FMS 116 är minst lika bredstrålande som Windmaster och Amicus.Har man så pass liten brännare som BRS300 eller FMS brännaren så är lågdiameterkärl breda nog. Värmesvinnet kommer mer från de breda munstyckena som windmaster och Amicus.
Man kan ju fylla den ännu mer med mjukare grejer som verkligen fyller volymen.Poängen med att ha gaspatronen i grytan är att den tar mindre plats i ryggsäcken. Man fyller ut kärlets tomma volym mer effektivt när köket är packat.
Möjligt, men min HA-gryta har klarat sig hur fint som helst i ett tvåsiffrigt antal år, och då värmer jag aldrig bara vatten, utan verkligen rör om i och "lagar" men egentorkade mat. Det kan ju räcka med "bra nog", om marginalförbättringen kostar en tusenlappVisst leder de värme sämre men å andra sidan är de mkt mer stryktåligare än aluminium samt tål (man repar inte upp en små aluminiumflis i maten/vattnet) att man rör runt med metallsked eller vispar med stålvisp när man kokar upp blåbärsoppa/nyponsoppa. De har hållfastheten som stål men vikten som aluminium.
Klart personligt och beroende av turens längd m fl omständigheter. Är man som jag ute i minst ett par veckor, blir det för mycket viktstraff med spritens ca halva energiinnehåll. Om TS ska gå Fjällräven Classic "på tid" är han kanske också angelägen om att inte behöva vänta på maten mer än nödvändigt, särskilt som han planerar varm mat tre gånger/dag.Är det så pass kallt ute att man behöver värma gaspatronen så är det bättre att ha med sig spritköket och lämna gasbrännanren hemma. Gaspatroner har sämre förångning av gasen ut ur flaskan vid kallt väder. Spritbrännare funkar bättre på vintern.
Jag klarar mig med den isobutan-rika MSR-gasen ner till minst -10 grader, och såklart ännu lägre med vätskematning - som jag dock gärna undviker. Både p g a min eldnojja och för att köket med värmeslinga väger mer (och har fler delar som kan gå sönder).
Tamojen till Minitrangia väger 18 g.Viktmässigt är trangia 1L UL kärlet (79g) med lock (?) och tamoj (48g) tyngre än en komplett Evernew 1L (116g).