Som nybörjare vill man kanske inte använder mossa. Använder man en kisstrasa i Alexandras fall så blir vikten för dasspappret minimalt. Och i värsta fall får man använder pappersnäsdukar som borde ingå under hygien. Och en kisstrasa väger 14 g.
Jo de flesta nybörjare vill nog ha dasspapper. Jag uteslöt det först, inte för att folk inte kommer ta med det utan för att det föll utanför min ursprungliga definition på "saker som behövs för att hålla en person torr, varm och mätt". Jag tänkte att om man börjar lägga till andra saker så finns ju inget slut för alla behöver olika saker.
Men jag har förstått att väldigt många tycker att det är bättre med en mer komplett lista. Och just att många olika tycker till gör ju allt så mycket bättre än om jag bara utgick från mig själv. Så nu är det lite allt möjligt med och filosofen i mig får protestera bäst den vill
Men jag tog precis bort dasspapper från listan och lade istället till Hygien/apotek 80g. 0kr.
Jag satte 0kr för jag utgår ifrån att sånt som är "nödvändigt" för en själv har man ju hemma annars är det ju knappast helt nödvändigt.
Skavsårstejpen får dock stå kvar tills vidare. Den kan ju användas på många sätt t.ex. för att laga utrustning och så klart som plåster osv. Så om den står på listan så har man ändå lite grundläggande säkerhetsutrustning även om man skulle skippa att ta med annat som "hygien/apotek".
Ja, då ser man hur olika man är. Är också gammal och glömmer ofta just pannlampan. Klarar mig fint utan den. Men jag lägger mig nog tidigare😉. Och kissa går jag bara något steg utanför.
Har du satt upp en tarp i blåbärsris (eller annan passande mark) kan du kissa i ett hörn av tarpen så behöver du inte gå ut ens
Pannlampan får vara med lite som en säkerhetspryl. Inte strikt nödvändig. Men OM Alex skulle göra en tarp-uppsättning som är lite dålig eller kanske onödigt krånglig kanske hon vill kunna kontrollera den och eventuellt fixa med den med bägge händerna.
Jag har plogat igenom alla 14 sidor och det mesta är ju redan skrivet. Ger mig inte in i tarp diskussionen för jag har noll erfarenhet. Och det etiska med dunsovsäckar är ett eget kapitel. Skulle själv aldrig köpa en såpass billig dunsovsäck. Etiskt dun är en svindyrt råvara och det med rätta. Även ett tunt duntätt material kostar och det går rätt mycket tyg åt samt blixtlåset. Men man får anta att hen köper sovsäcken begagnat eller en syntetsäck som inter spräcker budgeten.
Menar du att dyrare tillverkare har annan certifiering än RDS? Vi har ju diskuterat diverse lösningar från Ali Express och sånt här men på listan står ju nu en sovsäck från decathlon med certifierat dun. Men begagnat är alltid bäst, framförallt vid produkter av så tveksamt ursprung som dun.
Listan känns lite hardcore, iaf för mig som behöver ett uppblåsbart underlag och mer stabil rygga. Men åter, jag antar att hen är frisk och hurtig och klarar hårda underlag. Risken finns att hen aldrig vill sova ute igen😉.
Angående att sova på cellplast har jag sett väldigt många sova sina första nätter på cellplast utan att bli avskräckta så jag är inte så orolig. De uppblåsbara isolerade kostar ju oftast en bra slant och jag tycker inte att det passar tillräckligt väl in på temat för att ha som huvudförslag. Men det hade varit väldigt trevligt att ha med ett riktigt prisvärt förslag i kategorin Alternativ/Extra. Du kom ju med ett väldigt prisvärt tips (sett till spec och pris) från Urberg (i ett annat forum). Det hade jag gärna haft i Alternativ/Extra-kategorin om det inte vore för att den rabatten är slut nu så det kostar närmare 1000kr.
Jag gillar stabila ryggsäckar. Jag bär sällan så extremt lätt heller, trots att jag har lätta prylar. Jag har hund som vill ha regntäcke, handduk, sovsäck, massa mat och snacks m.m. Går gärna långa turer och på de korta turerna bär jag kanske kåta och kamin åt hela sällskapet. Så riktigt minimalistiska ryggsäckar vet jag inte mycket om men min spontana känsla är att folk är tåligare än mig..
På listan över Alternativ/extra finns en rygga från Stadium på 930g, ett av
@joanna s förslag. Jag har inte provat den själv men baserat på vad den väger så är den nog stabil nog för denna typ av packning även för oss som vill ha rejäla bärystem. Den har ingen riktig ram om jag förstått det rätt men den är ju ändå stabil liksom.