Den här butiken har rätt prisvärda och lätta grejer. Har handlat stavar och quiltar där förut. Men det var innan Brexit, så nu kommer det väl till tull och skit.
OT
Ja det gör det tyvärr. Har handlat en hel del småsaker från Ultralight Outdoor Gear och Rock & Run, bägge både prisvärda och mycket kunniga, men det är slut med det också :(
Ibland skulle det ändå bli billigare, men inte värt allt krångel.

Som nybörjare vill man kanske inte använder mossa. Använder man en kisstrasa i Alexandras fall så blir vikten för dasspappret minimalt. Och i värsta fall får man använder pappersnäsdukar som borde ingå under hygien. Och en kisstrasa väger 14 g.

Jo de flesta nybörjare vill nog ha dasspapper. Jag uteslöt det först, inte för att folk inte kommer ta med det utan för att det föll utanför min ursprungliga definition på "saker som behövs för att hålla en person torr, varm och mätt". Jag tänkte att om man börjar lägga till andra saker så finns ju inget slut för alla behöver olika saker.

Men jag har förstått att väldigt många tycker att det är bättre med en mer komplett lista. Och just att många olika tycker till gör ju allt så mycket bättre än om jag bara utgick från mig själv. Så nu är det lite allt möjligt med och filosofen i mig får protestera bäst den vill :)

Men jag tog precis bort dasspapper från listan och lade istället till Hygien/apotek 80g. 0kr.
Jag satte 0kr för jag utgår ifrån att sånt som är "nödvändigt" för en själv har man ju hemma annars är det ju knappast helt nödvändigt.

Skavsårstejpen får dock stå kvar tills vidare. Den kan ju användas på många sätt t.ex. för att laga utrustning och så klart som plåster osv. Så om den står på listan så har man ändå lite grundläggande säkerhetsutrustning även om man skulle skippa att ta med annat som "hygien/apotek".

Ja, då ser man hur olika man är. Är också gammal och glömmer ofta just pannlampan. Klarar mig fint utan den. Men jag lägger mig nog tidigare😉. Och kissa går jag bara något steg utanför.

Har du satt upp en tarp i blåbärsris (eller annan passande mark) kan du kissa i ett hörn av tarpen så behöver du inte gå ut ens :)

Pannlampan får vara med lite som en säkerhetspryl. Inte strikt nödvändig. Men OM Alex skulle göra en tarp-uppsättning som är lite dålig eller kanske onödigt krånglig kanske hon vill kunna kontrollera den och eventuellt fixa med den med bägge händerna.

Jag har plogat igenom alla 14 sidor och det mesta är ju redan skrivet. Ger mig inte in i tarp diskussionen för jag har noll erfarenhet. Och det etiska med dunsovsäckar är ett eget kapitel. Skulle själv aldrig köpa en såpass billig dunsovsäck. Etiskt dun är en svindyrt råvara och det med rätta. Även ett tunt duntätt material kostar och det går rätt mycket tyg åt samt blixtlåset. Men man får anta att hen köper sovsäcken begagnat eller en syntetsäck som inter spräcker budgeten.

Menar du att dyrare tillverkare har annan certifiering än RDS? Vi har ju diskuterat diverse lösningar från Ali Express och sånt här men på listan står ju nu en sovsäck från decathlon med certifierat dun. Men begagnat är alltid bäst, framförallt vid produkter av så tveksamt ursprung som dun.

Listan känns lite hardcore, iaf för mig som behöver ett uppblåsbart underlag och mer stabil rygga. Men åter, jag antar att hen är frisk och hurtig och klarar hårda underlag. Risken finns att hen aldrig vill sova ute igen😉.
Angående att sova på cellplast har jag sett väldigt många sova sina första nätter på cellplast utan att bli avskräckta så jag är inte så orolig. De uppblåsbara isolerade kostar ju oftast en bra slant och jag tycker inte att det passar tillräckligt väl in på temat för att ha som huvudförslag. Men det hade varit väldigt trevligt att ha med ett riktigt prisvärt förslag i kategorin Alternativ/Extra. Du kom ju med ett väldigt prisvärt tips (sett till spec och pris) från Urberg (i ett annat forum). Det hade jag gärna haft i Alternativ/Extra-kategorin om det inte vore för att den rabatten är slut nu så det kostar närmare 1000kr.

Jag gillar stabila ryggsäckar. Jag bär sällan så extremt lätt heller, trots att jag har lätta prylar. Jag har hund som vill ha regntäcke, handduk, sovsäck, massa mat och snacks m.m. Går gärna långa turer och på de korta turerna bär jag kanske kåta och kamin åt hela sällskapet. Så riktigt minimalistiska ryggsäckar vet jag inte mycket om men min spontana känsla är att folk är tåligare än mig..

På listan över Alternativ/extra finns en rygga från Stadium på 930g, ett av @joanna s förslag. Jag har inte provat den själv men baserat på vad den väger så är den nog stabil nog för denna typ av packning även för oss som vill ha rejäla bärystem. Den har ingen riktig ram om jag förstått det rätt men den är ju ändå stabil liksom.

(...) Har du satt upp en tarp i blåbärsris (eller annan passande mark) kan du kissa i ett hörn av tarpen så behöver du inte gå ut ens :)
...och där gick min gräns 😝. Har ni inget luktsinne...?
Egentligen OT, men tråden har utvecklats bortom rena pryllistan till att även samla på användbara nybörjarråd. Och mitt är: gör inte det... om det inte är absolut kris.

Liggunderlag
Angående att sova på cellplast har jag sett väldigt många sova sina första nätter på cellplast utan att bli avskräckta så jag är inte så orolig.
Inte jag heller, det handlar om ett par nätter på (troligen) mjuk skogsmark. Dessutom perfekt tillfälle att just komma fram till om det fungerar, eller om man behöver något mjukare. Har man redan köpt det, får man ju inte reda på att det kanske inte behövdes.

Ryggsäck
Jag gillar stabila ryggsäckar. Jag bär sällan så extremt lätt heller, trots att jag har lätta prylar. Jag har hund som vill ha regntäcke, handduk, sovsäck, massa mat och snacks m.m. Går gärna långa turer och på de korta turerna bär jag kanske kåta och kamin åt hela sällskapet. Så riktigt minimalistiska ryggsäckar vet jag inte mycket om men min spontana känsla är att folk är tåligare än mig..
Jag använder både och, och den stora skillnaden för mig är dels lastens vikt, och dels höftrem. Alex basvikt är ju imponerande låg och vi har inte antagit någon hund, så jag tror egentligen att vilken ryggsäck som helst skulle vara oproblematisk. Men för trivseln gör höftremmen IMHO väldigt mycket även vid små laster. En mjuk ryggsäck får man då packa så att den blir styv nog att överföra last till höfterna - så det är kanske den konsten vi borde tipsa Alex om.

Att packa den komprimerade sovsäckspåsen stående i ryggsäcken, och även sådant som tarpen hårt rullat på högkant, kan vara tillräckligt med tanke på den lilla totalvikten. Måtten på hans äggkartongunderlag passar dessutom perfekt att vika två segment i bredd och klämma fast (hårt) bakom gummisnörningen. Att "fodra" ryggsäcken med liggunderlaget invändigt ger ännu styvare packning, men osäkert om Alex får plats och man vill ju ha äggkartongen lättåtkomlig vid raster.

På listan över Alternativ/extra finns en rygga från Stadium på 930g, ett av @joanna s förslag. Jag har inte provat den själv men baserat på vad den väger så är den nog stabil nog för denna typ av packning även för oss som vill ha rejäla bärystem. Den har ingen riktig ram om jag förstått det rätt men den är ju ändå stabil liksom.
Jag var egentligen aldrig nöjd med den, fast den kändes välgjord i affären. Antingen har man fördelen av en riktig ram, eller så kan ryggsäcken lika gärna vara mycket lättare.

Vatten
Även det på gränsen till OT, men för ordningens skull: jag skulle ta med 0,33 l PET-flaska, alternativt 2x0,5 l. Inte alltid man kan/vill slå upp läger tio steg från sjön/bäcken.*

* I brist på vattenfilter skulle jag även ta med lite Puritab (eller bassängklor) + askorbinsyra, men det ryms i hygien/sjukvårs-posten.

"Hushåll"
Återigen extrema petitesser, men jag skulle byta den halva Wettextrasan till en Chiffonet-duk, klippt i fjärdedelar, varav två följer med. Den ena till "rena" saker som köks- och kropppshandduk, och den andra till mer grusiga/smutsiga, typ torka av tarpen innan man packar ihop den.
5g (för bägge), 0 kr, finns hemma (alt. i varenda livsmedelsaffär), torkar på nolltid och funkar bättre än Wettex.

Underställ
Syntet funkar och finns i överflöd på loppis, men kan Alex ta sig till XXL just nu, så har hen faktiskt utrymme at lyxa sig med nyköp i merinoull - både tröja och långkalsingar. De senare med 30% syntet, vilket inte är helt fel just vad häller leggings, som jag tycker slits snabbare.

