Merino ylle t-shirt

Jag har inte uppfattat att axelremmar eller midjebälten nöter något särskillt på de tröjor som jag har använt (tjocklek 200g/m2) men det som du ska passa dig för är att tröjan fastnar i spännet när du knäpper midjebältet. Det är nog ett eller fler hål på magen i de flesta av mina merinotröjor som jag har använt med ryggsäck på grund av det.

Passa också för att tröjan inte kläms mellan midjebältets spänne och ditt skärpspänne när du går då det även då kan nötas ganska mycket på tröjan.

Jag har också flera ulltröjor som har fått små hål på magen kring midjebältet, särskilt de tunnaste kvaliteterna.
Jag tror faktiskt inte att det är att man klämmer tröjan i avbärar-bält-spännet eller byxornas skärpspänne, det skulle man ju faktiskt märka om man fastnade gång på gång. Jag tror helt enkelt att det är mekanisk nötning från hörn på spännen, utan ännu mer att det är nötning från ändar på remmar och bälten, eller byxlinningen. Det behövs inte mycket till kant på en rem*) för att den ska vinna över ett merinoplagg. Eller många av senare års "släta" Polartec-fleece, för den delen, men de blir ju noppiga istället. Och så är förstås kardborre elakt mot både ull och "slät fleece".

Slitage över axlarna från ryggsäckens bärremmar har aldrig varit problem på någon av mina ulltröjor, inte ens de tunnaste.

Känsliga, men ändå vill jag ha fler ulltröjor! Men det är dyra kilometeravgifter, när det väl börjar bli småhål på tröjorna får de ju bara göra tjänst som frilufts-/träningskläder, de får inte längre hänga med på jobbet. Synd!

*) Jag menar särskilt ändarna på de flesta remmar, där man "smält" ihop väven eller sytt ihop den dubbelvikt eller liknande, för att hindra att den ripsas upp.

Har två t-shirtar (icebreaker,150) som jag är sjukt nöjd med. Haft de båda veckovis på vandringar/ fisketurer och kajakturer. De luktar inte nämnvärt efter några dagar utan byte, värmer riktigt bra, även när de är blöta, och torkar förhållandevis fort. Har inte märkt av något slitage än, mer än att det "krullat" sig lite på någon axel där ryggsäckens remmar tryckt.
Har ett underställ i merino, aclima, och jag inbillar mig att det värmer betydligt mer än mitt sedvanliga craftställ. Har inte använt det lika mycket än dock.

Var innan jag köpte mitt första merinoplagg skeptisk.. Det är ganska dyrt jämfört med "liknande" synterplagg. Men jag tycker det är värt det nu.

Jag har en av Icebreakers merino-tischor och jag tycker den är fantastisk. Den kostade ca 470 kr när den köptes och har pallat med alla väderlekar, året om.

Jag låter dock bli att tvätta den allt för ofta utan vädrar den istället regelbundet vid ett öppet fönster. Just tvätt har en tendens att slita på de tunnare basplaggen i merinoull fortare än kvickt.

Jag tycker dock att om man underhåller sin t-shirt lite och ser till att inte tvätta den för ofta så är den utan tvivel värd pengarna. Bättre basplagg finns inte enligt mig.

Jag har också kört på merinoull en del, framförallt vid resor. Jag reste i ett par månader, och även om de började se lite slitna ut efter fyra månaders resa, så är de helt klart fortfarande användbara, och det bästa är att jag bara behövde ta med mig två t-shirtar för fyra månader! Om de började lukta kunde jag hänga dem ute så luktade de bättre efter någon timme, och ungefär varannan vecka tvättade jag. Jag har också fått små hål i dem dock, och i mina tunna microweight smart wool underställsbyxor har jag fått ganska stora hål i skrevet, men jag tror att det beror för mycket sträckande i asiatiska squattoaletter. Alla kläder bibehåller dock sin funktion med bravad! Och om man jämför med en bambu-t-shirt jag hade med mig på resan höll de hög kvalitet. Den tröjan blev väldigt utsträckt och blev snabbt illaluktande om man inte tvättade den, etc.

Köp ull, det är värt det! På ITAB kostar de 199kr styck, vilket ju är billigt!

Tipset jag fick för att förlänga livslängden var:
Tvätta inte för ofta ,utan vädra istället...
När det ska tvättas ,använd gärna speciellt ulltvättmedel alt flytande tvättmedel
samt centrifugera inte plaggen...
Inte så svårt alltså...
Jag hade gärna bytt ut alla mina bomullts T-shirt mot Merinoull, men det är ju svårt (läs dyrt) när man har nästan 100stycken...

Mitt tips som jag kört med senaste fem åren är att tvätta underställ och ullsockar i tvättpåse. Det blir noll och inget slitage på dem på det viset och man behöver inte inte tvätta av rädsla för slitage. Jag kör med flytande Ariel i 40 grader och har inte brytt mig om specialmedel. Har tvättat en massa olika sockar och flera märken av tunna och tjockare ullunderställ. Köp en rejält stor, inte bara 30x40 cm, så ryms flera plagg och strumpor. På min ICA-butik fanns tre olika storlekar.

i_5660193836.jpg

Merino ull

Det var nyttiga erfarenheter, speciellt de där med tvättpåse. Kommer definitivt prova det!

Dem billigare 200g/m2 tisserna är jag sjukt sugen att införskaffa. Var kan jag hitta dem?

Jag själv har t ex hittat merino ull långkalsonger på lakkapää bygghandel. Märket är blåkläder, det som alla byggare använder. Väldigt bra kvalité vill jag tillägga. Flera hundra billigares vissa andra märken. Har faktiskt icebreaker långkalsonger men jag föredrar blåkläders!

Merino from ITAB

Jag har också kört på merinoull en del, framförallt vid resor. Jag reste i ett par månader, och även om de började se lite slitna ut efter fyra månaders resa, så är de helt klart fortfarande användbara, och det bästa är att jag bara behövde ta med mig två t-shirtar för fyra månader! Om de började lukta kunde jag hänga dem ute så luktade de bättre efter någon timme, och ungefär varannan vecka tvättade jag. Jag har också fått små hål i dem dock, och i mina tunna microweight smart wool underställsbyxor har jag fått ganska stora hål i skrevet, men jag tror att det beror för mycket sträckande i asiatiska squattoaletter. Alla kläder bibehåller dock sin funktion med bravad! Och om man jämför med en bambu-t-shirt jag hade med mig på resan höll de hög kvalitet. Den tröjan blev väldigt utsträckt och blev snabbt illaluktande om man inte tvättade den, etc.

Köp ull, det är värt det! På ITAB kostar de 199kr styck, vilket ju är billigt!

Tack för tipset. Hur är dem i storlekarna? Är 1.80 lång och väger kring 90 pannor! Är Large eller XL storleken att satsa på?

Merinoull fr ITAB

Tack för tipset. Hur är dem i storlekarna? Är 1.80 lång och väger kring 90 pannor! Är Large eller XL storleken att satsa på?
Jag hade köpt XL om jag var i dina kläder...jag fick min T-shirt igår stl L och den kändes tight...vet ej om den krymper något men den lär ju inte bli större efter tvätt...
Jag är 178 och väger 81

Snor tråden lite och frågar vart ni köper era merinoull tröjor.
Är ute efter ett par då jag kör bomullströjor på vandring och de tar ca 10 min så är det bara att vrida ur vatten.
Kollat Naturkompaniet men där ligger dem på ca 500 kr+ för 150 g/m2

Snor tråden lite och frågar vart ni köper era merinoull tröjor.
Är ute efter ett par då jag kör bomullströjor på vandring och de tar ca 10 min så är det bara att vrida ur vatten.
Kollat Naturkompaniet men där ligger dem på ca 500 kr+ för 150 g/m2
Friluftsvaror har just nu en kraftig prissänkning på merinounderställ från Thermowave, dock i kvaliteten 200g/m2. OBS jag har inte testat utan bara känt på dem i Malmöbutiken, verkade välsydda och ostickiga, men jag har som sagt ingen aning om hållbarheten. Troligtvis prisvärt eftersom märket är litauiskt.

Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
joanna Possum/merino - mjukare, varmare, lättare och kanske mer slitstarkt än ren ull? Kläder 2
mindful Vindtät fleece/merino tröja Kläder 4
Burnis Merino t-shirt Kläder 39
MonicaKa Merino-Buff, varning för överskottsfärg Kläder 3
pal2 Icke-kliande Merino? Kläder 33
limitless86 Merino-windstopper mössa (?) Kläder 0
joask202 ITAB nyheter Kläder 6
mifa Denna krympande ull. (merino) Kläder 9
splashmore Long-sleeve T-shirt i merino? Kläder 14
Jallur ITABs Merino-set Kläder 5
Damberg Kalsonger i merino? Kläder 17
PetNor Lös polokrage. Gärna i merino. Kläder 8
Lissas Merino igen. Kläder 12
nmr tvättning av merino ull Kläder 15
elka Merino erfarenheter, Aclima och Stadium Kläder 7
oberg_niklas Underställ i ylle eller delar där av Kläder 30
sajberjohan Underställ av ylle Kläder 16
Farfarströja i ylle ! Kläder 0
B.M.F Material i t-shirt/skjorta vid varmt väderlag Kläder 55
JuanMP T-shirt, skjorta för vandringen? Kläder 2
salvion Köpråd: Funktions/material T-shirt? Kläder 25
LarsMagnus Icebreaker t-shirt Kläder 2
andy69 Lundhags Bamboo L/S Shirt...? Kläder 0
Joakim Ambrosson ITAB Action T-shirt Kläder 11
Nosferatu T-shirt som inte nopprar Kläder 7
Strmbrg Tips: Crafts T-shirt! Kläder 18
Strykarräven T-shirt att svettas i Kläder 13
oskarg t-shirt för svettiga aktiviteter Kläder 7

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg