Tarp
Funderingar efter Kimkims lite nedslående experiment med den kanske alltför klena presenningen.

Visst kan den funka, men då bara i ett begränsat antal uppsättningar, som inte utsätter den för stora punktlaster. Att pinna ner en "tetra" med en vandringsstav går säkert bra med lite lokala förstärkningar, men att fixa lastfördelande förstärkning för mer "svävande" uppsättningar skulle kräva ett pådrag som knappt är rimligt. Det skulle både öka vikten, kräva tid, och förutsätta en kunskap som inte självklart alla besitter.

Resultatet blir ändå kompromissartat, och presenningen känns inte värd jobbet. Men vi har ju lite ekonomisk marginal, så jag började leta efter mer dedikerade tarpar, och hittade denna. 20 den rip-stop dubbelbelagd silnylon, 500 g, 2,45x2,45 m (OK för en person), 199 kr, linor och fyra tältspik ingår. Öglor mitt på är ökar antalet möjliga uppsättningar. Visserligen på rea så inget allmängiltigt tips, men om den ersätter både nuvarande tarp, linor och tältspik så ryms även ordinarie priset i budgeten, och tarpen säljs t ex här för just kring 400 kr.

Det finns dessutom fler som ligger kring den prisnivån. Vill/vågar man handla på Temu eller Amazon, finns ännu fler.

Bilder som dyker upp tyder på att den tål även "svävande" uppsättning:
1709417305541.png

Här finns lite utförligare beskrivning, inkl. det märkliga faktum att den bara väger 380 g. 500 g kanske då inkluderar linor och tältspik? Olika sidor anger också olika vattenpelare - här 2000 mm mot de svenska 3000.
Att den säljs av Bergfeunde/TrekInnAlplinetrek (samma firma) tyder förhoppningsvis på att den går att lita på. 20 den är mer än dyra silnylontarpar från Sea to Summit o.d.
Tarpen verkar dessutom vara svensktillverkad ;)
1709420000516.png

Senast ändrad:
Tarp
Funderingar efter Kimkims lite nedslående experiment med den kanske alltför klena presenningen.

Visst kan den funka, men då bara i ett begränsat antal uppsättningar, som inte utsätter den för stora punktlaster. Att pinna ner en "tetra" med en vandringsstav går säkert bra med lite lokala förstärkningar, men att fixa lastfördelande förstärkning för mer "svävande" uppsättningar skulle kräva ett pådrag som knappt är rimligt. Det skulle både öka vikten, kräva tid, och förutsätta en kunskap som inte självklart alla besitter.

Resultatet blir ändå kompromissartat, och presenningen känns inte värd jobbet. Men vi har ju lite ekonomisk marginal, så jag började leta efter mer dedikerade tarpar, och hittade denna. 20 den rip-stop dubbelbelagd silnylon, 500 g, 2,45x2,45 m (OK för en person), 199 kr, linor och fyra tältspik ingår. Öglor mitt på är ökar antalet möjliga uppsättningar. Visserligen på rea så inget allmängiltigt tips, men om den ersätter både nuvarande tarp, linor och tältspik så ryms även ordinarie priset i budgeten, och tarpen säljs t ex här för just kring 400 kr.

Det finns dessutom fler som ligger kring den prisnivån. Vill/vågar man handla på Temu eller Amazon, finns ännu fler.

Bilder som dyker upp tyder på att den tål även "svävande" uppsättning:
Visa bilaga 43603

Här finns lite utförligare beskrivning, inkl. det märkliga faktum att den bara väger 380 g. 500 g kanske då inkluderar linor och tältspik? Olika sidor anger också olika vattenpelare - här 2000 mm mot de svenska 3000.
Att den säljs av Bergfeunde/TrekInnAlplinetrek (samma firma) tyder förhoppningsvis på att den går att lita på. 20 den är mer än dyra silnylontarpar från Sea to Summit o.d.
Tarpen verkar dessutom vara svensktillverkad ;)
Visa bilaga 43609
Tack, bra tips! 200 spänn för nått bergfreunde säljer för över 1000kr kändes ju väldigt bra. Den som blir sugen får skynda sig, jag klickade precis hem den näst sista.

Jag har en gammal fjällmark diamant i liknande vikt och storlek. Den har tjänat mig väldigt bra och funkar fortfarande trots att den börjar bli lite sliten nu.

Diamantformen fungerar väldigt bra för den enklaste och säkraste uppsättningen jag vet: Ett hörn rätt högt upp i en trädstam. Motsatt hörn spänns ner i marken så långt bak från trädet som möjligt. Och så sätter man de resterande 2 hörnen i backen där det blir lagom spänt. Då är man väldigt väl skyddad även om det spöregnar och blåser. Det är också väldigt enkelt jämfört med att få upp ett "flygande tak" och kräver nog mindre av presenningen.

Jag vill gärna reda ut hur tunn byggpresenning som är lämpligt som tarp. Men jag tyckte det blev lite väl mkt specifikt om det för denna tråden så jag letade upp en gammal tråd att tjata i om det, den som vill kan läsa här.

När jag ringat in den tjocklek som är lättast men ändå rimligt hållbar så återkommer jag här i tråden så klart. Än så länge kan jag säga att 60g/m2 är väl klent och 90g/m2 räcker mer än väl. I båda fallen bör man tejpa öljetterna, som är den svaga punkten.

Det känns viktigt inte bara för att kunna rekommendera en bra billig presenning. Utan för att få nån slags lägstanivå att jämföra "riktiga" friluftstarpar med. Om de kostar mer bör de ju också vara mer hållbara och/eller lättare annars är det ju ingen vinst med dem.

Misstänkte direkt att du skulle klicka hem tarpen, är sugen själv ;)
Toppen med all din IRL-testning!

Jag såg att du hade xxl-tarpen på alternativlistan, men den är PU-belagd, tyngre och har fått dålig recension för just hållbarhet, så det var kul att hitta ett alternativ i silnylon.

Biltemas Regnponcho
Under mitt besök på Biltema så passade jag på att kolla in regnponchon. Den kändes riktigt rejäl och stark med tanke på att den bara kostar 50kr. Rymlig också. Av vad jag kunde bedöma i butik så håller den nog för en hel del närkontakt med klipphällar och grenar. Men som tarp fungerar den nog inte så bra för om man drar ordentligt i den så töjer den sig och den töjer inte tillbaka efteråt.
(Testade bara lite grann i ena kanten på en som redan låg utanför sitt paket. Ifall någon köper just den så kommer de få dras med en liten grop från min tumme i nederkant, förlåt!)

För denna lista och till det priset så skulle jag säga att den är super!

Biltemas Tältlinor
Jag har slut på billig lina hemma och behöver ändå några fler linsträckare. Så inför mina tarp-experiment passade jag på att köpa biltemas tältlinor, 5x3m med linsträckare för 50kr. De är med på listan. Linan är rätt tjock och suger säkert upp den del vatten. Ingen kvalitetskänsla direkt, men de håller säkert. Linsträckarna är helt vanliga platta så de funkar väl som de brukar funka, dvs väl.
Jag gillade att man fick linsträckare på köpet, men kanske borde man rekommendera en rulle persiennlina istället. Får se vad jag tycker om biltemas linor efter lite tarp-test.

Misstänkte direkt att du skulle klicka hem tarpen, är sugen själv ;)
Toppen med all din IRL-testning!

Jag såg att du hade xxl-tarpen på alternativlistan, men den är PU-belagd, tyngre och har fått dålig recension för just hållbarhet, så det var kul att hitta ett alternativ i silnylon.

Ja jag är också tveksam till den! Jag tillät mig att skriva upp den då listan fortfarande är under arbete. Egentligen inget tips utan mer referens för fortsatt letande då det är den billigaste "riktiga" tarpen som går att köpa. Eller, den kommer vara det igen ifall du klickar hem den sista Stoic-tarpen :D

Det är riktigt spännande detta! Jag vet verkligen inte vad sweetspot mellan pris och användbarhet ligger. Men snart kommer jag nog ha riktigt bra koll, åtminstone på min egen åsikt och varför jag har den.

PU-beläggning är ju tråkigt. Samtidigt så är jag supernöjd med min PU-belagda DD Superlight som väger under 500g för 9m2 som fungerar väldigt bra och har bra hållbarhet. Så PU behöver inte vara katastrof. Men silikon är ju helt klart bättre!

(...) PU-beläggning är ju tråkigt. Samtidigt så är jag supernöjd med min PU-belagda DD Superlight som väger under 500g för 9m2 som fungerar väldigt bra och har bra hållbarhet. Så PU behöver inte vara katastrof. Men silikon är ju helt klart bättre!
Klart "bra nog" med PU, livslängden är kortare men inte orimlig. Ska man teoretisera, så är det inte det lättaste som gör jobbet, för rivstyrka/viktenhet är signifikant lägre än silnylons. Så om Alex vill minimera sin packvikt och kommer över en silnylontarp till ett konkurrerande pris, så bör hen slå till :)

(...) men kanske borde man rekommendera en rulle persiennlina istället. Får se vad jag tycker om biltemas linor efter lite tarp-test.
Tältlinor
Experimenterat med persiennlina och backat. Hade svårt att hitta kompatibla linsträckare och det var inte heller optimalt (och pilligt) med tältlineknutar på så tunna och hala linor. Vet du linsträckare som går ihop med persiennlina så tipsa gärna.

Tältlinor
Experimenterat med persiennlina och backat. Hade svårt att hitta kompatibla linsträckare och det var inte heller optimalt (och pilligt) med tältlineknutar på så tunna och hala linor. Vet du linsträckare som går ihop med persiennlina så tipsa gärna.

Nej jag använder inte persiennlina själv men här på Utsidan så har man ju läst det tipset hundra gånger och blivit hjärnvättad. Men 2mm är nog minsta tjockleken jag skulle rekommendera på lina och persiennlina är nog tunnare som du säger. Så vi avfärdar det om ingen kommer med något bra försvar för den linan.

När jag letade lina åt mig själv slutade det i svindyra Lawson Glowire som verkligen är super på alla sätt och vis förutom priset på 215kr för 15m. Det passar ju absolut inte på listan!! Och nu när jag ska leka med tarpar så känns det givet att köpa billigare lina. Tråkigt när man har grejer som är för dyra för att användas, men men..

Tältlinor

Kan ni inte använda någon knop som istället för linsträckare, en variant av prusik borde kunna låsa linan i tänkt längd.

Eller väger de extra centimetrarna lina mer än plast/metall-biten?

Jag har aldrig räknat gram på mina turer så jag vet inte.
På mitt tält (Mountain hardwear) så har jag knopar som linsträckare från fabriken och det har funkat bra.

Min erfareneht av persiennlina är att den åldras så man bör kolla av linan inför sin tur - har hängt upp saker i trädgården (iofs ute dygnet runt) och de åldras av väder och vind. Tält står ju sällan ute året runt.

/Patrik

Kan ni inte använda någon knop som istället för linsträckare, en variant av prusik borde kunna låsa linan i tänkt längd.
Eller väger de extra centimetrarna lina mer än plast/metall-biten? (...)
Linsträckare vs knopar
Använder oftast vanlig tältlineknop, flera sorter inkl. prusik funkar ju men de enklare sämst på de persiennlinor jag testat. Linsträckare är en aning bekvämare så de fabriksmonterade som råkar vara kvar på mitt tält efter 13 år sitter kvar. Men småsaker går sönder och/eller tappas bort, och en låsknut funkar alltid. Och nej, inte ens jag har vägt extralängden och jämfört med linsträckare ;)

Tack för varningen för persiennlinans UV-beständighet. Vi ska inte krångla till det för Alex.

(...)

När jag letade lina åt mig själv slutade det i svindyra Lawson Glowire som verkligen är super på alla sätt och vis förutom priset på 215kr för 15m. Det passar ju absolut inte på listan!! Och nu när jag ska leka med tarpar så känns det givet att köpa billigare lina. Tråkigt när man har grejer som är för dyra för att användas, men men..
Om du ändå klickat hem Stoic-tarpen, kan du ju lägga till 20 m tältlina på rulle för 3kr/metern, så slipper du extra fraktavgift och kan experimentera utan hämningar ;)

Bra tips även till Alex, om hen behöver extra - 4 st ingår ju i tarpköpet.

Tarp

Jag lutar kraftigt åt att välja denna som huvudsaklig rekomendation

Kayoba tarp

3x3m, 9m2, 570g, 270kr
8st linfästen
Packvolym 1,4L

Fungerar riktigt bra tycker jag. Storleken är rymlig, för mig är 3x3 lämpligt för 2 personer men ändå inte för stort att hantera för en person.

6FC729F4-1424-4D8F-BB8C-72D35D7273CD.jpeg
Golvet på bilden är ca 110cm brett.

Väven känns tålig.

Den svaga punkten är linfästena. Fästena kommer inte gå sönder men duken är inte förstärkt där så den kan ju rämna av belastningen. Men de funkar helt okej för de första turerna. Den som vill använda denna tarp i längden kan öka hållbarheten betydligt genom att sy förstärkningar. Kanske kan tejp göra viss nytta till att börja med.

D4D94D00-853F-4199-A766-63603AF8957E.jpeg
Hörnfäste utan förstärkning.

Det är den billigaste tarpen jag hittat för rek. pris i svensk butik. Jula är inte känt för kvalitet men de brukar sköta reklamationer och sånt rätt bra.

Linor och markspik ingår. Linorna är korta så man får skaffa längre. Markspiken är gammaldags och tunga. Jag hade glömt hur svårt det är att få såna att stanna i marken. Så de ska helst bytas asap.

Markspiken har en liten påse. Den kan man väl använda men ta bort kardborrelåsningen som bara är störig, tung, och i värsta fall kommer åt att slita på duken.

Packpåsen är okej men lättast är att rulla tarpen och linda en av linorna runt.

Andra tarpar
Det finns andra billiga. Undvik de med oförstärkta öljetter. T.ex. MFH som jag köpte som militärt överskott billigt sprack innan jag hunnit spänna den hårt ens. Skadan började vid öljetten. Jag hade nog otur men själva konstruktionen är som gjord för otur.

A600C799-0A4D-4335-8EFB-C97567783131.jpeg
Här är de två bitarna, man ser formen av öljetten på nedre biten. Man ser att öljetten har någon form av förstärkning men den var för klen och var inte fastsydd i det som blev undre delen på fotot.

Öljetter kan fungera bra ifall de sitter i ett kraftigt material som in sin tur är fastsytt i den tunna duken. Här är en tarp jag använt mycket, öljetten sitter i en rem och duken är även förstärkt och förstärkningens trådar hamnar längst diagonalen vilket passar bäst i hörnen.

83936025-12D1-4109-BAAA-6434B33A68C9.jpeg
Finns inga tecken på problem vid öljetten.

Oavsett vilken tarp, gå igenom alla sömmar och dra i alla ev trådar för att se att de är fästa ordentligt. Det gäller även de finaste märkena, man kan alltid ha otur och få ett måndagsexemplar.

Använd helst elastiska stroppar mellan linfästet och linan, det avlastar mycket! Finns ca 6st/50kr i trädgårdsbutiker.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tordnado Lätt o billig ryggsäck? Lättpackning 21
Martin Fjäderlätt Billig, enkel och lätt tarp/presenning? Lättpackning 34
fyad Förslag på lätt skrivmaskin? Lättpackning 40
olaab Söker lätt vattenflaska som klarar 90 grader. Lättpackning 27
thureb Bra och lätt liggunderlag? Lättpackning 1
CalleNilsson Lätt enmanstält med vettig höjd på innertältet Lättpackning 24
Magnus H Lätt tält för svenska fjällen Lättpackning 13
vandrafjäll Stor lätt ryggsäck, exped lightning 60 Lättpackning 36
username2 Lätt rygga 30-40 L Lättpackning 4
xtrem Lätt stativ Tamrac ZipShot TR 404 Lättpackning 1
Tobias.H Lätt tält 1p/2p Lättpackning 22
fuchs Lätt hundvattenskål som är hopfällbar Lättpackning 16
dmchris Mångsidigt och lätt tält? Lättpackning 8
Tobias.H Nybörjare - Söker lätt utrustning Lättpackning 50
LightDan Packa lätt - rätt eller brist på vett? Lättpackning 252
tlundberg Lätt packbar ryggsäck Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Brooks Range Alaska med lätt packning Lättpackning 12
bredsand Lätt ryggsäck - ram vs ramlös Lättpackning 16
utesälen Stor lätt ryggsäck? Lättpackning 25
LightDan Lätt syntetisk sovsäck? Lättpackning 15
BeatriceK Hjälp mig hitta en lätt lösning för att bära med kameran Lättpackning 44
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
sofiah Lång lätt dunsovsäck Lättpackning 13
Davva2 Lätt cabin bag rygga? Lättpackning 2
Ifki Var hitta en frontmatad lätt ryggsäck? Lättpackning 9
Prankster Bred lätt sovsäck? Lättpackning 14
lokatten En fråga om en lätt sovsäck Lättpackning 29
Tordnado lätt ryggsäck Lättpackning 31
xblp Lätt handbagage? Lättpackning 14
FruViklund Lätt ryggsäck? Lättpackning 12
wistrom Lätt allroundskaljacka Lättpackning 12
lleberg Lätt och billigt kök, från dealextreme.. vågar man? Lättpackning 22
w2best Gnagare äter upp maten om man packar lätt? Lättpackning 25
kajhaj lätt tält för 3 personer Lättpackning 2
tsd 30l och lätt packning Lättpackning 25
Jörgen Fjaderlatt.se Haven - lätt tält för två Lättpackning 37
gro Tenkara - Lätt fiske? Lättpackning 5
lleberg I väntans tider! Lätt Sovsäck från polen :) Lättpackning 154
justsafe Så här lätt utrustning har inte DU! Lättpackning 24
Jörgen Fjaderlatt.se Lätt utrustning för Alaska-Yukon Lättpackning 20
såg lätt pckning för stora vandrare Lättpackning 4
avslutad130206 hajbettet packar lätt istället Lättpackning 55
avslutatmedlemskap150605 lätt mat för 14 dagar? Lättpackning 16
avslutat medlemskap1105 Lätt mat? Lättpackning 23
alven Lätt ryggsäck för toppturer och skidåkning Lättpackning 3
IvanH Lätt tält i hårt fjällväder? Lättpackning 33
såg finns det svenska hemsidor där man kan köpa lätt utrustning. Lättpackning 3
gusbo Lätt packning för 3 dagar i Vålådalen-Lunndörren Lättpackning 2
tsd lätt tält Lättpackning 2
BZ120 Lätt sovsäck för 0grader Lättpackning 24

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg