Fast, en F1:a som man inte gillar är aningen dyrare än en Mora som man inte gillar, ungefär 800 kr dyrare. Om de 800 inte skulle spela någon roll måste man hata sin kniv riktigt, riktigt mycket... Det har jag aldrig gjort, inte ens F1:an
Och den dag jag lessnar på min Mora, köper jag en ny. Det hinner bli en massa moror under den tid du nöter ut de fyra hekto stål (eller nåt sånt) som ingår i en F1:a, och efter ca 10 st har vi betalat lika mycket. Om du under denna tid inte har tappat din F1:a, eller lessnat på den, eller oturligt råkat ha sönder den (med taktiska kärnvapen?) så är vi lika lyckliga. I annat fall kanske jag är lyckligare, eftersom varje förlorad mora inte svider så hårt i kassan. Förstår du?
Och sanningen att säga har jag aldrig hittat någon F1:a, och jag tror inte att "tendens att glömmas kvar" är någon vanlig egenskap hos knivar, oavsett fabrikat. Skulle vara att somliga modeller glider för lätt på livremmen då. Mest handlar det förstås om personlig klantighet, som du påpekar. Den dag jag hittar en WM1:a behåller jag den, eftersom den i mitt tycke är en vettigare knivmodell än F1:an. Men smaken är som röven; klöven...