Näring i vildmarksmat?

Tvivlar på att folk flest bör planera att bara gå på fett under en tur.

Man riskerar väl också att använda muskel massa som energi om man knappt får i sig protein (och kolhydrater)?
 
Det beror på, kroppen bränner i första hand blodsocker, i andra hand inlagrad glykogen i muskler, sen fettvävnad och i sista hand muskelvävnad. Vid högintensiv fysisk påfrestning så bränner den hellre socker än fett eftersom det går fortare och kräver mindre syre per kalori jämfört med fett, men vandring är ganska lågintensivt så kroppen har det lättare att bränna fett när blodsockret och glykogenet sinar. Sen krävs en hel del animosyror för att reparera och återuppbygga muskler och vidmakthålla immunförsvaret (glutamin), således bör man käka proteiner när man sysslar med långvarig lågintensiv aktivitet (fjällvandring) även om man ligger på kaloriunderskott, därför jag brukar ta med mig några bitar torkat renkött på fjällvandringar.

Jag tror att det är en hel del placebo involverad i tanken att man skulle bli kognitivt trött och deppig för att man inte får i sig mer kalorier genom mat istället för att bränna underhudsfett (om man nu har extra kilon runt midjan), Jag mig piggare och friare på något konstigt sätt av att äta mindre än normalt och ligga på kaloriunderskott. Själv brukar jag dels få lägre aptit när jag vandrar dels känner mig varken mer eller mindre skärpt för att jag vandrar med kaloriunderskott. Det känns skönt att bära lite mat och leva på bukfettet de veckor jag fjällvandra på året.
 
Vad jobbigt om man bränner underhudsfettet och extrakilona kring magen blir kvar! 😄

Då kommer man att bli frusen också och måste bära med sig extra kläder. Eller kanske ska man gå i för lite kläder också? Spara vikt och härda sig ännu mer genom att frysa, ifall bara hunger känns lite mesigt?
 
Vad jobbigt om man bränner underhudsfettet och extrakilona kring magen blir kvar! 😄

Då kommer man att bli frusen också och måste bära med sig extra kläder. Eller kanske ska man gå i för lite kläder också? Spara vikt och härda sig ännu mer genom att frysa, ifall bara hunger känns lite mesigt?

Ja det där är ganska individuellt, vissa nojar över extrakilo runt magen, andra inte. Om det känns alldeles för jobbigt för dig så kan du rådgöra med en dietist eller helt enkelt äta mindre och motionera mer (jag vet, lättare sagt än gjort för de flesta människor).

Det där med kläder är också ganska individuellt, så länge man inte fryser men samtidigt inte svettas så är man ganska lagom klädd. Man kan säga att om man fryser lite när man börjar gå på morgonen eller efter en rast så är man nog lagom klädd för att inte bli för varm och svettas. Men det vet du nog lika väl som mig om du är en erfaren vandrare.
 
Våtkonserv, utan konserveringsmedel, som värmebehandlats i så pass låg temperatur som 65 grader är inte en konserv. Det är en vanlig maträtt, vilken bör kyllagras.

Vakuumförpackningen hjälper till med hållbarheten i den bemärkelsen att du får bra skydd mot syre och nya bakterier, men det innebär inte att du har fritt från bakterier inuti påsen.

Du dödar de flesta bakterier vid din 65 grader, men vissa bakterier är sporbildande och sporerna kräver åtminstone 120 grader i ett par timmar för att dö.
Vissa av de absolut värsta bakterierna du kan ha i livsmedel är dessutom anaeroba och trivs bäst i syrefattiga miljöer, varpå vakuumförpackningen riskerar att förvärra det hela.

Du bör förvara dina påsar i kylen.
Konserveringsmedel är inte något man använder i konserver, där är det pastörisering som gäller.

Här är en länk till Baldwins bok om sous-vide. Om man bläddrar långt ner i den hittar man US-Government recommendations on pasteurisation.


nöt, fläsk, lamm
Där framgår att pastöriseringstemp på 130 grader Farenheit, ger en hålltid på 112 minuter.
Det motsvarar i Celsius 54,4 grader.

Men detta är innertemp. Skall man värma upp en kall konservburk till pastörisering kanske man får tillgripa dina siffror.

Anledningen till att jag är mindre oroad är att jag ofta är ute i väder där maten inte blir varm utan snarare fryser till i packningen. Då är det faktiskt lättare att skala plasten av en vakuumförpackad våtkonserv än att skala plåten av en djupfryst konservburk.

I sak har du helt rätt. Baldwin säger också kylförvaring. Man väljer sina risker. Jag kör inte köket i absiden eller tältet. Vem vet jag kanske lyckas matförgifta mig, men blir inte kolosförgiftad. :)

/John
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Näring i mat efter torkning osv Friluftsmat 22
mjlusitano_gmail.com Minsta förpackning med mest näring Friluftsmat 8

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg