• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

LCHF tar död på vår miljö.

Det är nog skillnad på low carb och no carb. De som sitter på TV och skriker att tomater innehåller för mycket socker, vad äter de? En liter olivolja om dagen?

För att man vill minska sin egen påverkan utan att tänka på hur andra lever eller beter sig?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Argumentationsfel Två fel gör ett rätt

Att påpeka ett problem hos motståndarens (eller en tredje parts) ståndpunkt i stället för att bemöta ett problem hos den egna.
Exempel:
Du klandrar mig för att jag har stulit tusen kronor, men det finns andra som stulit tio gånger så mycket
Hur kan du protestera mot Nordkoreas kärnvapen när USA har så många fler?

Jag tycker snarare det handlar om att börja i rätt ände av saker och ting... Jag ser inget fel i att jag äter kött.

Inte jag heller men att grannen gör si och så bör ju inte ursäkta eller rättfärdiga någon annans handlande. Jag äter själv hyfsat mycket nötkött, kyckling och massor av ägg i alla former.

Jag tycker snarare det handlar om att börja i rätt ände av saker och ting... Jag ser inget fel i att jag äter kött.

Sen finns det ju en del att se över, om den normalviktige kan tillgodogöra sig 40 g proteiner per dygn varför väger då den lättaste snabbburgaren 125% över den vikten? Givetvis för att vänja vid mer och att kunna sälja mer.
Rotsaker är inte bara goa de är billigare än kött ännu. Globalt börjar alltid med lokalt.

Lite kluven

blir jag av miljötänk.

Öppna jordbrukslandskap betade ängar etc hör till vårt svenska arv. Detta förutsätter kött och mjölkproduktion.

Samtidigt innebär nötkreatur växthusgaser och miljöbelawstning från transporter och annat.

Att äta mindre kött och mera vegetabilier torde vara bra.

LCHF är en trend nu, finns den kvar om 5 år?

Tror det är tveksamt pendeln svänger nog tillbaka när vi lärt oss mer om nackdelar kontra fördelar med den dieten.

Thure

blir jag av miljötänk.

Öppna jordbrukslandskap betade ängar etc hör till vårt svenska arv. Detta förutsätter kött och mjölkproduktion.

Samtidigt innebär nötkreatur växthusgaser och miljöbelawstning från transporter och annat.

Av den enkla anledningen att det, något förenklat, finns två aspekter i miljötänket.

1. Global uppvärmning.

2. "Klassiskt" miljötänk (föroreningar, skogsskövling, etc.).

Dessa står i princip alltid i konflikt, varpå man tvingas göra en avvägning.
*Öppna upp kulturlandskapen för att gynna kulturen och de arter som i och med den kulturens tillbakagång är hotade, eller göra något annat som är bättre för den globala uppvärmningen?
*Köpa "miljökassar" på ICA gjorda av sockerrör, vilka minskar användningen av fossilt kol men som är dåliga för det ekosystem som avverkats för att odla sockerrör på?
Äta ekologiskt (eller organiskt) odlade produkter som är bra m.a.p. avsaknaden av gifter och gödsling, men som nyttjar vår begränsade jordbruksareal mycket sämre.
Eldningsolja är dåligt för klimatet, men pellets/ved skövlar skog.

Kanske inte klockrena exempel alla gånger, men men...

I det långa loppet är det naturligtvis bäst att motverka den globala uppvärmningen, men hur långt ska man behöva gå på vägen? Hur mycket ska man offra på vägen?

Vi är för många m.a.p. den livsstil vi väljer att ha. Det är problemet.

Gamla fördomar sitter i!

Gräsbetat kött anses av WHO vara klimatneutralt. Det kött som är dyrt ur miljöhänsyn är då djuren matas med konstgödslet kraftfoder.

Lchf betyder inte större kött-konsumtion.

Eftersom de allra flesta går ner i vikt på LCHF så innebär det mindre total matkonsumtion=mindre milöbelastning!

Odling av den absoluta merparten av spannmål innebär besprutning och monokultur, miljövänligt?

Jag då, som äter kött från älg, hjort och rådjur som jag själv skjutit, hur stor är min påverkan?
Köper aldrig kött från andra länder men anser mig inte gå till det extrema med "ekologisk mat" utan bara det som känns rätt och bra. Äter hellre kött från gården som själva fött upp djuren, ingen skövling där för att få mer bete.

/Henrik

LCHF är den dieten jag vill diskutera! Självklart kan du vara en LCHF-anhängare och ändå vara vegetarian, men i dem flesta fall så ökar köttkonsumtionen i och med att du följer dem rekommendationer som dieten beskriver.

Den som jag finner fascinerande är att det alltid ska handla om individen, som du själv skriver "råkar må bra av det". Visst kan du ställa frågan varför jag ska bry mig om vad du äter.. Saken är den att jag blir påverkad av vad du äter. Om vi bortser från det som är vanligaste tråden i ämnet, hälsan. Om man ska tro på den större delen av forskningen kring ämnet så är dieten en hälsorisk om man använder sig av dieten under en längre tid (vilket också är tanken att man ska göra i denna "livsstil" som de trogna anhängarna kallar det). Detta kommer resultera i kostnader för mig som skattebetalare.

För att inte fastna om hur det påverkar hälsan vill jag hoppa vidare till hur det påverkar vår planet. Det är fantastiskt hur ignorant folk kan vara inför hur vår köttkonsumtion påverkar vår miljö. I och med vår ökande köttkonsumtion så skövlas regnskogen för att ge plats åt boskap och foderodlingar (boskapsuppfödning står för 79,5% av skövlingen i Amazonas).
Sedan står Köttet står ensamt för 80% av matens växthusgasutsläpp, men ger bara 17% av den näring vi får i oss i ett globalt perspektiv.

Listan går göra längre..

Joanne, du som inte byter ut kolhydraterna mot extrema mängder av mjölk- och köttprodukter, denna kritik är inte riktad kritik mot dig.
Jag är nog kass på att uttrycka mig klart. Så typiskt, att en sidoanmärkning inom parentes ("råkar må bra av det"), inströdd bara för att förklara att jag inte (heller) har några "PK-anspråk" med min egen mathållning, drar till sig mer uppmärksamhet än de frågor jag egentligen ställde.
Ett nytt försök, kanske bättre formulerat:

1. vad är det för diet vi diskuterar?
2. måste en "LC"-diet även vara "HF"?
3. måste någon av dem med nödvändighet innebära ökat intag av köttprodukter?
4. har LC(HF)-trenden de facto höjt köttkonsumptionen?

Niklaz ställer frågan nr 4 en gång till:
@Dumpa Dieten 2013:
Fanns det någon källa på att just LCHF-dieten ökat köttkonsumtionen? Jag kan endast se att kött blivit billigare och därför köps det mer kött. Tar gärna emot någon trovärdig länk/källa. Annars blir det knasigt att diskutera om inte grundbulten är satt.

Vi ställer frågorna för att få en meningsfull debatt. Att man gör det innebär ju inte, att man inte bryr sig, i ett vidare perspektiv än det rent personliga, om vad det är man stoppar i sig.
Jag är långtifrån välinsatt i frågan, men det verkar rätt uppenbart även för mig, att den sortens köttproduktion vi sysslar med i den "utvecklade" världen (och kanske även i den övriga) varken är någon miljöhit eller någon hållbar lösning på mänsklighetens matförsörjning.

blir jag av miljötänk.

Thure

Fast nej, vi behöver ju inte äta djuren bara för att de ska beta. Men jag förstår att du tänker att bonden måste tjäna pengar. vi äter ju dessutom betydligt mycket mer än vi behöver om man utgår från att vi vill ha betad mark.

Av den enkla anledningen att det, något förenklat, finns två aspekter i miljötänket.

1. Global uppvärmning.

2. "Klassiskt" miljötänk (föroreningar, skogsskövling, etc.).

Dessa står i princip alltid i konflikt, varpå man tvingas göra en avvägning.
*Öppna upp kulturlandskapen för att gynna kulturen och de arter som i och med den kulturens tillbakagång är hotade, eller göra något annat som är bättre för den globala uppvärmningen?
*Köpa "miljökassar" på ICA gjorda av sockerrör, vilka minskar användningen av fossilt kol men som är dåliga för det ekosystem som avverkats för att odla sockerrör på?
Äta ekologiskt (eller organiskt) odlade produkter som är bra m.a.p. avsaknaden av gifter och gödsling, men som nyttjar vår begränsade jordbruksareal mycket sämre.
Eldningsolja är dåligt för klimatet, men pellets/ved skövlar skog.

Kanske inte klockrena exempel alla gånger, men men...

I det långa loppet är det naturligtvis bäst att motverka den globala uppvärmningen, men hur långt ska man behöva gå på vägen? Hur mycket ska man offra på vägen?

Vi är för många m.a.p. den livsstil vi väljer att ha. Det är problemet.

Dina exempel antar att olika miljöproblem inte påverkar varandra, att de skulle vara isolerade, det är ett felaktigt antagande. Alltså håller jag inte med i ditt resonemang.

Gräsbetat kött anses av WHO vara klimatneutralt. Det kött som är dyrt ur miljöhänsyn är då djuren matas med konstgödslet kraftfoder.

Lchf betyder inte större kött-konsumtion.

Eftersom de allra flesta går ner i vikt på LCHF så innebär det mindre total matkonsumtion=mindre milöbelastning!

Odling av den absoluta merparten av spannmål innebär besprutning och monokultur, miljövänligt?

Vill du länka den artikeln. Det beror hur man räknar om gräsbete är klimatneutralt, dessutom så kan definitionen av begreppet vara ganska olika beroende på vem man frågar...

Jag då, som äter kött från älg, hjort och rådjur som jag själv skjutit, hur stor är min påverkan?
Köper aldrig kött från andra länder men anser mig inte gå till det extrema med "ekologisk mat" utan bara det som känns rätt och bra. Äter hellre kött från gården som själva fött upp djuren, ingen skövling där för att få mer bete.

/Henrik

Jag, som vegetarian, tycker inte att det finns något fel i att äta vilt. Fortsätt med det du. Jag skulle själv äta det om det inte vore så att vår släkt slutat jaga. Men alla håller inte alla med om det, jag tänker bara miljö, inte moral.

Lchf

Till trådstartaren!

Jag är lchf'are, och jag vill säga att det inte är en diet,,utan en livstil Någon skrev att detta är en trend,,det tror jag knappast på. Då man läser på o börjar leva som lchf'are så inser man ett och annat om hur viktig maten egentligen är, därav mitt val. Men läs gärna boken "matrevolutionen" skriven av Andreas Eenfeldt. Boken tar upp väldigt mycket om ämnet, därav det så kallade "miljöhotet" . Annars så går du in på www.kostdoktorn.se. Gör migtjänsten och läs boken innan du uttalar dig om detta. För min egen del så äter jag samma mängd kött som tidigare, MEN jag tar bort kolhydraterna i mina måltider istället, finns väldigt mycket recept som inte har någon överdriven konsumtion kött. Lev väl.

/Nicklas

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg