öringen; sa:virto; sa:jag har en monterad på ryggsäcken mer eller mindre permanent.
Blir det inte jobbigt med en ryggsäck på kniven när du ska slanta korv?
Har bara kniven där så det är inte så tungt !
Bär resten av grejorna i plastpåse
öringen; sa:virto; sa:jag har en monterad på ryggsäcken mer eller mindre permanent.
Blir det inte jobbigt med en ryggsäck på kniven när du ska slanta korv?
Min Mora 2000 har jag bankat på med baksidan av yxan som hammare under flera år, i syfte att spänta stickor och mindre klabbar för eldning i en tältkåta. På baksidan av yxan får jag slipa ner graderna som bildas efter hand, men Moran syns det inte ett dugg på. Närmast otroligt tålig kniv.virto; sa:.....
Mora 2000 har inte samma stålkvalitet och tjocklek som krävs för hårdare användning. Har knäckt ett par 2000 men inte nån F1 än .Säger därmed inte att 2000 är en dålig kniv tvärtom det är en bra kniv men F1 är bättre för mig .Nån kan väl tycka att jag ska ta det lugnare med knivarna men det gör jag inte.
.....
[Ändrat av virto 2006-04-11 kl 14:05]
öringen; sa:Hmm detta med knivar är ju nästa lika känsligt som vilket kök man föredrar
öringen; sa:Hmm detta med knivar är ju nästa lika känsligt som vilket kök man föredrar
virto; sa:Men jag har dåliga erfarenheter av den kniven vid tufft användande.
norpan_; sa:Har alltid undarat över det här med tufft användande. Är det när man typ gräver pissgropen, slår ner tältpinnarna och öppnar konserver med kniven, eller? Det är ju ett skärande verktyg så det finns inte direkt så mycket tufft att göra mer än och just skära?
/mattias
virto; sa:Om man använder kniven till annat än att just skära med den, typ slår på ryggen av kniven med en träbit för att spänta tändved så klassas det som tufft användande bl a. Inte vad kniven är gjord för ,med andra ord.
nermander; sa:[Q
Själv använder jag till 90% en liten 7 cm lång brytbladskniv när jag är ute. Den fungerar utmärkt till det mesta jag behöver använda en kniv till. Den ingick i ett set med ett tiotal olika brytbladsknivar som jag köpte på Rusta för 10 spänn...
Schneeberger; sa:Om man främst har användning av en brytbladskniv förstår jag varför man inte gillar F1. Dom är liksom inte på samma kartblad när det gäller användning, mångsidighet och hållbarhet.
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Bryna knivar med björkticka | Överlevnad | 16 | ||
Överlevnads knivar | Överlevnad | 56 | ||
Skillnad mellan kolstål och rostfritt stål. | Överlevnad | 87 |