Matlagning och sträcka per dag

Tack för packlistan, sånt är alltid bra att extrakolla, brukar alltid använda mig av flera personers packlistor och se över vad jag vill ta med och inte ta med. Kläder och sånt har jag nog koll på, när det gäller fötter har jag också kollat upp tillräckligt för att få en uppfattning. Det är nog främst hur man ska underlätta för vandringen och vad man ska göra för att upprätthålla en bra takt utan att göra slut på sig själv som jag undrar över, och allt man kan göra för att förbättra det (som att skippa kök) . Jag är ju som sagt van vid att cykla men det är ju två väldigt olika saker :)

Det jag menar är nog att när det kommer till nybörjartrådar så handlar väldigt många frågor om uteliv, det jag försöker lära mig om så mycket som möjligt är nog de viktigaste grejerna att tänka på just när man vandrar specifikt. och inte uteliv generellt (alltså hur cykling och vandring skiljer sig, och vad det betyder för mig) . Det inbegriper väl nog inte enbart frågor om vikt och mat, men huruvida talk är bra eller att plåstra fötterna förebyggande etc, är sånt som alltid finns i trådar och är lätt att luska fram och därför väldigt onödigt att göra en ny tråd för :)

tack för länkarna till maten :)


Mat och utrustningsbiten verkar du ha koll på ;-)
Den stora skillnaden mellan cykling och vandring är belastningen och ffa på fötter och knä. Det är en ganska stor skillnad att gå 2, 3 eller 4 mil en dag och att göra det varje dag under flera veckor. Det är också en stor skillnad på att gå med ryggsäck eller utan om man är ovan. Förslagsvis så tränar ni innan för att vänja kroppen.
Ni behöver inte gå 3 mil om dagen men sikta inledningsvis på 5 km med packning och gör det varje dag och släng in en längre tur nån gång för att vänja kroppen vid belastningen. Då hinner även fötterna vänja sig vid belastningen och man minskar risken för skavsår och smärtande fotsulor. Att gå 3 mil på asfalt är en stor skillnad mot att gå 3 mil på skogsväg eller stig, det hårda underlaget på asfalten ökar risken för smärtsamma besvär i fötter och underben. Finns där en vägren i grus kan det hjälpa. Man kan om man vill tejpa i förebyggande syfte men jag tycker det räcker om man tejpar vid första tecken på besvär. Det viktiga då är att det blir slätt men tejpen får inte dra i huden, . Veck i tejpen kommer bara att öka risken för mer skavsår
Att byta ryggsäck tror jag inte på. Ska man gå så länge som ni bör man ha en ryggsäck som sitter ordentligt. Däremot så kan man packa om så att ni turas om att bära lite tyngre. Normalt så orkar en man bära lite tyngre men ni får prova er fram
 
Mat och utrustningsbiten verkar du ha koll på ;-)
Den stora skillnaden mellan cykling och vandring är belastningen och ffa på fötter och knä. Det är en ganska stor skillnad att gå 2, 3 eller 4 mil en dag och att göra det varje dag under flera veckor. Det är också en stor skillnad på att gå med ryggsäck eller utan om man är ovan. Förslagsvis så tränar ni innan för att vänja kroppen.
Ni behöver inte gå 3 mil om dagen men sikta inledningsvis på 5 km med packning och gör det varje dag och släng in en längre tur nån gång för att vänja kroppen vid belastningen. Då hinner även fötterna vänja sig vid belastningen och man minskar risken för skavsår och smärtande fotsulor. Att gå 3 mil på asfalt är en stor skillnad mot att gå 3 mil på skogsväg eller stig, det hårda underlaget på asfalten ökar risken för smärtsamma besvär i fötter och underben. Finns där en vägren i grus kan det hjälpa. Man kan om man vill tejpa i förebyggande syfte men jag tycker det räcker om man tejpar vid första tecken på besvär. Det viktiga då är att det blir slätt men tejpen får inte dra i huden, . Veck i tejpen kommer bara att öka risken för mer skavsår
Att byta ryggsäck tror jag inte på. Ska man gå så länge som ni bör man ha en ryggsäck som sitter ordentligt. Däremot så kan man packa om så att ni turas om att bära lite tyngre. Normalt så orkar en man bära lite tyngre men ni får prova er fram

Ok! tack för svar, och jag hade nog tänkt bära betydligt tyngre än min tjej, men att man kanske då flyttar om vattnet till och från för att inte belasta för mycket på en person, tack för svaret angående att bara flytta över vikten :) får hoppas det går bra och vi fixar med plåster så att skavsår inte skapar för mycket besvär
 
http://biltema.se/sv/Fritid/Friluftsliv-och-camping/Gasol--och-stormkok/Gasolkok-28-kW-37650/
http://biltema.se/sv/Fritid/Friluft...l--och-stormkok/Vindskydd-for-gasolkok-37652/
http://biltema.se/sv/Fritid/Friluft...ch-stormkok/Fotstod-for-gasolbehallare-37653/

270 spänn, inte så himla blodigt. Gryta och tamoj från befintliga köket. Gasflaskan tillkommer men den behövs ju ändå så att säga. Går ju att skippa stödet och vindskyddet också om man har annat som går att använda.


Obs! Jag försöker inte övertala dig att ta med kök, jag försöker bara se till att du grundar beslutet på rätt fakta och missuppfattningar:)

Nej nej, jag förstår, och nej det är inte mycket pengar. Har ett antal saker jag baserar tanken på att skippa det på. mina argument samlade är det mitt val bygger på och inte direkt enstaka för sig.

1. Har inte haft mycket behov av den komfort köket ger i normala sammanhang
2. vill man jättegärna ha en varm kopp eller varm mat så finns det restauranger på vägen. (ganska tätt också)
3. bränsle, kök och vatten väger till en viss del (man kan ta vatten från omgivningen så gott det går men detta gäller inte alltid och skapar problem då min tjej gärna vill ha kranvatten till matlagning.)
4. äter man direkt där man köper en del saker så väger just den maten inte något extra (vilket är svårare med kök)
5. en del trassel med att rengöra och hålla på med köket (om än relativt lite trassel)

det är nog mina huvudsakliga tankar kring det :) förstår och tackar för all hjälp och svar :) försöker som sagt se vad som finns att säga, som bra tips på vad som finns att göra för att upprätthålla en bra och lätt kost utan varm mat :)
 
(...) man kan ta vatten från omgivningen så gott det går men detta gäller inte alltid och skapar problem då min tjej gärna vill ha kranvatten till matlagning.(...)
Det var det jag va inne på. Kan ni rena "lokalt" vatten till drickbarhet genom kokning där ni campar, slipper ni ju bära på stora mängder "rent" vatten långa vägar.
Ovanstående gäller naturligtvis inte, om ni bara tänker sova på iordningsställda lägerplatser med vattenkran ;)
 
Det var det jag va inne på. Kan ni rena "lokalt" vatten till drickbarhet genom kokning där ni campar, slipper ni ju bära på stora mängder "rent" vatten långa vägar.
Ovanstående gäller naturligtvis inte, om ni bara tänker sova på iordningsställda lägerplatser med vattenkran ;)

jo, det var det jag var inne på vilket skulle vara den definitiva vinsten med kök som inte är lika stor vinst då min tjej tycker att kokat lokalt vatten inte är lockande.. vilket är synd ^^
 
Jag håller med seobserver i detta. Fötterna kommer att ta stryk av långa dagar på hård väg, oavsett grus eller asfalt.

Även om man är van att gå långa sträckor en eller ett par dagar i taget så tar den totala sträckan ut sin rätt. Planera för kortare etapper, lägg in vilodagar.

Angående det andra så rör ni er i bebodda trakter, och maten har ni koll på vad som funkar för er.

Lycka till med vandringen!!

//Per
 
Jag gick sverige på längden förra sommaren.

Mina råd får bli att undvika asfalt och därmed trafik i största möjliga mån.

Att inte bära för många kilo vatten i onödan, en fördel/nackdel med södra sverige är att det bor folk nästan precis överallt, bara att knacka på - få en trevlig pratstund och lite vatten.
Och glöm inte locket på kastrullen när ni sitter och kokar myrvatten över öppen eld.
Myrvatten med stark röksmak är relativt odrickbart.

Jag hade med mig ett tält och ett separat myggnät, sov mycket i vindskydd med myggnätet.
Dagsetapperna var i början 15-25 km och på slutet uppåt 45-50 km som längst, man blir bra på att gå av att gå.
 
Jag håller med seobserver i detta. Fötterna kommer att ta stryk av långa dagar på hård väg, oavsett grus eller asfalt.

Även om man är van att gå långa sträckor en eller ett par dagar i taget så tar den totala sträckan ut sin rätt. Planera för kortare etapper, lägg in vilodagar.

Angående det andra så rör ni er i bebodda trakter, och maten har ni koll på vad som funkar för er.

Lycka till med vandringen!!

//Per

Tack! och jo, jag tror jag tar till mig det ni båda sagt och tror att vi börjar lite saktare för att sedan öka.

Jag gick sverige på längden förra sommaren.

Mina råd får bli att undvika asfalt och därmed trafik i största möjliga mån.

Att inte bära för många kilo vatten i onödan, en fördel/nackdel med södra sverige är att det bor folk nästan precis överallt, bara att knacka på - få en trevlig pratstund och lite vatten.
Och glöm inte locket på kastrullen när ni sitter och kokar myrvatten över öppen eld.
Myrvatten med stark röksmak är relativt odrickbart.

Jag hade med mig ett tält och ett separat myggnät, sov mycket i vindskydd med myggnätet.
Dagsetapperna var i början 15-25 km och på slutet uppåt 45-50 km som längst, man blir bra på att gå av att gå.

när du säger undvika asfalt betyder det små grusvägar i största mån, skog, eller stigar/ leder som typ sörmlandsleden? Tror att vi skippar större (70-90) vägar i största mån, för att om inte annat ta små asfalterade, men det var mer tänkt att användas i brist på grusvägar/leder som drar sig i rätt riktning.

är det mer värt att ta en 5 km omväg på led/grus än att gå kortare distans på asfalterad väg? då ur en slitagemässig synvinkel.
 
är det mer värt att ta en 5 km omväg på led/grus än att gå kortare distans på asfalterad väg? då ur en slitagemässig synvinkel.

Ju mjukare desto bättre. Ganska stor skillnad även mellan grusväg och asfalt faktiskt.
Men en mil eller ett par på asfalt då och då innebar inga problem för mig, däremot är tung trafik inte alls kul.
 
Ju mjukare desto bättre. Ganska stor skillnad även mellan grusväg och asfalt faktiskt.
Men en mil eller ett par på asfalt då och då innebar inga problem för mig, däremot är tung trafik inte alls kul.

Näe, tung trafik undviker vi gärna så gott det går. :) får se hur vi trivs på grus/led/asfalt under resan antar jag, och kanske välja därefter. (med tanke på att asfalt oftast är hårdast men också kortast) Svårt att veta vad det innebär helt och hållet, går ogärna längre än jag behöver. I alla fall om det innebär mer slit. (är det en väldigt trevlig väg så är det ju en annan sak, vill ju njuta av resan också :))
 
Påminner mig om en cyklist vi pratade lite med på Gustavsviks camping för ett par år sen, han hade cyklat på vägar som han "klassificerade" som "en bil i timmen-vägar":)
 
Hej alla, och tack för all hjälp jag tidigare fått, om någon råkar vara inne vid det här laget så undrar jag lite kort om hur man ska ta sig bra från vingåker till norge, svårt att hitta vägar via google maps, så fint att gå som möjligt men det ska också vara framkomligt då vi har en tidsgräns på cirka 19 dagar till norges gräns.

Vi har då hittills gått till vingåker alltså, på google maps fick jag fram ungefär den här vägen, men det känns ju lite svårt sådär... https://www.google.se/maps/dir/59.0...0x465c7b017d6d2ecf:0x755b6338637d5db8!1m0!3e2


vet någon något bra ställe att börja kolla vägar, eller har ni någon bra led som går där? ¨

ps. fick testa lite olika sträckor och tycker nog 2-2,5 är en bra sträcka att ta per dag, vi gick då 4 mil första dagen och jag gick 6,3 mil sista dagen, då min flickvän fick skjuts till vingåker för att vila i hus. (vilket att notera var på tok för långt för min del) men tyckte själv att det sliter något så rejält när man drar över 3,5 mil. i alla fall för min del :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Christoffer Hedman Sörmlandsleden sträcka 60-56 Vandringsleder 5
Lamo Bästa sträcka på Roslagsleden? Vandringsleder 2

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg