Knivar, stål och hårdhetsgrader

Mitt eldstål levererades ihopknuten med en färdig liten stålbricka. Jag har ingen aning om de metallurgiska kvaliteterna i sagda bricka med nog gnistrar det friskt...

Vill jag ha en kniv så tar jag vad som finns i förådet på jobbet.
/R

Re: Re: Re: Re: Re: Till eldstålet

Raskesven; sa:
HansErik; sa:
.....
Är det någon som vet vad det är för stål i Mora 2000? .....
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=37182&pagenumber=2

Raskesven

Tack, men den enda infon jag hittar på den länken är att det är rostfritt - säger inte mig så mycket. Finns stålet med i listan över typer på knivkompaniet?
http://www.knivkompaniet.se/index.php?module=InfoPage&name=info-blade-steel

/H-E

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Till eldstålet

HansErik; sa:
Raskesven; sa:
HansErik; sa:
.....
Är det någon som vet vad det är för stål i Mora 2000? .....
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=37182&pagenumber=2

Raskesven

Tack, men den enda infon jag hittar på den länken är att det är rostfritt - säger inte mig så mycket. Finns stålet med i listan över typer på knivkompaniet?
http://www.knivkompaniet.se/index.php?module=InfoPage&name=info-blade-steel

/H-E
Det säger en hel del vad gäller att slå gnistor från eldstål mha knivryggen.

Raskesven

Eldstål

Jag tror att Hans Erik menar ett "modernt" eldstål av lightmyfire - modell. Eller har jag fattat fel här?

Där torde inte stålets kvalisort vara avgörande, det viktiga är att man har en skarp kant att skrapa med.

Ulf

Re: Användningsområde kniv

Schneeberger; sa:
Jag använder till stor del min kniv (oavsett märke eller modell) till att spänta stickor och göra eld.

Jag skär av sisalgarn och spetsar en och annan grillpinne.
Ovanstående funkar utmärkt med en Mora 2000. Det funkar t.o.m. utmärkt med en mindre morakniv.
Om lagen tillåter och läget kräver det så
tar jag några slanor.
För min del är det där något som jag gör väldigt sällan, de flesta människor vistas inte i områden där de får ta slanor. (Men Mora 2000 lär vara bättre att ta slanor med om man nu ska göra det, den har betydligt större blad.)
Till och från finfördelar jag mat med kniven.
Fungerar utmärkt med en Mora 2000.

Vad är det vi snackar om här egentligen?

Jag har ALDRIG sagt att jag föredrar min F1 för att den på något magiskt sätt gör saker som en mora inte klarar av. Det är ju dessutom så att vi pratar om knivar av ungefär samma storlek och modell. Det skulle därför vara märkligt om det var stora skillnader i användningsområde.
Jag har däremot redovisat vad jag använder kniven till.

Som jag tidigare sagt så äger jag bland annat en Mora 2000. Jag använder dock hellre min F1.
Det är mitt val.

Jag tycker inte att min eget, personliga val kan användas som rikslikare. Jag skriver inte att alla som inte använder F1 är lurade.
Jag har inte synpunkter på att andra tycker bättre om andra knivar.

En liten undran bara - har du använt en F1? Om du gjort det och inte gillat den så visst är det OK. Har du ingen eller ringa erfarenhet av kniven i fråga
blir dina synpunkter genast mindre värda i mina ögon.

Ulf

nermander; sa:
Schneeberger; sa:
Jag använder till stor del min kniv (oavsett märke eller modell) till att spänta stickor och göra eld.

Jag skär av sisalgarn och spetsar en och annan grillpinne.
Ovanstående funkar utmärkt med en Mora 2000. Det funkar t.o.m. utmärkt med en mindre morakniv.
Om lagen tillåter och läget kräver det så
tar jag några slanor.
För min del är det där något som jag gör väldigt sällan, de flesta människor vistas inte i områden där de får ta slanor. (Men Mora 2000 lär vara bättre att ta slanor med om man nu ska göra det, den har betydligt större blad.)
Till och från finfördelar jag mat med kniven.
Fungerar utmärkt med en Mora 2000.

Re: Vad är det vi snackar om här egentligen?

Schneeberger; sa:
En liten undran bara - har du använt en F1? Om du gjort det och inte gillat den så visst är det OK. Har du ingen eller ringa erfarenhet av kniven i fråga

Ulf

det här förstår jag inte, om man har stor erfarenhet av knivar och dess funktion så behöver man inte ha använt en kniv under en lång tid för att se om den som F1 är felkonstruerad och svår att skärpa på grund av materialval eller hur?

(ja, jag har änvänt flera av fällknivens knivar däribland F1 samt måånga andra märken och felkonstruerade knivar av liknande typ.. Tyvärr kommer jag till samma slutsats varje gång, den Röda Mora'n krossar sina konkurenter på nästan alla plan..)

Re: Eldstål

Schneeberger; sa:
Jag tror att Hans Erik menar ett "modernt" eldstål av lightmyfire - modell. Eller har jag fattat fel här?

Där torde inte stålets kvalisort vara avgörande, det viktiga är att man har en skarp kant att skrapa med.

Ulf
Precis.
Däremot har det med stålkvaliteten att göra huruvida kanten är skarp även efter man skrapat.
Skulle kanske varit noggrannare i mitt första inlägg och skrivit "modernt eldstål" :)
/H-E

Det krävs en prylträff!

Kan ingen dra igång en slutgiltig knivutmaning, där dels de frälsta mora/fällknivsentusiasterna, dels ett slumpmässigt urval, får utföra ett antal typiska knivsysslor med de båda fabrikaten.

Sedan kan vi betygsätta knivarna map tidsåtgång och resultat i de olika momenten, och äntligen få svar på dessa frågor...

Re: Det krävs en prylträff!

GustavOh; sa:
Kan ingen dra igång en slutgiltig knivutmaning, där dels de frälsta mora/fällknivsentusiasterna, dels ett slumpmässigt urval, får utföra ett antal typiska knivsysslor med de båda fabrikaten.

Sedan kan vi betygsätta knivarna map tidsåtgång och resultat i de olika momenten, och äntligen få svar på dessa frågor...
Resultatet skulle nog för många bli som att jämföra vrilkåsor med olika plast- och metallkåsor. Vrilkåsan vinner inte en gren i praktisk användning, men står till slut som överlägsen segrare pga känslan.

Raskesven

Re: Re: Vad är det vi snackar om här egentligen?

-PaTRiC-; sa:
Schneeberger; sa:

Ulf

det här förstår jag inte, om man har stor erfarenhet av knivar och dess funktion så behöver man inte ha använt en kniv under en lång tid för att se om den som F1 är felkonstruerad och svår att skärpa på grund av materialval eller hur?

(ja, jag har änvänt flera av fällknivens knivar däribland F1 samt måånga andra märken och felkonstruerade knivar av liknande typ.. Tyvärr kommer jag till samma slutsats varje gång, den Röda Mora'n krossar sina konkurenter på nästan alla plan..)

Om nu F1 hade varit kung så hade ju alla slaktare, kockar och slöjdare samt inte minst skomakare haft F1or, men de har andra redskap....

Min är definitivt en lådvärmare, röd Mora, laminatstål, med parerstång utmärkt skogskniv, Holmbergs gamla sjömanskniv utmärkt till rep och matberedning, Frosts fällfilekniv utmärkt till fisk och matberedning, Optinel bra till mycket, inte bara gränden...Spydecos Dragonfly utmärkt liten extra nagel i fickan till mycket som behöver ändras eller öppnas...Till slöjd är Moras Nusnäs svårslagen.

Men för att lära sig det måste man ju bruka sina knivar och värdera vad de gör bra och mindre bra...

Min lappkniv är vacker, balanserad och har ett blad långt nog även för Orvar Nilsson...Den samekniv som mest följer med ut har ett kort bra blad och långt rejält träskaft...

Cigarettändare tänder mången brasa lätt och enkelt...för den som har torrt tände i säcken...

KISS (Keep it Simpel Stupid!) är inte så lätt som många tror men heller inte så värst svårt...

Go tur

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bananmannen Bryna knivar med björkticka Överlevnad 16
Tallrot Överlevnads knivar Överlevnad 56
Igelkotte Skillnad mellan kolstål och rostfritt stål. Överlevnad 87

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg