Jag har inte uppfattat att axelremmar eller midjebälten nöter något särskillt på de tröjor som jag har använt (tjocklek 200g/m2) men det som du ska passa dig för är att tröjan fastnar i spännet när du knäpper midjebältet. Det är nog ett eller fler hål på magen i de flesta av mina merinotröjor som jag har använt med ryggsäck på grund av det.
Passa också för att tröjan inte kläms mellan midjebältets spänne och ditt skärpspänne när du går då det även då kan nötas ganska mycket på tröjan.
Jag har också flera ulltröjor som har fått små hål på magen kring midjebältet, särskilt de tunnaste kvaliteterna.
Jag tror faktiskt inte att det är att man klämmer tröjan i avbärar-bält-spännet eller byxornas skärpspänne, det skulle man ju faktiskt märka om man fastnade gång på gång. Jag tror helt enkelt att det är mekanisk nötning från hörn på spännen, utan ännu mer att det är nötning från ändar på remmar och bälten, eller byxlinningen. Det behövs inte mycket till kant på en rem*) för att den ska vinna över ett merinoplagg. Eller många av senare års "släta" Polartec-fleece, för den delen, men de blir ju noppiga istället. Och så är förstås kardborre elakt mot både ull och "slät fleece".
Slitage över axlarna från ryggsäckens bärremmar har aldrig varit problem på någon av mina ulltröjor, inte ens de tunnaste.
Känsliga, men ändå vill jag ha fler ulltröjor! Men det är dyra kilometeravgifter, när det väl börjar bli småhål på tröjorna får de ju bara göra tjänst som frilufts-/träningskläder, de får inte längre hänga med på jobbet. Synd!
*) Jag menar särskilt ändarna på de flesta remmar, där man "smält" ihop väven eller sytt ihop den dubbelvikt eller liknande, för att hindra att den ripsas upp.