Klimatförändringar - vi lever i det

Alla är med på att människan är orsaken till klimatförändringarna. Bra...bra!

Nej, människan är inte ensam orsaken till klimatförändringarna, då hade till exempel inte inlandsisen bildats och senare försvunnit.

Klimatförändringar har alltid funnits och kommer alltid att finnas långt före människan fanns och kommer finnas långt efter att människan inte finns kvar.

Det man kan se är att våra utsläpp (som är mätbara) påverkar klimatet.

Skulle vi inte hålla oss till fakta i tråden ?

Senast ändrad:
Nej, människan är inte ensam orsaken till klimatförändringarna, då hade till exempel inte inlandsisen bildats och senare försvunnit.

Klimatförändringar har alltid funnits och kommer alltid att finnas långt före människan fanns och kommer finnas långt efter att människan inte finns kvar.

Det man kan se är att våra utsläpp (som är mätbara) påverkar klimatet.

Nu måste jag protestera och jag undrar om du missat den första bilden i det första inlägget. Jag undrar på riktigt om du kan säga att människan inte är orsaken till att växthuseffekten har blivit kraftigare och att förbränningen av kol och olja gjort att utsläppen av koldioxid gjort att det blivit varmare?

Jag pratar om förändringshastigheten, som redan nämnts i tråden. Människan är orsaken till förändringshastigheten.

Vi vet ju inte ens hur varmt det kommer att bli. Det enda som är säkert är att det troligen blir värre...eftersom det inter verkar bli bättre

Nedan bild visar hur koldioxidnivån i atmosfären hela tiden ökar.
1741896940461.png

Vi är inte ens i närheten att se detta plana ut.

Ska vi prata om inlandsisen? Ok...jag gör gärna det när jag vet mer.

Härligt klimat i tråden. Fortsätt att skriva. Det piggar upp.

Nu måste jag protestera och jag undrar om du missat den första bilden i det första inlägget. Jag undrar på riktigt om du kan säga att människan inte är orsaken till att växthuseffekten har blivit kraftigare och att förbränningen av kol och olja gjort att utsläppen av koldioxid gjort att det blivit varmare?

Det var inte det som du skrev i ditt inlägg, du skrev att människan är orsaken till klimatförändringarna och det var det du skrev jag svarade på.

Att människan bidragit tillväxhuseffekten är en annan sak.

"Alla är med på att människan är orsaken till klimatförändringarna. Bra...bra!"

Det var inte det som du skrev i ditt inlägg, du skrev att människan är orsaken till klimatförändringarna och det var det du skrev jag svarade på.

"Alla är med på att människan är orsaken till klimatförändringarna. Bra...bra!"
Hur ska man annars kunna få fram sånt här, om inte med lite klurig text. Detta var mycket medvetet från min sida. Tack för nappet. Jag tror inte jag behöver fiska mer i tråden.

Jag har läst din länk och det är andra tidsaspekter där. Inlandsisen försvann under en betydligt längre tid. Jag har inte kollat hur snabbt det blev varmare under den tiden, men ska kanske kolla upp det. det borde stå någonstans.

Ok, en sista bild och länk för idag:
1741898585711.png

Förändringshastigheten...det kan man tänka lite på.

Hur ska man annars kunna få fram sånt här, om inte med lite klurig text. Detta var mycket medvetet från min sida. Tack för nappet. Jag tror inte jag behöver fiska mer i tråden.

Jag har läst din länk och det är andra tidsaspekter där. Inlandsisen försvann under en betydligt längre tid. Jag har inte kollat hur snabbt det blev varmare under den tiden, men ska kanske kolla upp det. det borde stå någonstans.

Ok, en sista bild och länk för idag:
Visa bilaga 46118

Förändringshastigheten...det kan man tänka lite på.
Det är förändringshastigheten som är det avgörande. ALDRIG förr har jordens temperatur förändrats så snabbt som nu. Jag har tidigare länkat till en text om Perm-Triasmassutdöendet. Den gången utplånades nästan livet på jorden. Ändå steg temperaturen då mycket långsammare än nu.

Det är förändringshastigheten som är det avgörande. ALDRIG förr har jordens temperatur förändrats så snabbt som nu. Jag har tidigare länkat till en text om Perm-Triasmassutdöendet. Den gången utplånades nästan livet på jorden. Ändå steg temperaturen då mycket långsammare än nu.
Det stämmer. Vår framtid är oviss. Vi är inne i det sjätte massutdöendet nu.

Om jag kunde göra något för att bromsa eller stoppa klimatuppvärmningen så skulle jag såklart slå till. Men tyvärr, det kräver Gudomliga krafter. Hallå Brahma el Gud el Zeus, vi behöver hjälp !

Men det finns inget du kan påverka som spelar någon roll, då är det bättre att glömma skiten och skämta om den !

F.ö. så borde Greta åka till Kina och demonstrera där istället. :)

Senast ändrad:
Om jag kunde göra något för att bromsa eller stoppa klimatuppvärmningen så skulle jag såklart slå till.

Men det finns inget du kan påverka som spelar roll, då är det bättre att glömma skiten och skämta om den !

F.ö. så borde Greta åka till Kina och demonstrera där istället. :)
Många verkar väldigt fixerade vid vad Greta Thunberg gör, eller inte gör. Tiden som läggs på det skulle förslagsvis kunna läggas på att göra något själv, engagera sig osv. Men jag förstår att det känns meningslöst om man inte erkänner sin egen agens i det stora och lilla, utan hellre skyller ifrån sig.

Förövrigt så har Greta Thunberg föreläst i bland annat FN och andra forum i världen.

Vi har redan, tidigare i tråden, konstaterat att Sverige ligger någorlunda bra till i utsläppsligan, men att även vi måste minska våra utsläpp för att följa de avtal som vi har skrivit under. Att vi ligger någorlunda till, har som vi också varit inne på, till stor del med vår elproduktion, och hur vi värmer upp våra hus, privat och offentligt, att göra. Här har det gjorts saker över tid, som har påverkat våra utsläpp i en positiv riktning och naturligtvis finns det andra områden där det också går att minska utsläppen.

Uppenbarligen är ett vanligt fenomen att folk runtom i världen kommer att peka på och skylla på någon annan. Det verkar vara en spontan (och bekväm!?) reaktion. Jag säger, gör vad du kan utan ursäkter eller undanflykter. Resor och konsumtion är ett sådant område...

Senast ändrad:

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg