Ett spinningpass och ett Tabatapass är två olika träningspass, som bygge höjer pulsen. Tabatapasset är bra träning för hela kroppen, och i min mening ganska bra om man vill träna under en ganska kort tid. Man får en bra träningseffekt för hela kroppen.
Ett spinningpass är bra för kondition och uthållighet, på ett annat sätt än ett Tabatapass.
Om man med "bättre konditionsträning" försöker klura ut vilken av dessa som är bäst för konditionen, så skulle jag vilja säga att Tabatapasset gör en generellt starkare och att spinningpasset gör att konditionen och uthålligheten ökar. Båda är bra, på olika sätt. Båda tränar såväl hjärta och kropp...
Man brukar säga att man har en bra kondition om man kan prestera över tid. Jag är väldigt intresserad hur snabbt jag kan springa runt min sjö här hemma...en sträcka på 9,5 km. Tror det var kring 2014 typ som jag sprang på ca 54 kminuter. Nu sprang jag 7 km på lite drygt 41 minuter. Det ger att jag har 13 minuter på mig att springa 2 km, vilket jag skulle kunna göra idag. 2,5 km på 13 min fixar jag inte idag.
Senaste löppasset har jag inte funderat så mycket på, då det var första gången på länge som jag tog i när jag sprang, och det var utan att maxa.
Viktnedgången på 14-15 kg spelar såklart roll. Har kanske 5-7 kg kvar att gå ner...
Insikter...insikter...kul!