Lågintensiv träning.

Jag skulle säga att du egentligen menar att man blir en fysiskt starkare vandrare av marklyft, och det håller jag med om, men bättre och starkare är inte nödvändigtvis synonymt. Jag tycker värderingen "bättre" måste innefatta mycket mer kompetens än bara fysisk styrka. Det psykiska är minst lika viktigt. Och pannben, uthållighet, erfarenhet osv.
Absolut…där tänker vi lika.

Ha en fin lördag!

När jag gjorde ett test kom man fram till att jag hade min gräns mellan zon 2 och zon 3 på 140 slag per minut. Jag skriver BPM fortsättningsvis.

Testet bekräftar mina erfarenheter också, och är jag vältränad så märker att jag kan hålla på väldigt länge med puls på max 140 BPM.

Får man fråga vad du har för maxpuls?

Idag sprang jag igen, och försökte hålla upp pulsen, vilket ledde till att jag fick springa fortare. Spinningen har gett bra kondis, och så fort det kom en nedförsbacke så sjönk pulsen direkt. Ett angenämt problem egentligen.

Nöjd med 7 km på 41:14, utan att egentligen känna att jag pressade mig superhårt. När jag tog det lugnt för några dagar sedan tog jag 10 minuter längre tid på mig. Då var medelpulsen 125. Idag var medelpulsen 145.

Nog om det...

Idag sprang jag igen, och försökte hålla upp pulsen, vilket ledde till att jag fick springa fortare. Spinningen har gett bra kondis, och så fort det kom en nedförsbacke så sjönk pulsen direkt. Ett angenämt problem egentligen.

Nöjd med 7 km på 41:14, utan att egentligen känna att jag pressade mig superhårt. När jag tog det lugnt för några dagar sedan tog jag 10 minuter längre tid på mig. Då var medelpulsen 125. Idag var medelpulsen 145.

Nog om det...
125 brukar jag ligga på, när jag kör långfärdsskridskor.

Nog om det...
Spännande med pulsklocka. Har tittat på några spinningpass och tycker jag håller hög puls och blir trött men jag sedan jmf med 40s 20s tabata med cirkelträning med vikter och kropp som vikt och där ligger jag inom ett högre genomsnitt i puls. Då är frågan om det är bättre konditionsträning?

Bilagor

• Screenshot_20250303_181351_HR Monitor.jpg
    Screenshot_20250303_181351_HR Monitor.jpg
    243.6 KB · Visningar: 16
Spännande med pulsklocka. Har tittat på några spinningpass och tycker jag håller hög puls och blir trött men jag sedan jmf med 40s 20s tabata med cirkelträning med vikter och kropp som vikt och där ligger jag inom ett högre genomsnitt i puls. Då är frågan om det är bättre konditionsträning?
En timmes promenad idag och maxpulsen var 141 och medel var 115.

Promenader är bra. I söndags gick jag 18 km från Solna/Mall of Scandinavia till Årstaberg via Hagaparken, odenplan, gamla stan, slussen, skanstull och gullmarsplan.

Pulsen har jag ingen aning om och vill inte ha pulsbandet på mig. Tycker det är obekvämt. Men brukar mäta på gymmet ibland och brukar ligga runt 140 utan att förta mig. Ibland drar jag på lite och kommer upp runt 175

För att svara på om det är "bättre konditionsträning" så måste man ju först definiera vad "bra kondition" innebär. Är det högt maximalt syreupptag eller uthållighet på långa distanser vi pratar om?

Men kort sagt, med högre snittpuls får hjärtat jobba mer och blir bättre tränat, men du får troligen bättre uthållighet i konditionssporten spinning av att träna spinning.

Ett spinningpass och ett Tabatapass är två olika träningspass, som bygge höjer pulsen. Tabatapasset är bra träning för hela kroppen, och i min mening ganska bra om man vill träna under en ganska kort tid. Man får en bra träningseffekt för hela kroppen.

Ett spinningpass är bra för kondition och uthållighet, på ett annat sätt än ett Tabatapass.

Om man med "bättre konditionsträning" försöker klura ut vilken av dessa som är bäst för konditionen, så skulle jag vilja säga att Tabatapasset gör en generellt starkare och att spinningpasset gör att konditionen och uthålligheten ökar. Båda är bra, på olika sätt. Båda tränar såväl hjärta och kropp...

Man brukar säga att man har en bra kondition om man kan prestera över tid. Jag är väldigt intresserad hur snabbt jag kan springa runt min sjö här hemma...en sträcka på 9,5 km. Tror det var kring 2014 typ som jag sprang på ca 54 kminuter. Nu sprang jag 7 km på lite drygt 41 minuter. Det ger att jag har 13 minuter på mig att springa 2 km, vilket jag skulle kunna göra idag. 2,5 km på 13 min fixar jag inte idag.
Senaste löppasset har jag inte funderat så mycket på, då det var första gången på länge som jag tog i när jag sprang, och det var utan att maxa.
Viktnedgången på 14-15 kg spelar såklart roll. Har kanske 5-7 kg kvar att gå ner...
Insikter...insikter...kul!

Ett spinningpass och ett Tabatapass är två olika träningspass, som bygge höjer pulsen. Tabatapasset är bra träning för hela kroppen, och i min mening ganska bra om man vill träna under en ganska kort tid. Man får en bra träningseffekt för hela kroppen.

Ett spinningpass är bra för kondition och uthållighet, på ett annat sätt än ett Tabatapass.

Om man med "bättre konditionsträning" försöker klura ut vilken av dessa som är bäst för konditionen, så skulle jag vilja säga att Tabatapasset gör en generellt starkare och att spinningpasset gör att konditionen och uthålligheten ökar. Båda är bra, på olika sätt. Båda tränar såväl hjärta och kropp...

Man brukar säga att man har en bra kondition om man kan prestera över tid. Jag är väldigt intresserad hur snabbt jag kan springa runt min sjö här hemma...en sträcka på 9,5 km. Tror det var kring 2014 typ som jag sprang på ca 54 kminuter. Nu sprang jag 7 km på lite drygt 41 minuter. Det ger att jag har 13 minuter på mig att springa 2 km, vilket jag skulle kunna göra idag. 2,5 km på 13 min fixar jag inte idag.
Senaste löppasset har jag inte funderat så mycket på, då det var första gången på länge som jag tog i när jag sprang, och det var utan att maxa.
Viktnedgången på 14-15 kg spelar såklart roll. Har kanske 5-7 kg kvar att gå ner...
Insikter...insikter...kul!
Jag kan ha gjort Tabata för många år sedan. Vi stod framför en instruktör i en timme, med olika former av övningar. Han sa till mig efteråt att jag hade studsat i en timme. Det var roligt som jag minns det.

Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tjejsomtränar Hög puls vid träning Träning och hälsa 37
såg Träning för fjällen. Träning och hälsa 31
tango Curlstång - undvika att viktmutter gängar loss under träning? Träning och hälsa 18
Cbooo Knöl på tån efter träning Träning och hälsa 2
MonicaKa Blodtryck, maxpuls, träning? Träning och hälsa 8
Ralph4info Tränar för Alpin klättring +6.000m inom 6mån och loggar träning i Endomondo ? Träning och hälsa 1
Naturliv Träning och friluftsliv med diabetes - hur göra? Träning och hälsa 10
jpma Sjuk efter träning, dålig allmän hälsa. Träning och hälsa 27
niklaz Problem med illamående och huvudvärk efter intensiv träning Träning och hälsa 39
super mario Träning Cho Oyu/eller bara mkt bra form Träning och hälsa 11
hannulan Träning vid korsbandsskada Träning och hälsa 9
Pellepax Pulka träning, dra bildäck? Träning och hälsa 3
tango Stretcha - hur långt efter träning? Träning och hälsa 1
kalalokki Litteratur om träning Träning och hälsa 4
Veterinari Träning för klättring Träning och hälsa 9
kalalokki Bättre träning...... Träning och hälsa 10
MalamuteFrida Träning inför skidåkning? Träning och hälsa 6
jossanw83 Gratis prova på träning Multisport STHLM Träning och hälsa 0
kjpil Är träning en social aktivitet? Träning och hälsa 22
Yakherden Träning för klättrare Träning och hälsa 3
Newlin Vad lyssnar du/ni på vid träning... Träning och hälsa 17