Tack för packlistan, sånt är alltid bra att extrakolla, brukar alltid använda mig av flera personers packlistor och se över vad jag vill ta med och inte ta med. Kläder och sånt har jag nog koll på, när det gäller fötter har jag också kollat upp tillräckligt för att få en uppfattning. Det är nog främst hur man ska underlätta för vandringen och vad man ska göra för att upprätthålla en bra takt utan att göra slut på sig själv som jag undrar över, och allt man kan göra för att förbättra det (som att skippa kök) . Jag är ju som sagt van vid att cykla men det är ju två väldigt olika saker
Det jag menar är nog att när det kommer till nybörjartrådar så handlar väldigt många frågor om uteliv, det jag försöker lära mig om så mycket som möjligt är nog de viktigaste grejerna att tänka på just när man vandrar specifikt. och inte uteliv generellt (alltså hur cykling och vandring skiljer sig, och vad det betyder för mig) . Det inbegriper väl nog inte enbart frågor om vikt och mat, men huruvida talk är bra eller att plåstra fötterna förebyggande etc, är sånt som alltid finns i trådar och är lätt att luska fram och därför väldigt onödigt att göra en ny tråd för
tack för länkarna till maten
Mat och utrustningsbiten verkar du ha koll på ;-)
Den stora skillnaden mellan cykling och vandring är belastningen och ffa på fötter och knä. Det är en ganska stor skillnad att gå 2, 3 eller 4 mil en dag och att göra det varje dag under flera veckor. Det är också en stor skillnad på att gå med ryggsäck eller utan om man är ovan. Förslagsvis så tränar ni innan för att vänja kroppen.
Ni behöver inte gå 3 mil om dagen men sikta inledningsvis på 5 km med packning och gör det varje dag och släng in en längre tur nån gång för att vänja kroppen vid belastningen. Då hinner även fötterna vänja sig vid belastningen och man minskar risken för skavsår och smärtande fotsulor. Att gå 3 mil på asfalt är en stor skillnad mot att gå 3 mil på skogsväg eller stig, det hårda underlaget på asfalten ökar risken för smärtsamma besvär i fötter och underben. Finns där en vägren i grus kan det hjälpa. Man kan om man vill tejpa i förebyggande syfte men jag tycker det räcker om man tejpar vid första tecken på besvär. Det viktiga då är att det blir slätt men tejpen får inte dra i huden, . Veck i tejpen kommer bara att öka risken för mer skavsår
Att byta ryggsäck tror jag inte på. Ska man gå så länge som ni bör man ha en ryggsäck som sitter ordentligt. Däremot så kan man packa om så att ni turas om att bära lite tyngre. Normalt så orkar en man bära lite tyngre men ni får prova er fram