Jag ser inget större problem i att diskutera "för många människor". Vi kan med hjälp av Sverige visa på att en välutbildad befolkning med tillgång till preventivmedel samt god sjukvård i regel snittar mindre än 2 barn per 2 vuxna. Utan invandring hade alltså Sveriges befolkning minskat. Allt vi behöver göra för att minska jordens befolkning är alltså att tillhandahålla utbildning, preventivmedel och sjukvård till hela världens befolkning .
Vad jag menar är att det blir ganska absurt om det är så att vi börjar diktera för att aktivt begränsa befolkningsmängden bara för att vi ska kunna leva över våra tillgångar. Det finns ett ganska tydligt rättviseperspektiv här.
Men ja, självklart så är det ingenting dåligt om det föds mindre bebisar när vi får bättre levnadsstandard. Det är ju också vad som skulle hända om t ex Afrikas befolkning fick det bättre ställt.
skulle man räkna på hur mycket varje människa konsumera per dag och år, så skulle vi idag bara få vara lika många som det finns kommuner i detta land, för en del så går det nästa tre jordklot per person för att leva.
tycker det börja bli trångt när alla vill roffa åt sig av naturtillgångar och låter inte naturen få ro.
idag tar vi inte hänsyn till miljön och djurlivet utan vi vill få så mycket vinst av naturen så vi kan leva gott.
jag själv tror att om jorden går under så kommer den inte gå isär utan att vattnet kommer och skölja över oss människor för vi är så många så naturen och djuren inte räcker till för oss. vi människor kommer att skada jorden mer på folkmängder än det finns land till människor.
när det gäller koldioxid så kommer den från både djur och människor genom naturliga gaser eller onaturligt som fordon och flyg.
Jag förstår inte vad du vill säga med detta inlägg?
Jag tror inte att det finns någon som tror att jorden kommer att gå isär men jag tror inte heller att det är särskilt många som tror att vi kommer att drunkna heller. Visst finns det en översvämningsrisk men det är knappast det allvarligaste hotet från klimatförändringarna.
Det finns väl ingen som har sagt någonting annat om koldioxid än att det både kommer från djur och människor samt det som är skapat av människan?