Tarp - Kolari
Tarpen jag fick hem var 2117 Kolari som är PU-belagd. När jag tittade närmare på GetCamping så stod det faktiskt 2117 där så de lurades inte eller så.
Den kostade alltså 200kr och säljs ofta för 400kr. Är den värd pengarna? Ja absolut. Av de billigare tarpar jag tittat på det senaste verkar denna mest genomarbetad. Alla linfästen är förstärkta och de sitter på de rätta ställena. Två linfästen längst med rygg-sömmen är väldigt smidigt.
Jag har bara testat att resa tarpen en gång men det räcker att inspektera sömmar och förstärkningar för att förstå att den här tarpen kommer hålla bättre än t.ex. Julas tarp där linfästena är sydda direkt i kantsömmen utan förstärkningar.
Färgen skimmrar i solljus, solen höll på att försvinna när jag tog bilderna men i solljuset var den jättefin!
Det enda som är tråkigt med denna tarp är vikten jämfört med storleken. Den väger ungefär samma som Julas tarp, lite mer kanske. Men den är 2,45x2,45m (Julas är 3x3). Kolari består av två trekantiga tygstycken som är ihopsydda så att rygg-sömmen går från hörn till hörn.
Jag har haft en diamantformad tarp länge och det bästa med den är att den fungerar så bra för att göra den enklaste tarpuppsättningen enligt mig:
Ok, marken är riktigt dålig men jag hade redan använt den bästa marken till min andra tarp som jag skulle sova under, detta var bara ett test.
Det behövs bara en lina för att fästa ett hörn i ett träd och sen sätter man markspik i de andra hörnen direkt i marken. En sådan uppsättning blir väldigt vindskyddad men ändå luftig. Man kan få ännu bättre skydd än på bilden om man sänker den lite eller om man väljer ett tjockare träd att binda den i. Jag vet ingen tarp-konfiguration som kräver mindre jobb för att få till bra. Eftersom denna tarpen har fästen längst med rygg-sömmen också kan man säkerställa att tarpen inte saggar för mycket längst in. Man ser linan på denna bild:
Tyvärr är 2,45m lite kort för denna typ av uppsättning, 3m hade varit bättre. Visst fungerar det och visst kan man få till det, framförallt om man är under ca 170cm. Eftersom jag är så förtjust i denna enkla uppsättning är det lite tråkigt, men det finns ju andra uppsättningar.
Här har jag lyft upp änden med en pinne från skogen. Då fick mitt 2x1,1m stora golv plats med drygt en dm marginal till hörnen. De flesta klarar ju sig med ett mindre golv och klipper man av hörnen så får man ju bättre marginal utan att ens minska på längden. Sätter man ridgeline mellan två träd istället så får man lite bättre vindskydd i gavlarna ändå.
Så för att samanfatta så är den väldigt fin och känns gedigen. Men storleken är lite liten för att passa en lång person eller en nybörjare ifall det regnar och blåser samtidigt. Menar inte att man inte kan få det att fungera men man kanske behöver tänka till lite grann och det blir enklare om man har lite erfarenhet.
Hade den varit 3x2,45m hade jag hellre haft Kolari som huvudförslag istället för Jula/Kayoba. 400kr är ju bara 130kr mer än Kayoba för 270kr. Men man får en mer genomarbetad tarp.
Men Kayobas tarp på 3x3m är nog enklare att göra ett bra skydd med ifall vädret är lite dåligt. Och man kan ju förstärka linfästena vid ett senare tillfälle.
Kanske finns det bättre alternativ men Kayobatarpen är bra för att vara så billig. Avslutar med bild på den: