Håller med om att tråden snöat in på för mycket definitions- och avgränsningsdiskussioner (den är inte ensam om detta fenomen). Så åter till trådstarten.
Visst efterlyste TS mer än rena prakticiteter:
(...) Och hur skiljer det sig, rent mentalt och kanske andligt, att ge sig ut på en vandring mellan byar och städer, jämfört med fjällstigarna?
...men ställde också väldigt konkreta frågor:
(...) ska jag verkligen slå upp tältet bakom en buske längs vägen?
Varför inte, om det skulle behövas? I Sverige får vi tack och lov göra det. Jag har sovit på mycket konstigare ställen än så, från stränder till lastkajer, ödehus, privata trädgårdar och parkbänkar. Samt i ett badkar.
Men det är ju inte idealet. Med bra kartor och lite planering bör det gå att pricka in liite mysigare nattläger än så
Hur hittar jag vatten, knackar på hos någon?
Knacka på är toppen, det kan leda till oförutsedda möten som det slår gnistor om. Plus återigen med bra kartor, och som backup silduk och vatenfilter (alt. klortabletter + lite askorbinsyrepulver). Har man med sig någon vattenreningsmetod, behöver man inte vara så låst till att hitta påfyllning av drickbart vatten och bära på många liter.
Och hur klär jag mig, ser jag inte ut som en kuf om jag kommer lufsande i fjällrävenbyxor och funktionsplagg i bjärta färger?
Sådär ser inte jag ut på fjället heller
. "Funktionsplagg" behöver ju inte se ut som cirkuskläder. Ett tag var det verkligen hopplöst, men nu tycker jag man hittar mycket som ser helt vettigt ut och skulle kunna funka på jobbet i stan. Kraven på kläderna är ju inte heller lika höga på en låglandsvandring, och allt man har på sig behöver inte heta något med "frilufts" ens på fjället.
Jag har luffat runt
och bergsvandrat i hela Europa och stora delar av Nordafrika och Mellanöstern i ljusbeiga linnebrallor, en vanlig ylletröja och en vanlig (men tunn och luftig) naturvit skjorta, som fortfarande är mitt bästa "vindplagg" även på fjället.