...och där gick min gräns 😝. Har ni inget luktsinne...?
Egentligen OT, men tråden har utvecklats bortom rena pryllistan till att även samla på användbara nybörjarråd. Och mitt är: gör inte det... om det inte är absolut kris.
Haha, ok jag försökte mest vara rolig. Kissa under tarpen har jag visserligen gjort ett par gånger när regnet vräkt ner men inte förrän jag packat ihop alla grejer utom tarpen och är redo att gå vidare. Men tips till er som har svårt för lukter, börja röka! Dessutom kan man finansiera vilka inköp som helst genom att låtsas att man ska sluta :)

Även det på gränsen till OT, men för ordningens skull: jag skulle ta med 0,33 l PET-flaska, alternativt 2x0,5 l. Inte alltid man kan/vill slå upp läger tio steg från sjön/bäcken
Du menar alltså 0,5L som redan står plus en 33cl? Då kan man nog ta 2x0,5 lika väl. Eller rent av en hel 1,5L PET, tunna versionen, de väger ca 45g.

Haha, ok jag försökte mest vara rolig. Kissa under tarpen har jag visserligen gjort ett par gånger när regnet vräkt ner men inte förrän jag packat ihop alla grejer utom tarpen och är redo att gå vidare. Men tips till er som har svårt för lukter, börja röka! Dessutom kan man finansiera vilka inköp som helst genom att låtsas att man ska sluta :)

Du menar alltså 0,5L som redan står plus en 33cl? Då kan man nog ta 2x0,5 lika väl. Eller rent av en hel 1,5L PET, tunna versionen, de väger ca 45g.
Menade antingen 2 x 0,5 (praktiskt om man t ex behöver torka ur skor med varmvatten), eller minst en 0,33. 1,5 känns lite otymplig att bära på, och så pass stora går lättare sönder. Behöver man hämta så pass mycket vatten är det nog läge för en (testad) plastkasse med påsklämma.

Tarp

Jag håller på med en lite mer utförlig rapport från dagens tarp-test. Det kanske blir en egen tråd om just tarp.

Men är är lite stämmningsbilder.

29 februari i en glänta i kustnära skog på västkusten. Regnet öste ner. Enligt prognosen +5C, 10m/s (18 i byarna)

Golvet på bilden är 110cm brett. Liggunderlaget är 50cm brett och 185cm långt. Tarpen är Tecca Lättviktspresenning 60g/m2 storlek 2,4x3,6m. Kostar 50kr på Hornbach. Vanliga presenningar är snarare 80-100g/m2 så denna är rätt tunn.

Som ni ser finns det gott om plats runt kanten av golvet. Man behöver inte ha så brett golv, 70-80cm räcker gott och väl.

1709211420373.jpeg

Lite tråkigt att golvet blev blött innan jag hann ta bilden men jag har en vild hund som kliver på alla liggunderlag sekunden innan de träffar marken. Bonusbild på hund och utsikt:

1709213475630.png

Och en sista när det är bäddat och klart:
1709211812698.jpeg

Jag mätte volymen också. Ny och torr rullade jag ihop den till under 1,5L. Blöt och rullad i skogen fick jag hyfsat enkelt ner den i en packpåse på 4L. Min DD Superlight med ungefär samma area ryms torr i 1,2L.
Ryggäscken, den gråa högen i fotänden rymmer 45L. Den var löjligt stor till dagens utflykt som förutom allt på bilden rymde 2 andra tarpar, en tröja, ett tjockt hundtäcke och kök.

Öljetter i tunn tarp är inte optimalt hållbarhetsmässigt men själva materialet klarar sig fint utöver det. Fungerade denna gång. Men det tål att tänkas på, mer detaljerad redogörelse kommer.

Här finns fäststroppar för presenning på ÖoBs trädgårdsavdelning. 12st för 20kr. Kanske kan göra att man kommer undan med en klenare presenning?

De ser spontant ut att vara lite lättare än Holdons Bungee med plastkrok som ibland ligger på marken utanför byggen och liknande. De väger 7g och kostar mer.

Utmärkt initiativ för att visa att en helg ute i naturen inte kräver tung och/eller dyr utrustning, och att lättviktsutrustning inte måste handla om svindyra saker som beställs från obskyra amerikanska sidor med höga importkostnader.

Vill mest heja på men har också några tankar:
-på svenska högsommaren skippar jag pannlampa och behövs det trots allt lampa finns det i mobilen.
-svårt att få in i listan, men vill man ha lätt och billigt är begagnatmarknaden överlägsen. Dock svår för en total nybörjare.

Att vandra lätt handlar för mig i ett första steg om att lämna alla "bra att ha utifall att"-saker hemma, kanske främst alla saker som utan reflektion tas med för att de alltid tagits med innan som en del av ens friluftskit (tex karta, kompass, stor kniv, rep, visselpipa, pannlampa osv) trots att dess nytta för just den aktuella turen är tveksam. Där finns mycket vikt för många att spara för ingen kostnad. Steg två är att stegvis byta ut utrustning genom att leta främst begagnat. Resultatet blir lätt och billigt.

Vill mest heja på men har också några tankar:
-på svenska högsommaren skippar jag pannlampa och behövs det trots allt lampa finns det i mobilen.
-svårt att få in i listan, men vill man ha lätt och billigt är begagnatmarknaden överlägsen. Dock svår för en total nybörjare.
Tack :)

Angående begagnat så är det ju lite svårt innan man har koll. Samtidigt så brukar väl de flesta som gillar att vara ute ha lärt sig något om vilka kläder som passar.

Så som jag tänker så kan man tipsa om sånt som finns på typ varje loppis (mössa, puffyjackor) men inte sånt som kräver att man har tur (typ ett ryggåstält att göra tarp av).

Förresten apropå begagnatköp kanske man skulle ta med en våg på listan? Den kan ju göra stor nytta om man tar med den till loppisarna.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tordnado Lätt o billig ryggsäck? Lättpackning 21
Martin Fjäderlätt Billig, enkel och lätt tarp/presenning? Lättpackning 34
fyad Förslag på lätt skrivmaskin? Lättpackning 40
olaab Söker lätt vattenflaska som klarar 90 grader. Lättpackning 27
thureb Bra och lätt liggunderlag? Lättpackning 1
CalleNilsson Lätt enmanstält med vettig höjd på innertältet Lättpackning 24
Magnus H Lätt tält för svenska fjällen Lättpackning 13
vandrafjäll Stor lätt ryggsäck, exped lightning 60 Lättpackning 36
username2 Lätt rygga 30-40 L Lättpackning 4
xtrem Lätt stativ Tamrac ZipShot TR 404 Lättpackning 1
Tobias.H Lätt tält 1p/2p Lättpackning 22
fuchs Lätt hundvattenskål som är hopfällbar Lättpackning 16
dmchris Mångsidigt och lätt tält? Lättpackning 8
Tobias.H Nybörjare - Söker lätt utrustning Lättpackning 50
LightDan Packa lätt - rätt eller brist på vett? Lättpackning 252
tlundberg Lätt packbar ryggsäck Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Brooks Range Alaska med lätt packning Lättpackning 12
bredsand Lätt ryggsäck - ram vs ramlös Lättpackning 16
utesälen Stor lätt ryggsäck? Lättpackning 25
LightDan Lätt syntetisk sovsäck? Lättpackning 15
BeatriceK Hjälp mig hitta en lätt lösning för att bära med kameran Lättpackning 44
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
sofiah Lång lätt dunsovsäck Lättpackning 13
Davva2 Lätt cabin bag rygga? Lättpackning 2
Ifki Var hitta en frontmatad lätt ryggsäck? Lättpackning 9
Prankster Bred lätt sovsäck? Lättpackning 14
lokatten En fråga om en lätt sovsäck Lättpackning 29
Tordnado lätt ryggsäck Lättpackning 31
xblp Lätt handbagage? Lättpackning 14
FruViklund Lätt ryggsäck? Lättpackning 12
wistrom Lätt allroundskaljacka Lättpackning 12
lleberg Lätt och billigt kök, från dealextreme.. vågar man? Lättpackning 22
w2best Gnagare äter upp maten om man packar lätt? Lättpackning 25
kajhaj lätt tält för 3 personer Lättpackning 2
tsd 30l och lätt packning Lättpackning 25
Jörgen Fjaderlatt.se Haven - lätt tält för två Lättpackning 37
gro Tenkara - Lätt fiske? Lättpackning 5
lleberg I väntans tider! Lätt Sovsäck från polen :) Lättpackning 154
justsafe Så här lätt utrustning har inte DU! Lättpackning 24
Jörgen Fjaderlatt.se Lätt utrustning för Alaska-Yukon Lättpackning 20
såg lätt pckning för stora vandrare Lättpackning 4
avslutad130206 hajbettet packar lätt istället Lättpackning 55
avslutatmedlemskap150605 lätt mat för 14 dagar? Lättpackning 16
avslutat medlemskap1105 Lätt mat? Lättpackning 23
alven Lätt ryggsäck för toppturer och skidåkning Lättpackning 3
IvanH Lätt tält i hårt fjällväder? Lättpackning 33
såg finns det svenska hemsidor där man kan köpa lätt utrustning. Lättpackning 3
gusbo Lätt packning för 3 dagar i Vålådalen-Lunndörren Lättpackning 2
tsd lätt tält Lättpackning 2
BZ120 Lätt sovsäck för 0grader Lättpackning 24

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg