Knivar, stål och hårdhetsgrader

Re: Re: Re: Vad är det vi snackar om här egentligen?

Det är inte såvärst vanligt med röda moraknivar i köken heller :)

Om nu F1 hade varit kung så hade ju alla slaktare, kockar och slöjdare samt inte minst skomakare haft F1or, men de har andra redskap....

[/QUOTE]

Re: Vad är det vi snackar om här egentligen?

Schneeberger; sa:
Det är ju dessutom så att vi pratar om knivar av ungefär samma storlek och modell.

Samma modell är väl lite tveksamt. Men det avgörande (för min del) är priset.

Du säger ju själv att knivarna är likvärdiga, vad motiverar då att betala så mycket högre pris för en F1?

Själv använder jag till 90% en liten 7 cm lång brytbladskniv när jag är ute. Den fungerar utmärkt till det mesta jag behöver använda en kniv till. Den ingick i ett set med ett tiotal olika brytbladsknivar som jag köpte på Rusta för 10 spänn...

Re: Re: Det krävs en prylträff!

Raskesven; sa:
Resultatet skulle nog för många bli som att jämföra vrilkåsor med olika plast- och metallkåsor. Vrilkåsan vinner inte en gren i praktisk användning, men står till slut som överlägsen segrare pga känslan.

Raskesven

jepp, håller med! jag har aldrig sagt att inte känslan o desajnen e viktig, jag hade dock oponerat mig om någon hävdat att vrilkåsan var bättre för att den kostar 5000:- jag hade vilken dag som helst valt vrilkåsan framför plastkåsan på grund av känsla o desajn.

Re: Re: Vad är det vi snackar om här egentligen?

Om du tycker att något är för dyrt - köp det inte.
Men vad jag vill lägga mina egna skattade pengar på är min ensak...

Jag skrev, som du observerade, att knivarna är av samma storleksorning (vi snackar normalmora) och modell, inte att de var likvärdiga.

Ulf

nermander; sa:
Schneeberger; sa:
Det är ju dessutom så att vi pratar om knivar av ungefär samma storlek och modell.

Samma modell är väl lite tveksamt. Men det avgörande (för min del) är priset.

Du säger ju själv att knivarna är likvärdiga, vad motiverar då att betala så mycket högre pris för en F1?

Re: Re: Re: Vad är det vi snackar om här egentligen?

Schneeberger; sa:
Om du tycker att något är för dyrt - köp det inte.
Men vad jag vill lägga mina egna skattade pengar på är min ensak...

absolut! bara du inte hävdar att in produkt automatiskt är bättre bara för att den är dyrare. Se på Mercedes och Toyota..

Det var ett jäkla klankande på F1 !
Kniven är inte gjord för att vara en kökskniv eller för att enbart vara en korvskivare vid elden eller något annat löjligt tjafs !
Den är framtagen för att vara en robust allroundkniv som ska tåla hårt användande ! Och de kraven uppfyller den med råge !
Kan man inte rensa en fisk med den ska man gå en kurs i knivanvändande eller låta någon annan lägga snittet från analöppningen till huvudet !
Om man inte vill lägga tusen kronor på en sådan kniv , så gör inte det ! Köp en morakniv i så fall !
Jag har moraknivar och flera F1 och är nöjd med båda sorterna.

Fetischist ? Nej !!
Kvalitetsmedveten ? JA !

nermander; sa:
virto; sa:
Den är framtagen för att vara en robust allroundkniv som ska tåla hårt användande ! Och de kraven uppfyller den med råge !
Och du menar att Mora 2000 inte uppfyller de kraven?

Varför har du förresten flera F1?

Mora 2000 har inte samma stålkvalitet och tjocklek som krävs för hårdare användning. Har knäckt ett par 2000 men inte nån F1 än .Säger därmed inte att 2000 är en dålig kniv tvärtom det är en bra kniv men F1 är bättre för mig .Nån kan väl tycka att jag ska ta det lugnare med knivarna men det gör jag inte.

har fler F1 för att jag gillar kniven samt för att jag har en monterad på ryggsäcken mer eller mindre permanent.
[Ändrat av virto 2006-04-11 kl 14:05]

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bananmannen Bryna knivar med björkticka Överlevnad 16
Tallrot Överlevnads knivar Överlevnad 56
Igelkotte Skillnad mellan kolstål och rostfritt stål. Överlevnad 87

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg