Många skriver att det är väldigt lätt att gå upp på keb. När jag var ung och förhållandevis vältränad misslyckades mitt kompisgäng faktiskt med att komma upp. Vi var unga och dumma så startade relativt sent på dagen plus en del andra nybörjarmisstag.
Det är många höjdmeter som ska tas, och rätt mycket sten på vägen. Är man helt ovan vid att gå i brötig terräng kan det bli rätt jobbigt. Och vandringen tar rätt många timmar. Antar att jag också idag skulle tycka att det var rätt enkelt att komma upp.
Klarar man fjällvandring med packning och upp mot 20km dags-etapper så ska ju bestigning av keb inte vara någon större extra ansträngning.
Lågintensiv träning är ju superbra och (nästan) all träning som blir av är bättre än ingen träning. Men om man tränar upp till 3 gånger i veckan och vill ha ut så mycket som möjligt så är det bättre att höja intensiteten.
Ska man hålla på länge så är energi-intag under aktiviteten väldigt viktigt.
Bra inlägg.
Jag har varit uppe på toppen tre gånger, och alla gångerna har jag lämnat tältet vid fjällstationen och bara haft en liten ryggsäck med mig, innehållandes kök, mat/energi, vatten och kläder/regnkläder.
Jag gick västra leden, och det tog en dag fram och tillbaka. Lagade till lunch i stugan högre upp. Viktigt med bestigningen är att ha med vatten.
Tränar man lågintensivt så ha man uthållighet, och jag anser att man behöver lägga in träning där pulsen stiger lite mer, i alla fall en till två gånger i veckan. Resten kan vara lågintensivt.
Lågintensivt för mig kan man dela upp i typ promenader...att inte byta om till träningskläder...och till de träningspass där man ser till att man får lite puls och kan hålla på länge, och då har man bytt om till träningskläder.
När jag gjorde ett test kom man fram till att jag hade min gräns mellan zon 2 och zon 3 på 140 slag per minut. Jag skriver BPM fortsättningsvis.
Testet bekräftar mina erfarenheter också, och är jag vältränad så märker att jag kan hålla på väldigt länge med puls på max 140 BPM.
Jag använder lågintensivt på två sätt:
1. När jag startar upp min träning. Ett exempel på det:
Jag har tränat spinning sedan i mitten av december, och det har varit pass där jag har tagit i efter min förmåga. Utvecklingen har varit bra och jag har blivit starkare. Pulsmässigt har medelpulsen sjunkit vartefter kroppen tagit till sig av träningen. Effektmässigt har jag kunnat trycka på mer på pedalerna och jag har vid varje spinningpass utmanat mig själv lite.
Spinning har gett starka ben och en bra träning för hjärta och så vidare. Jag ska springa Två sjöar runt i mitten av mars och behöver träna löpning. Därför kan man säga att jag startade upp löpträningen ganska nyligen, och jag startade lugnt.
Medelpulsen var 125 BPM, väl under vad jag trodde. Jag blev förvånad. Spinningen har tränat upp konditionen på ett sätt som förvånade mig, trots att jag tränat i många år.
Nåja, nog om det med pulsen. Jag har alltså kommit igång med löpträningen och ska skynda långsamt. jag sprang ganska långsamt och inte för långt. Det var endast för att inte dra på mig någon onödig löprelaterad skada. Jag ska springa två gånger till innan Två sjöar runt...kanske tre gånger. Två eller tre gånger till innan den 16 mars...jag får se.
2. För att träna uthållighet. Ett exempel på det:
Om jag ska springa eller cykla långt så är det timmar på sadeln som räknas eller avverkade kilometer med löparskorna på fötterna. Jag börjar alltid lugnt och vet att träningseffekten kommer med tiden.
Jag tränar efter mitt eget koncept att volym kommer före intensitet, dvs att jag behöver ha gjort
grundträningen innan jag kan höja intensiteten.
Löpmässigt innebär det för mig att jag inte höjer tempot speciellt mycket innan jag ledigt kan springa 45 min - 1 timme. Efter det kan jag börja med backträning eller lite fartlek, intervaller eller annat.
Cykelmässigt så ser jag till att jag har 1-2 timmar på sadeln innan jag tar mig an lite mer utmanande träning. Oftast cyklar jag i typ samma hastighet, så det är den uthålliga träningen som jag tränar här. Det är ytterst sällan som jag kommer upp i riktigt hög puls när jag cyklar. Däremot så cyklar jag långt. En favoritrunda i Stockholm tar 8 timmar, från dörr till dörr.
Avslutningsvis:
Lågintensiv träning är fler repetitioner med låg vikt. Men även träning med tung ryggsäck (behöver inte vara suuupertung ryggsäck)
Högintensiv träning är rejält pulshöjande träning under ganska kort tid. Det ger bra effekt.
Kul tråd tycker jag!