att man behöver inte bära på massa mat och godis för energins skull om man har 5-10 kg eller mer runt midjan/rumpan. Däremot kan snacks, godis, mat och alkohol vara humörhöjande, men då äter man för att bli glad, inte för att kroppen behöver energin.
Har man däremot knappt en droppe underhudsfett på kroppen. då är det en annan sak, då ska man lasta på tre mål mat om dagen och lite snacks/godis däremellan och således bära några kg mer än den som har de kg runt midjan.
Kort sagt, du behöver några kg extra energi när du fjällvandrar, antingen runt midjan/rumpan eller i påsar på ryggen.