De flesta större bolag i "mogna brancher" lämnar utdelning varje år. Dock skall man vara medveten om att det kan komma år då ett visst företag går dåligt och ställer in utdelningen. Det hände t ex flera företg i fjor efter det resultatmässigt usla året 2008. Har man som plan att leva på aktieutdelningar bör man därför ha en buffert för att klara av sådana sämre perioder.
En diversifierad aktieportfölj minskar risken för att bli utan utdelning. Det är oftast någon branch eller världsdel som går hyfsat när de andra dippar. Tre exempel från 2008-2009: H&M höjde sin utdelning eftersom folk visst köpte kläder som vanligt trots finanskris, Investor sänkte sin utdelning från 4:75 till 4:00, SEB ställde in utdelningen helt då man var näst intill bankrutt.
Jag har haft en aktieportfölj i över 20 år, och har kunnat följa utdelningsnivåerna under dessa år. Man skall ta kurvan med en nypa salt. Ibland har jag återinvesterat utdelningarna, ibland inte. Ibland har jag sparat pengar och utökat portföljen rejält, vissa perioder har jag inte sparat något. Trots bristerna illustrerar bilden nedan ganska väl utvecklingen av utdelningsnivåerna över tiden. Min portfölj är ganska tung i bank, bygg och fastighet. Det syns tydligt på att de två rejäla svackorna i utdelningsnivån som inträffat under dessa år sammanfaller med bankkriserna 92-93 och 08-09.
Som synes är den långsiktiga trenden klart uppåtgående. Under alla år har jag fått utdelningar (även om det inte var mycket 1993). Tyvärr är inte y-axeln graderad i milj kr (då hade jag nog slutat jobbet för länge sedan) utan indexerad där nivån 1988=1. Från 1988 till 2008 steg alltså utdelningsnivån med 17 gånger.
Minnst lika intressant är att "golvet" 1993 låg på 0,3 och 2009 på 9. Lägstanivån uppvisar alltså en ännu större ökning, vilket känns tryggt.