Lågintensiv träning.

Först måste vi tänka att vi är olika individer. Min träningsform kanske passar mig, men inte nån annan:
Nu är jag till åren kommer, men den träningsform som passat mig bäst är: Lågintensiv träning under tid, typ 1,5-2,5 timmar.
Slita på spinningpass, intervaller i backar etc, sliter bara på leder, senor och muskler.
När jag började med långa pass, insåg jag ganska tidigt att jag ökade min uthållighet, därmed kunde jag hålla högre fart på kortare distanser.
På grund av min ökade uthållighet, så blev jag även snabbare på kortare distanser.
Hade en bra träningstid då jag var ca 50.
Testade min maxpuls då jag var 48, 10km tempo med maxfart i litet motlut sista 500m.
Maxpuls var 196... Man brukar ju säga att maxpuls är 220-ålder. Borde ju vart 172 då.
Guidade ett gäng fd långdistanslöpare, frågade deras tränare. Varför jag har så hög maxpuls, enda svaret jag fick, du har ett starkt hjärta.
Testade min maxpuls när jag va 66, då var den 192..

Slit inte ut era kroppar, leder, senor, muskler med intensiva träningsformer, låt de ta tid, och bygg för framtiden.
Efter 40 år som Budoutövare så är min kropp ganska bra tränad. Och jag skulle säkert kunna ta mig upp på Kebnekaise idag med en stor portion stönighet. Men jag vill få mer uthållighet för att kunna njuta mer av upplevelsen.

Först måste vi tänka att vi är olika individer. Min träningsform kanske passar mig, men inte nån annan:
Nu är jag till åren kommer, men den träningsform som passat mig bäst är: Lågintensiv träning under tid, typ 1,5-2,5 timmar.
Slita på spinningpass, intervaller i backar etc, sliter bara på leder, senor och muskler.
När jag började med långa pass, insåg jag ganska tidigt att jag ökade min uthållighet, därmed kunde jag hålla högre fart på kortare distanser.
På grund av min ökade uthållighet, så blev jag även snabbare på kortare distanser.
Hade en bra träningstid då jag var ca 50.
Testade min maxpuls då jag var 48, 10km tempo med maxfart i litet motlut sista 500m.
Maxpuls var 196... Man brukar ju säga att maxpuls är 220-ålder. Borde ju vart 172 då.
Guidade ett gäng fd långdistanslöpare, frågade deras tränare. Varför jag har så hög maxpuls, enda svaret jag fick, du har ett starkt hjärta.
Testade min maxpuls när jag va 66, då var den 192..

Slit inte ut era kroppar, leder, senor, muskler med intensiva träningsformer, låt de ta tid, och bygg för framtiden.
Hårdare konditionsträning sliter mer (löpning inte minst), visst, men det stärker också, förutsatt att du ger kroppen tid och möjlighet att återhämta sig. Variation och balans är alltid eftersträvansvärt.

Att bygga upp en aerobisk bas med mycket eller bara lugn träning fungerar bara till en viss nivå (ofta tillräckligt för de flesta), sen måste du lägga till träning i högre pulszon för att ta vidare steg beträffande din kondition. Detta gäller om man är intresserad av träning, vill ställa upp i amatörlopp eller tävla mer seriöst.

Maxpuls diskuterades i en annan tråd för ett tag sedan. Jag tror att du ska ska ta de siffrorna med en nypa salt. För det första är det svårt att testa. Dels pga ansträngningen som krävs. Är man inte inte van, med en redan någorlunda kondition, så är det svårt att anstränga sig så mycket och länge som krävs för att få ett pålitligt värde. För det andra så är själva mätmetoden helt avgörande. En pulskocka är inte pålitligt då de kan diffa väldigt mycket. Pulsband är bättre. Bäst är ett träningslab med guide/coach.

Maxpuls är förövrigt ett ganska ointressant mått för någon annan än dig själv. Det säger generellt sett inget om att du har ett starkt hjärta, eller bra kondition. Maxpuls är ett genetiskt värde som sjunker med stigande ålder. Det är ett värde som mest är intressant om du tränar baserat på dina pulszoner. Låg vilopuls kan däremot vara en indikator på god form.

Med lågintensiv träning menar jag inte att man springer på ett löpband, samma lutning och samma tempo.
När jag körde mina +1,5 timmes pass, så naturligtvis ökade pulsen i backar och även på mindre trixiga stigar.
Dessa långa pass, medförde att jag sänkte mina tider på kortare distanser, pga ökat uthållighet.,
I ungdomen tränade jag olikt, pga skol mästerskap Dm etc. Då jag var runt de 50, var det mest på amatörbasis, typ träna för att må gott, genomföra terränglopp och halvmaror.
Som jag skrev tidigare, så visst körde jag tempolopp.. mm. Men korta intervaller (släkt mark eller backe) avstod jag ifrån:
Det pass jag gillade mest, va 3-5 min intervaller I obanad terräng.. (Jo jag har orienterat en del)
Med detta vill jag ha sagt att jag inte varit ute efter att bli ngn elitlöpare, men fann en träningsform som funkade för mig.
Numera på ålderns höst har jag lag löpningen åt sidan. Nu är det långa promenader, och turer med cykel som gäller.
Tränar ibland med packning för att nå mitt mål, min första Sarekvandring.

Nu har jag testat att gå med en Kettekbell ca en timme. Det var inte döjobbigt och jag hade en medelpuls på 130. Och det blir några mer rundor med kettelbellen.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tjejsomtränar Hög puls vid träning Träning och hälsa 39
såg Träning för fjällen. Träning och hälsa 31
tango Curlstång - undvika att viktmutter gängar loss under träning? Träning och hälsa 18
Cbooo Knöl på tån efter träning Träning och hälsa 2
MonicaKa Blodtryck, maxpuls, träning? Träning och hälsa 8
Ralph4info Tränar för Alpin klättring +6.000m inom 6mån och loggar träning i Endomondo ? Träning och hälsa 1
Naturliv Träning och friluftsliv med diabetes - hur göra? Träning och hälsa 10
jpma Sjuk efter träning, dålig allmän hälsa. Träning och hälsa 27
niklaz Problem med illamående och huvudvärk efter intensiv träning Träning och hälsa 39
super mario Träning Cho Oyu/eller bara mkt bra form Träning och hälsa 11
hannulan Träning vid korsbandsskada Träning och hälsa 9
Pellepax Pulka träning, dra bildäck? Träning och hälsa 3
tango Stretcha - hur långt efter träning? Träning och hälsa 1
kalalokki Litteratur om träning Träning och hälsa 4
Veterinari Träning för klättring Träning och hälsa 9
kalalokki Bättre träning...... Träning och hälsa 10
MalamuteFrida Träning inför skidåkning? Träning och hälsa 6
jossanw83 Gratis prova på träning Multisport STHLM Träning och hälsa 0
kjpil Är träning en social aktivitet? Träning och hälsa 22
Yakherden Träning för klättrare Träning och hälsa 3
Newlin Vad lyssnar du/ni på vid träning... Träning och hälsa 17
camoscio träning under tur Träning och hälsa 3
ctve8n Träning inför inryck - Lumpen Träning och hälsa 4
Staffan Andersson Vasaloppet... Träning och hälsa 10
plaskdaja Träning på hög höjd Träning och hälsa 5
bullpop Frågor om min träning. Träning och hälsa 2
lurifix Träning och Bastu?? Träning och hälsa 14
camoscio träning efter olycka, tips och erfarenheter Träning och hälsa 19
e_strom83 Hjälp med träning för klassikern Träning och hälsa 4
BENmeister Träning + halsont Träning och hälsa 11
mike79 Träning för topptur ? Träning och hälsa 7
pagren Blodgivare - Träning Träning och hälsa 9
Linus_S Träning För Toppturer Träning och hälsa 3
millimeter Blodprov/träning Träning och hälsa 8
lutzen Får halsont vid träning Träning och hälsa 16
ekis MP3-spelare för träning Träning och hälsa 4
blotrese Ökad puls efter träning Träning och hälsa 2
cyklajämt illamående vid träning Träning och hälsa 16
Sunkan_85 Styrke träning Träning och hälsa 4
kattenihatten Träning efter graviditet Träning och hälsa 5
PerHenrik Läkemedel och träning Träning och hälsa 8
Almquist Träning och halsont? Träning och hälsa 6
evangelist Träning i Stockholm inför Lidingöloppet Träning och hälsa 1
Polymeras Träning inför höghöjdsbestigningar? Träning och hälsa 8
klask Pulsbaserad träning? Träning och hälsa 2
Paddy_boy natt jobb, mat och träning ? Träning och hälsa 3
henkealf Inlines, eller annan alternativ träning? Träning och hälsa 4
johlju diabetes, insulin och hård träning Träning och hälsa 2
stefanhum Alternativ höghöjds-träning? Träning och hälsa 10
Performance Träning inför Mount Blanc Träning och hälsa 2

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg