Nordesjö; sa:spaceromancer; sa:men här i Sverige är det hypotesen om sociala konstruktioner som regerar. Det är den officiella politiken
Min poäng är att det är en jäkla skillnad mellan "den officiella politiken", dvs snacket bland de som har det offentliga ordet, och uppfattningen (och agerandet inte minst) hos det svenska folket.
Vi har fortfarande väldigt långt kvar till tanken att det faktiskt inte är snoppen eller livmodern som avgör hur bra du är på att programmera videon.
Sen vore det ju ganska dumt att bara diskutera den svenska inställningen, när problemet är globalt, och de flesta av oss agerar globalt.
Särskilt komiskt blir det när vi gnäller om hur förtryckta kvinnor är i andra länder och inte ens noterar förtrycket i vår egen vardag.
spaceromancer; sa:Jag undrar om jag har uttryckt mig klantigt någonstans och du har fått uppfattningen att jag anser att kvinnor av biologiska själ inte klarar av videoapparater?
Inte alls.
Jag har ingen aning om vad din uppfattning är i videofrågan utan pratar om "gemene man", som faktiskt på fullaste allvar tror att killar är mer tekniska av naturen. Och därför är det bara bra varje gång man upprepar att de socialt konstruerade skillnaderna är ENORMA.
Hav förtröstan. Idéerna kommer med all säkerhet att småningom sugas upp av den mindre upplysta allmänheten. Men då har intelligentian givetvis redan fått nya ideal
Jag vet inte mycket om hur det ser ut globalt i den här frågan, men jag hoppas att de som anser sig behöva en ändring på den fronten väljer något annat än den svenska modellen.
De socialt konstruerade skillnaderna är stora, men jag tror att så är även de biologiska.