Knivar, stål och hårdhetsgrader

Re: Re: Re: Överallt!

Strykarräven; sa:
->Sajberjohan: Tycker du inte att kniven "hänger och dinglar" när du har den om halsen? För mig är t o m en halsduk ivägen när jag böjer mig fram. Nackdelen som jag ser det med att ha kniven i livremmen är ffa att den alltid hamnar under linningen på (regn-)jackan, vilket är lite pillrigt.

Det är då man kan bära den i en slinga "Baldrick style" som gör att den inte är i vägen lika mycket. Detta innebär att man bär kniven i en slinga och bär kniven under armen. Detta är även det sätt som många överlevandsskolor lär ut.

Strykarräven; sa:
.....
Nackdelen som jag ser det med att ha kniven i livremmen är ffa att den alltid hamnar under linningen på (regn-)jackan, vilket är lite pillrigt.
.....
För mig var nackdelen med att ha kniven i livremmen att ryggans avbärarbälte kunde tynga ner på kniven. En liten ögla som förlängning mellan knivslida och bälte fick ner kniven så mycket som behövdes, utan att den hänger och slänger störande. Borde avhjälpa ditt problem också.

Raskesven

Gillar man inte oxfile kanske man skall köpa korv :)

Men det är lite fjantigt att påstå att alla som köper oxfile är lurade och bara äter det för att det är dyrt.

Jag börjar också undra varför du själv köpte en F1 överhuvudtaget?

Du gillar inte F1.
Helt OK med mig. Ingen tvingar dig att använda den. Använd morakniv om du vill - det är ditt val - om jag tyckte att moraknivar var lika bra/bättre än min F1 skulle jag också använda dom istället.

Uffe

Strykarräven; sa:
Och liknelsen mellan oxfilé och falukorv håller bara så långt som till hypefaktorn: Om min mora gör jobbet lika bra eller bättre än en F1:a i min hand, så föredrar jag nog den, särskilt om det finns ekonomiska skäl. Hypefaktorn kan iofs få mig att välja en atombombsäker kniv i 12 mm tjockt ultrastål och med diamant-/kevlarskaft och extra ost, eftersom alla "riktiga" frilufsare måste ha en sån, jag menar; ingen kniv är så dålig att ett högt pris inte kompenserar det (ungefär som skillnaden mellan en blus i grå bävernylon för 250:- och en softshelljacka för 2500:).

Re: Re: Re: Re: Överallt!

Schneeberger; sa:
Gillar man inte oxfile kanske man skall köpa korv :)

Men det är lite fjantigt att påstå att alla som köper oxfile är lurade och bara äter det för att det är dyrt.

Jag börjar också undra varför du själv köpte en F1 överhuvudtaget?

Du gillar inte F1.
Helt OK med mig. Ingen tvingar dig att använda den. Använd morakniv om du vill - det är ditt val - om jag tyckte att moraknivar var lika bra/bättre än min F1 skulle jag också använda dom istället.

Uffe
Jomenprecis, där är hela poängen, ingen pryl är bäst till alla personer eller situationer. Och jag påstår inte alls att alla som köper en Fällkniven är lurade, tvärtom avundas jag dem som får en sån att funka för sina behov, eftersom de (knivarna) känns väldigt rejäla.

Jag hade givetvis en förhoppning och en tro att F1:an skulle funka för mig också, fullt så huvudlös är jag inte att jag skaffar en kniv för 900 som jag inte tror på. Flera i min krets hade tipsat om den. Plåster på såren var att jag sålde den för 700. Dock måste jag medge att ett skäl till att jag trodde på den var priset, som man så ofta gör. Istället fick jag världens dyraste och hållbaraste fiskdödare (för det var den kanon till!) som dock inte kunde rensa fisken jag slagit ihjäl med den, dvs ungefär som en Nokia 3310...

Behöver jag tillägga att den Mora2000 jag nu begagnar är hittad bakom ett älgtorn? ;) Däremot tycker jag inte att den är optimal, så nästa försök blir en WM1:a, eller möjligen något hemgjort skaft på ett köpesblad. Om jag får tid.

Det måste väl ändå vara uppenbart för de flesta att risken att tappa kniven är proportionellt mot pris (och ev "affektionsvärde")?

Jag har tappat knivar, inte så mång, men några. Den dyraste lyckades jag hitta. Jag har tappat nån för att läderöglan runt bälte gått av. Och nån annan har åkt ur slidan. Men sen jag gick över till vassa, lagoma moraknivar så har jag nog knappt tappat någon. Jag har alltid en kniv i bältet, en i ryggsäcksöppningens snöre och ev en liten morakniv packad med matsäcken, så det är inte nån stor sak att tappa den man har i bältet - och jag slipper över huvud taget oroa mig för det.

Mezzner; sa:
Det måste väl ändå vara uppenbart för de flesta att risken att tappa kniven är proportionellt mot pris (och ev "affektionsvärde")?...
...Jag har tappat knivar, inte så mång, men några...
...Men sen jag gick över till vassa, lagoma moraknivar så har jag nog knappt tappat någon.
Men hur stöder detta sista ditt initiala påstående? Menar du att man lättare tappar dyra eller billiga knivar? Utgår man från ditt empiriska exempel nedan så tyder det ju på att du tappat ännu färre knivar sedan du gick över till billiga mora. Eller hade du ännu billigare knivar tidigare?

Sorry, men nu har vi nästan fått igång en rolig "diskussion". :)

Spelar väl ingen roll hur mycket en kniv är värd, man tappar INTE sin kniv. Men det är väl samma människor som glömmer en massa annan skit i skogen också...

sajberjohan; sa:
Spelar väl ingen roll hur mycket en kniv är värd, man tappar INTE sin kniv. Men det är väl samma människor som glömmer en massa annan skit i skogen också...
Tappade min första och enda kniv när jag var sex år, sen dess aldrig. Tror det stämmer något om det där med annan skit, för runt älgtornen brukar det minsann inte vara välstädat (för att ändå vara i skogen!)

bah, man kan inte kompensera bristande förmåga med dyrare verktyg..

(min same-kniv är naturligtvis ett undantag till denna regel.)

Förtydligande?

Hur menar du nu?

Som ett allmänt påstående eller något som gäller specifikt för just F1?

Ulf
som tycker man skall ersätta utrustning med kunskap, inte kunskap med utrustning, men inte ser något fel med bra grejer för det.

-PaTRiC-; sa:
bah, man kan inte kompensera bristande förmåga med dyrare verktyg..

tappa inte kniven

nä håller verkligen med dig,man tappar inte bort det viktigaste man har.det kan ju vara det sista man gör.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bananmannen Bryna knivar med björkticka Överlevnad 16
Tallrot Överlevnads knivar Överlevnad 56
Igelkotte Skillnad mellan kolstål och rostfritt stål. Överlevnad 87

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg