Myggskydd
Behovet av myggskydd varierar ju med tid och plats och personlighet och ofta behövs inte allt som jag nämner här. Är det riktigt mycket mygg kanske man vill ha allt detta.
Långärmade kläder och buff
- det har man ändå så ingen direkt extra vikt eller kostnad.
Myggmedel, ca 20g
- stift att föredra framför spray och roll on. US622 säljer ganska små stift med 23g myggstift + förpackning.
MyggA har större stift men man kan bryta av en liten bit och lägga i en liten ziploc (gärna en extra fryspåse utanpå då det kan bli lite kladd) eller trycka in i ett gammalt stift t.ex förra årest försvarets solskyddsstift.
- Tjärsalva är ett alternativ som fungerar väldigt bra och som är snällare mot naturen.
- Listan ska egentligen inte innehålla förbrukningsvaror och det går åt väldigt lite på en tur, så vi struntar i kostnaden, men då det är viktigt för många har vi ändå med det på listan.
Myggnät över huvudet 10-50g?
- rätt lätt så kan vara med som extra försäkring ifall det blir oväntat mycket mygg. Jag har inte använt de rejälare huvudnäten sen jag skaffade mitt StS Nano Net som väger 11g och har små maskor som man ser bra igenom. Jag har aldrig stött på flygfän som biter igenom det men det finns ju många flygfän där ute. Det kostar ca 150kr så är nog onödigt dyrt?
Vad "behöver" man för myggnät och är det något man ska undvika? Hur täta ska maskorna vara osv?
Myggtält 166g, 150kr
- Jula har ett
myggtält som rymmer 2 personer. Det väger 166g utan tvärpinnen som ska vara i toppen, men Alex kan hitta en pinne i skogen. Kostnad 150kr. Jag har inte testat. Man behöver markspik för att spänna ut det men det blir ingen belastning på dem så det går bra med små pinnar från marken.
-
@joanna har tipsat om att göra eget av myggnät på löpmeter. Det kan säkert vara smart då man kan anpassa storleken lite. De billigaste som jag hittar på en snabb sökning kostar ca 60kr metern för de som är 300cm breda eller 30kr metern för de som är 150cm breda. Alltså blir totalkostnaden kanske 120-150kr? Hur mycket behöver man? Man kan säkert få det att räcka till ett myggnät för huvudet på köpet. Om det inte finns mycket billigare så är den stora fördelen är att kunna anpassa formen.
Själv har jag ingen erfarenhet av myggtält utan bågar och inte heller av att sy med myggnät så jag vet inte riktigt. Men man blir ju lite sugen på att testa. Bilder, länkar, allmäna tips på tarp och myggnät vore kul.
Frågor
Hur skyddar ni er mot myggen om kvällarna om ni inte har tält?
Finns det något jag har missat som man behöver för att skydda sig?
Vad är viktigt att tänka på när man väljer myggnät/myggtält?
Använder ni myggnät för huvudet och vilket i så fall?
Hur ser myggsäsongen ut när du bor, under vilken del av sommaren skulle du säga att myggtält är nödvändigt?