• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

LCHF tar död på vår miljö.

På 20 och trettiotalet talades det om gula faran och överbefolkningen i Japan. Efter WWII sjunker befolkningstalen i Japan och befolkningen åldras. Därför att standarden har stigit, sjukvård fungerar och välstånd råder.
Givetvis kommer vi aldrig att få de erfoderliga 5-7 jorklot som kommer att behövas för en västerländsk standard världen över. Skolor måste lära ut något väsentligt och inte som i delar av världen endast lära ut hur man tillämpar en tro. Välstånd skapas inte genom att ena halvan av befolkningen arbetar.
Hur man skall få till en befolkningsminskning utan att bryta mot grundbultarna är en utmaning av mått.
Givetvis är det galet när fryst nötkött transporteras världen över för att konsumeras på andra halvklotet. Australien och Argentina är stora exportörer.
Samtidigt som nordiska hjortar bilexporteras till sydeuropa. Världen förefaller galen.
Det slungas ut kilon till höger och vänster, rena överbud, eller har ni på fötterna och då vill jag ha lite konkretare svar än sagt på tv, hört i radion. Vi mäter och redovisar på olika sätt världen över då standard saknas precis som för röd färg.
Konsumtionsmåttet vad som säljs i handeln är dock ett ganska lika mått även om vanor som soppkok och hundmat varierar länder emellan.
Att landskapet skulle växa till skog utan betesdjur hos är vedertaget, i torrare trakter bidrar betsdjurens spillning till att låta marken bära gräs bl a.
Att en ökad köttdiet skulle vara skadlig för naturen har ännu inte visats av TS men om dylika fakta finns VV och belägg dem?

Befolkningsökningen är ett annat problem, har inget med kött att göra. Vad min länk påvisade var att om vi äter mer kött, från betande djur, så mår planeten bättre .

Befolkningsökning som argument för att bli vegetarianer är ju helt absurt. Vad löser det? Några år till att leva?

Titta på länken igen, fundera över vad som sägs - sen kombinerar vi detta med lösningar på befolkningsökningen. Lätt som en plätt ;)

Klart det inte är ett annat problem. Om köttproduktion är ett problem sa är självklart mer köttproduktion ett större problem (och fler köttätare leder givetvis till mer köttproduktion). Jag är fullständigt med pa att det är möjligt att vissa biotoper mar bättre av att ha betesdjur, men pa den skalan som är aktuell är det orimligt. Finns helt enkelt inte plats.

Vad menar du med nagra ar till att leva? Den globala befolkningen kommer att öka oavsett vad vi gör, finns inte en chans att stoppa den (även om det hade varit bra). Prognoserna idag säger att den kommer stanna av vid 10 miljarder och sedan kanske sjunka lite. Ska vi mata alla 10 miljarder med mer kött än vad vi i väst äter idag kommer vi behöva utöka betesmarkerna vansinnigt mycket. OM vi lyckas sänka populationsmängden pa jorden sa kan vi börja tänka pa köttproduktion, men det är ett stort om.

Vet inte om du skämtar med din sista mening...

Vet inte om du skämtar med din sista mening...

Jag tror att en smiley är den vanligaste (och "allmänt vedertagna") symbolen för skämt i ett inlägg... :)

Skämt åsido. Alla prognoser för befolkningsexplosionen som jag sett räknar med exponentiell obehindrad ökning. Så klart det inte stämmer. Ökningen kommer medföra svält, kommer medföra en utplanande kurva. Just nu svälter man på andra håll i världen. Allt annat oförändrat, är det även vi som svälter i framtiden. Inget konstigt med det. Dessutom finns andra faktorer som att man befarar att vi inte har effektiva antibiotika längre om några decennier. Kommer påverka dödstalen i hela världen.

EDIT: "Alla prognoser..." ska egentligen vara: "Alla lösryckta siffror, tagna ur prognoser, och sedan uppsmällda i olika mainstream media, som jag sett..."

Skämt åsido. Alla prognoser för befolkningsexplosionen som jag sett räknar med exponentiell obehindrad ökning. Så klart det inte stämmer. Ökningen kommer medföra svält, kommer medföra en utplanande kurva. Just nu svälter man på andra håll i världen. Allt annat oförändrat, är det även vi som svälter i framtiden. Inget konstigt med det. Dessutom finns andra faktorer som att man befarar att vi inte har effektiva antibiotika längre om några decennier. Kommer påverka dödstalen i hela världen.

EDIT: "Alla prognoser..." ska egentligen vara: "Alla lösryckta siffror, tagna ur prognoser, och sedan uppsmällda i olika mainstream media, som jag sett..."

Da är det väl kanske läge att kolla pa prognoser fran folk som faktiskt studerar ämnet. ;)
Kolla in Hans Rosling t.ex.

De stora nyheten i media just nu är, att den europeiska livsmedels industrin, tydligen gått över till hästkött i stället för nötkött! Frågan är alltså om LCHF:arna (och vi andra karnivorer) blir mer miljövänliga om dessa helt går över till hästkött? Vad ska vi då göra med kossorna? och har älgarna någon framtid som diet över huvudtaget?

De stora nyheten i media just nu är, att den europeiska livsmedels industrin, tydligen gått över till hästkött i stället för nötkött! Frågan är alltså om LCHF:arna (och vi andra karnivorer) blir mer miljövänliga om dessa helt går över till hästkött? Vad ska vi då göra med kossorna? och har älgarna någon framtid som diet över huvudtaget?

Nyttan med nyheten är att några fler människor har förstått, att ju längre vi skickar maten,
ju mer lurade blir vi.
Hästkött är bra mat även för LCHFare, en underskattad tillgång,och nu har har väl även kilopriset skjunkit
Svenska kossor och älgar däremot, har ökat i värde.

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg