Klimatförändringar - vi lever i det

Det där var ju ett lite lustigt för att inte säga falskt sätt att resonera, men å andra sidan inte ovanligt med dubbel-skamkänslor hos hos klimathysterikerna.

Sverige har ju en högre export än import vilket betyder att det till största del är andra länder som är skyldiga till våra utsläpp i så fall.

Ska de länderna som handlar av oss ta ansvaret för våra utsläpp och påverkan av våra biotoper eller ska vi själva ta ansvar för våra inhemska utsläpp och vad som händer i vår egen natur tycker du ?

Sverige är till exempel en av världens större exportörer av sågat virke, papper och pappersmassa , är det vårt eget ansvar eller är det något annan lands ansvar att vi bara har någon procent urskog kvar i landet ?
Skam är en naturligt förekommande känsla hos de flesta människor. Den brukar (normalt sett) uppstå när man vet att man har gjort fel på ett eller annat sätt. Ett annat sätt att hantera skamkänslor är att bli arg eller att skylla ifrån sig. Barn (bland andra) har en spontan tendens att det sistnämnda.

Naturligtvis är det ett komplext samband mellan vad det handlar om för varor och tjänster och var saker produceras. Det där är nog inget man bara höftar fram en siffra kring. Skillnaden mellan import och export är förövrigt i reda pengar inte jättestor. Ansvaret är naturligtvis vårt, respektive andra länders. Primärt på nationsnivå (politik) när det handlar om så pass stora frågor, men även på individnivå där mångas val och krav kan göra stor skillnad.

Blå= export
1742540922387.png

Senast ändrad:
Att majsen minskar skörden i simuleringar beror ju (enligt NASA-artikeln) på att det är en C4-växt. För vanliga C3-växter blev det ju en ökad skörd med 10% och klart mindre transpiration - precis som förväntat!

Å att fimpa popcornen blir ju ingen större uppoffring, tycker jag.
/Niklas

Senast ändrad:
Sen kan man förhålla sig till fakta...
Javisst. Det finns mycket fakta i denna tråd.
Det finns också väldigt mycket negativt som är ifrågasättande på ett trist sätt.
Fast det är ju bara klimatförnekarna som skriver negativt, och det finns väl inga klimatförnekare här, så man kan bortse från detta inlägg. Det är bara jag som tolkat saker fel, och det är ju mänskligt...vad vet jag...

Javisst. Det finns mycket fakta i denna tråd.
Det finns också väldigt mycket negativt som är ifrågasättande på ett trist sätt.
Fast det är ju bara klimatförnekarna som skriver negativt, och det finns väl inga klimatförnekare här, så man kan bortse från detta inlägg. Det är bara jag som tolkat saker fel, och det är ju mänskligt...vad vet jag...
Det är väl ingen här som har förnekat att vi har ett klimat (alltså en s.k. klimatförnekare) eller att klimatet förändras över tiden.
/Niklas

Jag skrev ett blogginlägg för ett tag sedan om ”Isens välde växer”. I artikeln från 1923 beskrivs en klimatförändring som är den motsatta till den vi har idag. Då observerades - ”Större jöklar och ökad nedisning i Lapplands och Jämtlands fjälltrakter under det senaste året”. Och ”Det finns i själva verket ingen bättre naturlig mätare på klimatförskjutningar än glaciärerna.” Sedan dess har alla glaciärer minskat eller försvunnit i rasande fart. Alla i den här tråden har jag uppfattat är överens om att vi står inför en klimatkris. En fråga som Totteman ställde var om vi kan och bör göra något som enskilda personer för att på något sätt bidra till att minska utsläppen. Ett argument som återkommer lite då och då är att det du eller jag gör är försumbart sett ur ett globalt perspektiv.

Här tänker jag på ”niking” och hoppas att du inte uppfattar det som ett personangrepp. Min avsikt är den motsatta. Jag föreställer mig att du som skogsägare tar hand om din skog på bästa sätt även om du bara är en av drygt 300000 som äger skog som privatperson (om jag nu har hittat rätt siffror). Jag utgår från att det förhåller sig på samma sätt för oss alla som diskuterar med varandra här på Utsidan. Vi berörs djupt av den förändring av klimatet vi märker av rent konkret till vardags. Här i Umeå tog vintern slut i februari.

Jag har förstås ingen enkel ”lösning på problemet” men jag kan ta de personliga konsekvenserna och ändra min livsstil. Här kan jag inte vara uppgiven, jag lever i Sverige och min röst har betydelse även om jag bara är en av många. Vad vi gör i vårt land har betydelse, tillsammans kan vi göra skillnad. Men då handlar det om politiska ställningstaganden…Kanske något för en ny tråd?

Vad vi gör i vårt land har betydelse, tillsammans kan vi göra skillnad. Men då handlar det om politiska ställningstaganden…Kanske något för en ny tråd?

Sant.

Men saken är den att vi redan gjort vår skillnad och gör skillnad, till skillnad från många andra som inte gjort sin skillnad eller gör lika stor skillnad för då hade det verkligen kunnat blivit skillnad för totala utsläppen.

Sverige har redan bland EU:s lägsta utsläpp per capita och dessutom har vi även bland den störta minskningen av utsläppen av växthusgaser.

Varför förväntas just Sverige ta ett mycket större ansvar än nästan alla andra I-länder ?
Det kostar stora pengar för våra företag som konkurrerar på en Europeisk och Global marknad och såklart även mycket skattepengar som det är skrikande behov av och brist på hos många andra områden.

Ska vi strö skattepengar till subventioner till förhållandevis välbetalda storstadsbors (som ofta redan bor där det finns Sveriges bästa kollektivtrafik) elbilar och tillhörande laddstolpar ända till deras stugor i Sälenfjällen när tex kvinnor får föda barn i taxibilar för skattepengarna inte räcker till att hålla BB öppet i Sollefteå ?

Åk buss eller tåg till Sälenfjällen och håll BB öppet säger jag....tvi fan.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg