• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

LCHF tar död på vår miljö.

Jag ser inget större problem i att diskutera "för många människor". Vi kan med hjälp av Sverige visa på att en välutbildad befolkning med tillgång till preventivmedel samt god sjukvård i regel snittar mindre än 2 barn per 2 vuxna. Utan invandring hade alltså Sveriges befolkning minskat. Allt vi behöver göra för att minska jordens befolkning är alltså att tillhandahålla utbildning, preventivmedel och sjukvård till hela världens befolkning :).

Vad jag menar är att det blir ganska absurt om det är så att vi börjar diktera för att aktivt begränsa befolkningsmängden bara för att vi ska kunna leva över våra tillgångar. Det finns ett ganska tydligt rättviseperspektiv här.

Men ja, självklart så är det ingenting dåligt om det föds mindre bebisar när vi får bättre levnadsstandard. Det är ju också vad som skulle hända om t ex Afrikas befolkning fick det bättre ställt.

skulle man räkna på hur mycket varje människa konsumera per dag och år, så skulle vi idag bara få vara lika många som det finns kommuner i detta land, för en del så går det nästa tre jordklot per person för att leva.
tycker det börja bli trångt när alla vill roffa åt sig av naturtillgångar och låter inte naturen få ro.

idag tar vi inte hänsyn till miljön och djurlivet utan vi vill få så mycket vinst av naturen så vi kan leva gott.

jag själv tror att om jorden går under så kommer den inte gå isär utan att vattnet kommer och skölja över oss människor för vi är så många så naturen och djuren inte räcker till för oss. vi människor kommer att skada jorden mer på folkmängder än det finns land till människor.

när det gäller koldioxid så kommer den från både djur och människor genom naturliga gaser eller onaturligt som fordon och flyg.

Jag förstår inte vad du vill säga med detta inlägg?

Jag tror inte att det finns någon som tror att jorden kommer att gå isär men jag tror inte heller att det är särskilt många som tror att vi kommer att drunkna heller. Visst finns det en översvämningsrisk men det är knappast det allvarligaste hotet från klimatförändringarna.

Det finns väl ingen som har sagt någonting annat om koldioxid än att det både kommer från djur och människor samt det som är skapat av människan?

Jag tycker inte någon i den här tråden har berört ämnets kärna nämligen att om vi konsumerar på ett balanserat sätt kommer det inte bli några problem. Inuiterna har ätit lchf i århundraden. Sälar utgör en väldigt bra bas för denna diet. EN DEL av världens befolkning kan därmed vara LCHF:are. Sen kommer nötboskap som går ute året runt i Australien och som bara lever på naturlig föda som betas på icke odlingsbar mark. Förutsatt att det inte förekommer några andra miljömässiga hinder med en sådan konsumtion och att populationen inte blir för hög går det ju utmärkt att konsumera dessa djur. Likadant med allt annat som är hållbart. Det är ju hållbarheten och balansen i vår konsumtion vi ska söka. Inte en fundamentalistisk kosttrolära som alla ska följa. Några kan äta kött, några vegetarianer och de andra allt däremellan. Vi konsumenter behöver kunna följa enkla riktlinjer och hållbarheten ska få styra tillgången genom att begränsa tonnagen. Nu är vi 200 år före en sådan utveckling för det är den tid som krävs för att genomföra något sådant. Konsumenten ska vara helt fri från ansvar och politikerna ska styra konsumtionen. Planekonomi eller plankonsumtion. Det är vad folk vill ha. Inget eget ansvar.

Jag äter varken mer eller mindre kött än det flesta men det kött jag äter kommer från älg eftersom jag jagar. Kanske ca: 10 -15% av av min kött konsumtion kommer från nöt och gris. Är jag mer miljövänlig då än de som bara äter nöt och gris?

Ämne: LCHF tar död på vår miljö
Hur ser ni på detta problem?

Rubriken på inlägget håller kvällstidningsnivå och innehåller inte några som helst belägg för att LCHF, stenålderskost eller någon annan diet skulle påverka klimatet på något mätbart sätt.

Jag gör personligen bedömningen att problemet är i högsta grad marginellt med tanke på hur liten del av jordens befolkning som konsekvent följer någon av dessa dieter under någon längre tid.

Jag äter sannolikt själv något mindre nötkött än medelsvensken så köttätande i sig är ingen öm tå hos mig. Däremot hoppas jag, på ett principiellt plan, att myndligheterna inte lägger sig i om jag ställer rotfruktsgryta, strömming eller köttfärssås på middagsbordet hemma hos mig.

Jag äter varken mer eller mindre kött än det flesta men det kött jag äter kommer från älg eftersom jag jagar. Kanske ca: 10 -15% av av min kött konsumtion kommer från nöt och gris. Är jag mer miljövänlig då än de som bara äter nöt och gris?

Det beror på hur mycket energi som åtgår till att förse dig med ammunition, vapen, bränsle till dina eventuella transporter i samband med din jakt och övning samt sammanslutningar inför denna. Sen ska köttet ut ur skogen, delas upp, fraktas, förvaras och konsumeras. Hur den här kedjan ser ut är ju väldigt olika så det är svårt att säga om konsumtionen av älgkött är bättre än annat kött. Men köttet i sig är sannolikt mer miljövänligt då det är få uppfödare i Sverige som inte behöver stödutfodra sina djur eller som inte använder maskiner för detta vare sig i utfodringssyfte eller framställningssyfte.

@luktafotogen
Mjo, liksom det är en intressant fråga hur mycket svavelhaltig olja det går åt att driva lastskeppet som transporterar dina australiensiska kor hit, med frysrummen brummande för fulla muggar hela vägen, naturligtvis...

Jag äter sannolikt själv något mindre nötkött än medelsvensken så köttätande i sig är ingen öm tå hos mig. Däremot hoppas jag, på ett principiellt plan, att myndligheterna inte lägger sig i om jag ställer rotfruktsgryta, strömming eller köttfärssås på middagsbordet hemma hos mig.

Att man tar allting personligt är lite konstigt för mig. Kan man inte ställa sig själva utanför ett resonemang? Jag tror att det skulle hjälpa till en mer nyanserad debatt.

Jag tycker också att det är märkligt hur man får det till att det skulle vara myndigheterna som lägger sig i. För mig är det en självklarhet att man borde internalisera externaliteterna även för kött. Det handlar inte om att det är myndigheterna som lägger sig i, det handlar om att en ska betalar den korrekta kostnaden.

För att kunna skriva som citatet hos Almgren måste man ju bugga och var är vi då?
Det hela liknar kvällstidningsjournalistik och hemma ställer vi på sin höjd skorna på dylika. Gäsp!

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg