FÖRSTÄRKNINGSKLÄDER
Efter gårdagens uppdatering ser klädavdelningen ut så här:
Buff
Väldigt mångsidigt och effektivt plagg. Många användningsområden har redan nämnts.
Jag har en runt halsen hela dagen. På kvällen får den vara mössa (skyddar även håret mot de syntetiska material som tovar ihop det nåt förbannat). Då tar jag på mig en tjockare buff runt halsen. Men en buff får räcka här
Vikteffektiv värme, helt klart.
Keps
Att regnponchon saknar skärm var en bra kommentar
@joanna
Mina personliga vanor spelar egentligen ingen roll här men nämner ändå att jag själv inte är en ”kepsperson” men jag har alltid keps just på vandring.
Utöver fördelarna som redan nämnts så funkar kepsen mkt bra tillsammans med ett huvud-myggnät.
Mer användbart än mössa och de flesta nöjer sig med en keps på sommaren.
Handskar
Jag använder inte handskar i plusgrader, hatar handskar, de är i vägen och blir alltid blöta. Men väldigt många tycker att handskar är väldigt bra för att hålla värmen och skydda händer osv så de får stå med.
Själv har jag kniv med parerskydd + handskar på turer där jag ska elda annars inte.
Dunjacka/puffy
Vi tycks ha bestämt oss för en sovsäck som är väldigt prisvärd och specen stämmer med våra kriterier för turen ca +7C
Decathlon brukar leva upp till sina specar lika bra som andra kända tillverkare, vad jag vet.
Jag hade hellre sett mer marginal när det gäller sovsäcken. Men vi kommer knappast hitta en mer prisvärd säck så det lär bli denna.
Därför ökade jag vikten på Dunjacka/puffy till hela 450g. Det borde inte vara några problem att hitta ett billigt mellanlager som är varmt nog i den vikten.
Jag höjde även vikten på understället till 300g.
Det gör det också lättare att hålla sig varm på kvällen innan man lagt sig.
De flesta kommer nog välja tunnare jacka och underställ på sommaren. Men nu har jag dedikerat lite mer vikt till de som vill vara helt säkra på att inte frysa, så har vi lite säkerhetsmarginal för sovsäcken.
Kanske får jag tid att ta ett par foton på några loppisar i min stad för att visa den brutala mängd som finns av denna typ av jacka. Och väga några olika så jag inte missbedömt vikten.
Just nu känner jag mig rätt nöjd med förstärkningskläderna. Alltså kom gärna med input ändå så klart. Tycker någon att detta är för lite, berätta viket plagg som är för tunt eller saknas. Men jag är själv väldigt frusen av mig och detta skulle räcka fint för mig.