Jag tycker att vi sköter oss och att hunden tar någon lämmel då och då är inte konstigt eller något jag ser allvarligt på. Att kalla lämmel för vilt tycker jag är lite komiskt faktiskt. Det du kallar anarki kallar jag sunt bondförnuft. Bedömer jag risken för att hunden ska gå efter ren eller annat som obefintlig så kan jag släppa hunden, och har då lagen med mig. Det står på dagkorten för ripjakt vad som gäller med hund och ren och vi följer det.
Finns ju folk i den här tråden som erkännt att de inte ens med hunden i koppel kan hindra den från att ta Lämmel. Det är att driva vilt och dessutom så tror jag det är förbjudet av djurskyddskäl att låta hundar stå för avlivandet av vilt. Där kan jag ha fel?
Normala och pli.
Jag utgår ifrån att alla människor jag möter med lös hund är normala. Tror också att de själva anser sig ha pli på sin hund. Men som jag har gett uttryck för så är utrymmet minimalt för att låta hunden gå okopplad. Beteendet är väldigt svenskt, att göra fel när man vet att man kan komma undan med det. Ögontjäneri eller som jag kallar det hobbyanarkism.
Senast ändrad: