Klimatförändringar - vi lever i det

Detta citat kan appliceras på flera olika grupper, bl a klimatförnekare.

Bilagor

• FB_IMG_1740068081152.jpg
    FB_IMG_1740068081152.jpg
    33.2 KB · Visningar: 26
Det jag säger är att det går väldigt fort nu, fortare än någonsin. Naturligtvis kan man inte säga den exakta förändringshastigheten för någonting som hände för 800 000 år sedan (som ett exempel) med samma precision som man kan nu. De senaste 250 åren har förändringshastigheten varit snabbare än någonsin och det har gått som snabbast de senaste knappt 100 åren.
Det var nog det mest motsägande stycket hittills i debatten. Läs igen, så ser du kanske orimligheten i det hela.
/Niklas

Så tröttsamt ordvrängeri. Även de som åsyftas vet vad definitionen på en klimatförnekare är, så jag tänker inte läsa upp den här. Att inte acceptera begreppet är bara en del av förnekelsen.
Att vara språkligt specifik för debatten framåt. Att slarva med språket för inte debatten framåt.
/Niklas

Desinformationsspammandet av tråden fortsätter. Inga vetenskapsmän har hävdat att jorden är platt. Redan på 200 f.Kr. beräknade Eratosthenes jorden omkrets längs ekvatorn med stor noggranhet. Däremot är det en vanlig klimatförnekarklyscha att vetenskapen en gång i tiden trodde att jorden var platt -.för att på sätt skada vetenskapens trovärdighet.
Det jag hävdar är att dagens "sanning" om global uppvärmning inte lär stå sig i framtiden.

Men att förneka det faktum att koldioxid är livets gas, det är vetenskapskapsförnekelse av stora mått.
/Niklas

En mycket praktisk förenkling och därför gott språkbruk. Finns heller ingen som helst risk för missförstånd. Återstår då bara att låtsas om att man inte vet vilka som åsyftas.
Genom förenklingen, så försvinner ju specifikheten och därmed förändras också uttryckets betydelse. Ordet klimatförnekare betyder ju kort och gott en person som förnekar att vi har ett klimat. Inget annat!
/Niklas

Växthuseffekten är grunden för liv. Det vet vi.
Men…det händer grejer nu som vi inte har koll på…
Jo visst, det händer ständigt saker i livet som varken du eller jag har full koll på.

Och ja, som du korrekt påpekade. Växthuseffekten är definitivten grundförutsättning för allt högre liv idag. Vissa bakterier skulle nog kunna överleva ändå.
/Niklas

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg