Knivar, stål och hårdhetsgrader

virto; sa:
.....
Mora 2000 har inte samma stålkvalitet och tjocklek som krävs för hårdare användning. Har knäckt ett par 2000 men inte nån F1 än .Säger därmed inte att 2000 är en dålig kniv tvärtom det är en bra kniv men F1 är bättre för mig .Nån kan väl tycka att jag ska ta det lugnare med knivarna men det gör jag inte.
.....
[Ändrat av virto 2006-04-11 kl 14:05]
Min Mora 2000 har jag bankat på med baksidan av yxan som hammare under flera år, i syfte att spänta stickor och mindre klabbar för eldning i en tältkåta. På baksidan av yxan får jag slipa ner graderna som bildas efter hand, men Moran syns det inte ett dugg på. Närmast otroligt tålig kniv.

Raskesven

[/QUOTE]
Min Mora 2000 har jag bankat på med baksidan av yxan som hammare under flera år, i syfte att spänta stickor och mindre klabbar för eldning i en tältkåta. På baksidan av yxan får jag slipa ner graderna som bildas efter hand, men Moran syns det inte ett dugg på. Närmast otroligt tålig kniv.

Raskesven [/QUOTE]

Som jag sa innan : Det är en bra kniv .
Men jag har dåliga erfarenheter av den kniven vid tufft användande.Därför kör jag på med F1.

virto; sa:
Men jag har dåliga erfarenheter av den kniven vid tufft användande.

Har alltid undarat över det här med tufft användande. Är det när man typ gräver pissgropen, slår ner tältpinnarna och öppnar konserver med kniven, eller? Det är ju ett skärande verktyg så det finns inte direkt så mycket tufft att göra mer än och just skära?

/mattias

norpan_; sa:
Har alltid undarat över det här med tufft användande. Är det när man typ gräver pissgropen, slår ner tältpinnarna och öppnar konserver med kniven, eller? Det är ju ett skärande verktyg så det finns inte direkt så mycket tufft att göra mer än och just skära?

/mattias

Om man använder kniven till annat än att just skära med den, typ slår på ryggen av kniven med en träbit för att spänta tändved så klassas det som tufft användande bl a. Inte vad kniven är gjord för ,med andra ord.
Gräva pissgrop med kniv lär ju inte behövas om man inte är fullkomligt dum i huvudet. Det är ju skiten man gräver ner.:)

virto; sa:
Om man använder kniven till annat än att just skära med den, typ slår på ryggen av kniven med en träbit för att spänta tändved så klassas det som tufft användande bl a. Inte vad kniven är gjord för ,med andra ord.

Fast det är ju faktiskt så att en del knivar, t ex Moran är gjord för att du ska kunna göra sånt med den. Som normal användning då, och inte tuff :)

Re: Re: Vad är det vi snackar om här egentligen?

Jag tänkte faktiskt ge upp den här tråden men...

Att jämföra en F1 med en brytbladskniv (du menar en sådan där manick som kallas för mattkniv eller???) är ju bara så komiskt.

Om man främst har användning av en brytbladskniv förstår jag varför man inte gillar F1. Dom är liksom inte på samma kartblad när det gäller användning, mångsidighet och hållbarhet.

Ulf

nermander; sa:
[Q

Själv använder jag till 90% en liten 7 cm lång brytbladskniv när jag är ute. Den fungerar utmärkt till det mesta jag behöver använda en kniv till. Den ingick i ett set med ett tiotal olika brytbladsknivar som jag köpte på Rusta för 10 spänn...

Re: Re: Re: Vad är det vi snackar om här egentligen?

Schneeberger; sa:
Om man främst har användning av en brytbladskniv förstår jag varför man inte gillar F1. Dom är liksom inte på samma kartblad när det gäller användning, mångsidighet och hållbarhet.

Det handlar inte om att jag inte gillar F1, jag ifrågasätter om det finns så himla mycket som den klarar som inte klaras med en enklare kniv.

Varför köpa en dyr kniv när det går lika bra med en billigare?

Hållbarhet kan jag hålla med om. Men jag har ju frågat vad ni gör med era F1 som en Mora 2000 inte skulle hålla för, men inte fått nåt svar ännu.

Flera stycken hävdar att de har lyckats knäcka sina Mora 2000.. kan vi inte få reda på hur ni bar er åt?

De enda blad jag knäck är brytknivsblad (och då har det ju varit avsiktligt, för att bryta fram en ny spets) och skalpellblad (då har jag tagit i ganska hårt för att skära igenom isolation på toroidtransformatorer).

synd bara på den otroligt korkade konstruktionen.. [/QUOTE]

Och det vill säga ?? [/QUOTE]

det blir en ganska stor momentförlust eftersom man på grund av överdimisionerat parerskydd och ett glapp från handtaget till eggen förlorar närheten till eggen. Med andra ord ser man jämt just ägare av den här typen av kniv "hugga" slanor istället för att skära slanor till exempel. just denna felkonstruktion ger upphov till flera olika problem vid effektiv knivhantering, flera grepp kan inte tas på ett effektivt sätt.. otroligt korkat sätt att konstruera en kniv.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bananmannen Bryna knivar med björkticka Överlevnad 16
Tallrot Överlevnads knivar Överlevnad 56
Igelkotte Skillnad mellan kolstål och rostfritt stål. Överlevnad 87

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg