Knivar, stål och hårdhetsgrader

Till eldstålet

Är ju en stump från ett avbrutet bågfilsblad vida bättre än någon knivrygg, vet inte alla det? Knivar nya som rostiga finner man understundom bakom buskarna.

God tur
[Ändrat av johankse 2006-04-05 kl 16:12]

Nä, jag ville nog inte bevisa så mycket

Schneeberger; sa:
Visst. Gillar man inte en sak är den alltid dyr - oavsett vad man betalat för den.
Och alla gillar inte Fällkniven F1. Det torde vara uppenbart vid det här laget.

Jag trivs dock bra med min F1 och tycker därför att det är relevant att det är en kniv man förmodligen kommer att kunna bruka under en längre tid.

Att du hittar knivar ute i skogen är faktiskt inte knivarnas problem utan handlar till 100% om knivanvändaren.
Fast, en F1:a som man inte gillar är aningen dyrare än en Mora som man inte gillar, ungefär 800 kr dyrare. Om de 800 inte skulle spela någon roll måste man hata sin kniv riktigt, riktigt mycket... Det har jag aldrig gjort, inte ens F1:an :)

Och den dag jag lessnar på min Mora, köper jag en ny. Det hinner bli en massa moror under den tid du nöter ut de fyra hekto stål (eller nåt sånt) som ingår i en F1:a, och efter ca 10 st har vi betalat lika mycket. Om du under denna tid inte har tappat din F1:a, eller lessnat på den, eller oturligt råkat ha sönder den (med taktiska kärnvapen?) så är vi lika lyckliga. I annat fall kanske jag är lyckligare, eftersom varje förlorad mora inte svider så hårt i kassan. Förstår du?

Och sanningen att säga har jag aldrig hittat någon F1:a, och jag tror inte att "tendens att glömmas kvar" är någon vanlig egenskap hos knivar, oavsett fabrikat. Skulle vara att somliga modeller glider för lätt på livremmen då. Mest handlar det förstås om personlig klantighet, som du påpekar. Den dag jag hittar en WM1:a behåller jag den, eftersom den i mitt tycke är en vettigare knivmodell än F1:an. Men smaken är som röven; klöven...

Re: Till eldstålet

johankse; sa:
Är ju en stump från ett avbrutet bågfilsblad vida bättre än någon knivrygg, vet inte alla det? Knivar nya som rostiga finner man understundom bakom buskarna.

God tur
[Ändrat av johankse 2006-04-05 kl 16:12]

Tyvärr, det finns nybörjare i alla åldrar. Beklagar min ignorans.

Men eftersom jag nu inte är ägare av ett gammalt avbrutet bågfilsblad och inte vill ha en pryl till att hålla rätt på i skogen så tror jag att jag försöker med kniven litet till. Ska prova att vässa knivryggen.

Har googlat efter Mora Nusnäs och Mora 2000 på nätet, men inte hittat - var säljs de?

/H-E

Överallt!

Mora 2000 finns oftast i sportaffärer som ett billigare alternativ till t.ex F1. Den brukar också kunna finnas i järnhandeln, trädgårdsaffärer, yrkesbutiker etc.

Men nu när så många vittnar om hur ofta dom hittar knivar ute i skogen tycker jag absolut inte att du skall lägga pengar på att köpa något du kan plocka själv! Ut och leta vettja! :)

Uffe

Re: Överallt!

Schneeberger; sa:
Mora 2000 finns oftast i sportaffärer som ett billigare alternativ till t.ex F1. Den brukar också kunna finnas i järnhandeln, trädgårdsaffärer, yrkesbutiker etc.

Men nu när så många vittnar om hur ofta dom hittar knivar ute i skogen tycker jag absolut inte att du skall lägga pengar på att köpa något du kan plocka själv! Ut och leta vettja! :)

Uffe

Nja, det hörde ju mer ihop med älgjakten, var det inte så? :) Får ta en tur i höst och plocka svamp, bär och knivar.
/H-E

Re: Nä, jag ville nog inte bevisa så mycket

Du gillade inte din F1. Synd för dig att du då la en massa pengar på att köpa den. Uppenbarligen en onödig utgift och således dyrt.

Jag ledsnade på mina moraknivar. Köpte en F1 och la förmodligen lika mycket pengar som du gjorde.
Jag blev dock nöjd och ser det inte som förlorade pengar utan som en investering. Jag blir nöjd med min kniv, retar gallfeber på andra som inte tycker som jag och slipper dessutom gå och köpa 10 st moraknivar :)
Om man ledsnar på en pryl - varför då köpa 9 st till?

Att man kan köpa 10 st moramördare för priset av 1 st F1 tycker jag är ett uuuuuuurtåkigt argument. Det är aldrig någon som frågar "varför köpte du 2 bitar oxfile när du kan få 1 kg varmkorv för samma pengar?"

Jag har aldrig tappat eller haft sönder någon kniv men vid närmare eftertanke har jag faktiskt hittat en fyra stycken. Aldrig någon F1 dock... kanske är därför dom kostar så mycket, den otappbara kniven!

Uffe

PS
Min F1 väger 233g med läderslida.

Fast, en F1:a som man inte gillar är aningen dyrare än en Mora som man inte gillar, ungefär 800 kr dyrare. Om de 800 inte skulle spela någon roll måste man hata sin kniv riktigt, riktigt mycket... Det har jag aldrig gjort, inte ens F1:an :)

Och den dag jag lessnar på min Mora, köper jag en ny. Det hinner bli en massa moror under den tid du nöter ut de fyra hekto stål (eller nåt sånt) som ingår i en F1:a, och efter ca 10 st har vi betalat lika mycket. Om du under denna tid inte har tappat din F1:a, eller lessnat på den, eller oturligt råkat ha sönder den (med taktiska kärnvapen?) så är vi lika lyckliga. I annat fall kanske jag är lyckligare, eftersom varje förlorad mora inte svider så hårt i kassan. Förstår du?

Och sanningen att säga har jag aldrig hittat någon F1:a, och jag tror inte att "tendens att glömmas kvar" är någon vanlig egenskap hos knivar, oavsett fabrikat. Skulle vara att somliga modeller glider för lätt på livremmen då. Mest handlar det förstås om personlig klantighet, som du påpekar. Den dag jag hittar en WM1:a behåller jag den, eftersom den i mitt tycke är en vettigare knivmodell än F1:an. Men smaken är som röven; klöven...

Mora 2000 är i rostfritt, i alla fall min. Glöm ryggen på den kniven om du ska använda den till eldstål. Behöver slipa den ryggen väl vass i så fall. Bara att använda eggen med Mora 2000. Vill du inte använda eggen, köp en annan mora, som inte är i rostfritt.

Raskesven

Re: Överallt!

Schneeberger; sa:

Uffe

Återfynd

Jag tappade i min gröna ungdom en äkta Morakniv med laminatstål, rött träskaft och svart plastslida vid vårligt gäddfiske i ett par av de mångtaliga östjamtska Kroktjärnarna. Så jag köpte en ny.

Pingsten därpå stod jag i gungflyn vid Kroktjärnen och hystade ABU:s Atom i vattnet i jakt på en vårgäddda. Plötsligt klev jag på nåt hårt. Och se där låg min Morakniv i det myrrostiga vattnet.

Jag tog upp den ur vattnet drog kniven ur slidan och blev förvånad, på nå't biokemisktvis så hade den skyddats från rost trots att den legat ute ett helt år.

Det är den enda kniv jag hittat.

Tappa knivar???

Verkar vara vanligt att folk går runt och sår knivar när de är i skogen?
Tro folk att det ska börja växta upp en massa knivträd eller?

Ett alternativ till att bära kniven i bältet är att bära den i en bit snöre som har runt halsen alternativt som en slinga, riksen att tappa kniven minskar då =)

Re: Re: Överallt!

klippen; sa:
Jag tog upp den ur vattnet drog kniven ur slidan och blev förvånad, på nå't biokemisktvis så hade den skyddats från rost trots att den legat ute ett helt år.

Det är den enda kniv jag hittat.
Det där fyndet var väl "utom tävlan", du hade ju "planterat" kniven! Att den bevarats tyder ju bara på att historier om fynd av stenåldersmänniskor i mossar och myrar inte är amsagor.

->Sajberjohan: Tycker du inte att kniven "hänger och dinglar" när du har den om halsen? För mig är t o m en halsduk ivägen när jag böjer mig fram. Nackdelen som jag ser det med att ha kniven i livremmen är ffa att den alltid hamnar under linningen på (regn-)jackan, vilket är lite pillrigt.

Och liknelsen mellan oxfilé och falukorv håller bara så långt som till hypefaktorn: Om min mora gör jobbet lika bra eller bättre än en F1:a i min hand, så föredrar jag nog den, särskilt om det finns ekonomiska skäl. Hypefaktorn kan iofs få mig att välja en atombombsäker kniv i 12 mm tjockt ultrastål och med diamant-/kevlarskaft och extra ost, eftersom alla "riktiga" frilufsare måste ha en sån, jag menar; ingen kniv är så dålig att ett högt pris inte kompenserar det (ungefär som skillnaden mellan en blus i grå bävernylon för 250:- och en softshelljacka för 2500:).

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bananmannen Bryna knivar med björkticka Överlevnad 16
Tallrot Överlevnads knivar Överlevnad 56
Igelkotte Skillnad mellan kolstål och rostfritt stål. Överlevnad 87

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg